Vilken panna??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Matab
Lärjunge!

Vilken panna??

Inlägg av Matab »

Hej alla vedknarkare! :D :D Vilken är den bästa pannan om man ska elda mot en 3kubikstank?Då tänker ja om det är normala vintrar med en 10-15 minus.kalmar v65 eller Baxi 50kw eller vad ni har för förslag?Alla synpunkter för och nackdelar varmt välkommna!! :D
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

En effecta woddy lamda kanske? :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Jag tror att den rätta fråga är vilket system, hur mycket tid, vilket intersse.
Den bästa panna med den sämste eldaren och dålig tank isolering= dåligt system.
Bra panna skaplig tank och rör isolering lite intresse av eldaren= Skapligt system
Taskig panna (typ viadrus) bra isolering av tankar och rör en intersserad eldare som vill förbättra sitt system, Detta system blir bättre än båda dom ovanstående sytemen hur än man vänder på det hela tror jag iaf.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja men bygger man nytt skall man man eftersträva att få både tank och panna så bra som möjligt.Eller vad menar du?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Med en plånbok som bara vill spricka i sömmarna....Så är det nog en kunzelpanna som gäller det är vad jag hört ...Och har man en sån vill man bara bli en bra eldare...(Vid nybygge helt klart... :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Andreas Hansson skrev:En effecta woddy lamda kanske? :)
Den verkar ju bra med auto inställning av luften.Frågan är hur den står sig om 10-15 år med den elen? än så länge inte beprövad?Föresten du som inte kan lägga fullt i pannan om inte tanken är tom .Kanske skulle räcka med en 30kw till 3kubik vatten? :D :D :D
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Matab skrev:
Andreas Hansson skrev:En effecta woddy lamda kanske? :)
Den verkar ju bra med auto inställning av luften.Frågan är hur den står sig om 10-15 år med den elen? än så länge inte beprövad?Föresten du som inte kan lägga fullt i pannan om inte tanken är tom .Kanske skulle räcka med en 30kw till 3kubik vatten? :D :D :D
Vad menar du egentligen med det där?
Kanske jag som är trög bara.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Äh tänkte bara där på lamdan det är väl en rätt så ny modell?Vad som kan tänkas slitas ut och gå sönder,på en vanlig panna vet man ju ungefär att man får byta keramik nån gång,kanske fläkten. :) Drömde mej bort till en normal vinter -15g,man kommer hem efter jobbet och 3kubiken är tom och shunten står fullt öppen endast +17 inne i huset.Om man då skulle klara sej bra med en 30kw ur bekvämlighetsynpunkt typ tända ett fullt ilägg och kanske gå ut en gång till vid 20tiden och lägga i en halv panna till så är tanken full. :) :)
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

tveka inte att ta en större panna. Då har man lite att åka med :D
Helt enkelt mer bekvämt. Är väldigt nöjd med min V65:a
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Andreas Hansson skrev:Ja men bygger man nytt skall man man eftersträva att få både tank och panna så bra som möjligt.Eller vad menar du?
Jag menar att man kanske inte skall stirra sig blind på enbart pannan utan se till att få ett vettigt system med väldigt bra isolering.
Nu frågar iofs mtab om bästa pannan så detta blir ju lite off topic men det är ju igentligen lika intressant med hur bra isolering man har till tankar och rör.
För det spelar ju ingen roll om man har världens bästa och effektivaste panna om man inte kan lagra energin den producerar.
När jag installerade ved pannan min så gjorde jag precis alla fel man kan tänka sig jag köpte en oefektiv panna, dåligt isolerade tankar, ingen rör isolering men så har jag inte haft någon rolig första vinter heller.
Men nu så har jag isolerat och fixat det mesta så då framstår inte min panna som så dålig längre.
Men hade inte jag detta stora intesse av min anläggning utan jag kanske bara ville ha varmt då har jag med all säkerhet fortfarande haft en skit anläggning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Matab skrev:Äh tänkte bara där på lamdan det är väl en rätt så ny modell?Vad som kan tänkas slitas ut och gå sönder,på en vanlig panna vet man ju ungefär att man får byta keramik nån gång,kanske fläkten. :) Drömde mej bort till en normal vinter -15g,man kommer hem efter jobbet och 3kubiken är tom och shunten står fullt öppen endast +17 inne i huset.Om man då skulle klara sej bra med en 30kw ur bekvämlighetsynpunkt typ tända ett fullt ilägg och kanske gå ut en gång till vid 20tiden och lägga i en halv panna till så är tanken full. :) :)
Kolla eldstadsvolymen på pannan du väljer för att även om det är som du beskriver med tom tank o fullt öppen shunt så klarar knappast radiatorerna av att överföra 30 kW till huset, MAO 30 kW räcker gott men du bör ha stor eldstad om det ska räcka med ett ilägg för att fylla tanken o uttag under tiden..

Panna på många kW förbränner ett ilägg snabbt så då är Calmar v65 bra men jag kan tänka mej att en woddy lamda behöver 2 ilägg för att klara av 3 m3 laddning vilket tar ca 4 tim innan andra laddninge kan göras..

För att ladda 3 m3 50° behöver du en panna med eldstadsvolym motsvarande baxi 50 kW (185 liter) för laddning på ett ilägg men om tanken är helt tom (25-30°) så rymmer du ca 240 kWh i 3 m3 vilket motsvara ca 240 liter ved + det huset förbrukat under tiden du eldar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar