Andreas Hansson skrev:Ja men bygger man nytt skall man man eftersträva att få både tank och panna så bra som möjligt.Eller vad menar du?
Jag menar att man kanske inte skall stirra sig blind på enbart pannan utan se till att få ett vettigt system med väldigt bra isolering.
Nu frågar iofs mtab om bästa pannan så detta blir ju lite off topic men det är ju igentligen lika intressant med hur bra isolering man har till tankar och rör.
För det spelar ju ingen roll om man har världens bästa och effektivaste panna om man inte kan lagra energin den producerar.
När jag installerade ved pannan min så gjorde jag precis alla fel man kan tänka sig jag köpte en oefektiv panna, dåligt isolerade tankar, ingen rör isolering men så har jag inte haft någon rolig första vinter heller.
Men nu så har jag isolerat och fixat det mesta så då framstår inte min panna som så dålig längre.
Men hade inte jag detta stora intesse av min anläggning utan jag kanske bara ville ha varmt då har jag med all säkerhet fortfarande haft en skit anläggning.