Svärgubben skall köpa en Så man tänkte komma med lite tips.......( han bor i jämtland så den skall tåla lite kyla

Mvh ronald
Dom har direkt el i hela huset så ingen fundering på vattenburet vad jag hört...möjlig en kamin komplement till en ll/vp vad jag hört...men dom skyndar långsamt med allt..lövet skrev:Skulle nog hellre titta på jord-bergvärmepump på den breddgraden för den är är nog mer lönsamt på sikt,fast så klart det är det en dyrare investering, beror också på vilken förbrukning som man har nu.Har själv en Thermia som har tickat och gått i tio år.Hade en oljeförbrukning på c:a 4,3-4,5m³ innan installation nu gör jag åt c:a 10500kWh omåret till uppvärmning av 290m² yta, och då är dagens pumpar klart mer effektivare än för tio års sen.
//Lövet
Ja se på f..n överskriften var rätt ..men i texten en "anka"....jag menade LL v/P ....ronald skrev:lövet skrev:Då miss tolkade ja det, trodde att du mena lv= luftvatten.
//Lövet
Ja, effektivare, men den ger inte tillräckligt med energi för at tförsörja huset till 100%. Man kan lixom inte återvinna mer än man tillför.fisketorp skrev:Är frånluft vp effektivare än en som sitter utomhus.
frånluft borde fungera året runt oberoende av ute temp?
Det är ingen bra ide. pannrummet skulle bli ett kylrum direkt. Låt säga att du pumpar in 6kW i huset, då skulle kyleffekten i pannrummet vara ca 4kW (i runda tal).fisketorp skrev: Lite dum tanke kanske. men ex svärfar har pannrum i garaget. eldar pellets och det är närmare 30grader i pannrummet, måste elda även för varmvatten så är lika varmt och gött året runt där.
mm på onzza`s hemsida kan man läsa vilket cop dem ger vid olika grader. tror det var cop 2.5 vid 15-20minus. kan det stämma?ronald skrev:Är det därför dom har så bra cop alla v/p om den mäts vid +7 ännu en förkovran rikare .....tack![]()
Svärgubben behöver nog en som är bättre vid -7 och kallare..Jag tycker dom bor i ett riktigt kallhål.... (Men mycket bra" fiskeställen)
Antecknar mitsubishin//
Mvh ronald