Hur mycket el förbrukar en Ecoflex?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
cy_berg
Gallringsobjekt

Hur mycket el förbrukar en Ecoflex?

Inlägg av cy_berg »

Jag började köra med min Ecoflex helt och hållet med pellets i början av Januari i år och undrar om någon vet hur mycket el som denna förbrukar t.ex. per månad för att sköta pellets-delen. Med andra ord handlar det inte om hur mycket el som går åt om man bara kör pannan på el, utan hur mycket det går åt om man kör den 100% på pellets. Eon bytte elmätare hos oss i mitten av Januari mot en sådan som går att fjärr-avläsa och mellan 15/1 och 15/2 förbrukades 1034 kwh vilket jag tycker är väldigt mycket. Vi har ett hus på ca. 180m2 som värms av pelletsanläggningen via vattenburen golvvärme och under denna tid användes pellets alla 12 utom 12-24 timmar när det saknades pellets. Vi är väldigt noggranna med att släcka lampor och använder en del timers för att sköta detta. Det enda strömslukande vi har är en platt-tv. Vi har gasspis så ingen el går till det. Jag mailade CTC/Enertech för ett par veckor sedan men har inte fått nåt svar, så jag undrar om dom mörkare något :? Är det någon här som har mätt förbrukningen?
sm7tjc
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Man kan ju "leka" med en grov uppskattning.
Pelletsbrännaren drar ca 50W vid drift. Cirkulationspumpen drar väl ungefär lika mycket . 100W X 24 tim. X 31 dygn = 74,4 kwh.
Nu har vi ju även ett tändelement som kanske behöver tända upp brännaren emellanåt. Det är på 400W. Låt oss säga att det går 10% av tiden (väldigt överdrivet). Då drar det 30 kwh på 31 dagar.

Någon annan kanske har testat lite utförligare, men jag tycker att elförbrukningen borde nästan vara försumbar när man kör på enbart pellets.
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

sm7tjc skrev:Man kan ju "leka" med en grov uppskattning.
Pelletsbrännaren drar ca 50W vid drift. Cirkulationspumpen drar väl ungefär lika mycket . 100W X 24 tim. X 31 dygn = 74,4 kwh.
Nu har vi ju även ett tändelement som kanske behöver tända upp brännaren emellanåt. Det är på 400W. Låt oss säga att det går 10% av tiden (väldigt överdrivet). Då drar det 30 kwh på 31 dagar.

Någon annan kanske har testat lite utförligare, men jag tycker att elförbrukningen borde nästan vara försumbar när man kör på enbart pellets.
Jo, jag tycker ju också att elen för att driva pelletspannan/brännare borde vara försumbar, eller nära nog i alla fall. Jag frågade min elektriker om det går att installera en elmätare i det elskåp vi har som endast är till för att försörja pannan med el, men han sa att det är en dyr lösning (4-5000) så det känns inte riktigt aktuellt. Det hade varit intressant att kunna mäta den faktiska förbrukningen.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur mycket pellets har det gått åt under den här perioden?Kan elpatronerna ha varit på samtidigt?Hur mycket el gick det åt före nya mätaren och du körde bara på elen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

Taxen skrev:Hur mycket pellets har det gått åt under den här perioden?Kan elpatronerna ha varit på samtidigt?Hur mycket el gick det åt före nya mätaren och du körde bara på elen?
Bra frågor! Jag vet inte hur mycket pellets som gått åt eftersom jag har bulkförråd. Jag fyllde det med 3 ton pellets 15/12 2007 och jag hade räknat med att det skulle vara i ca. 4 månader, men det är mest en gissning. (VI har renoverat en halva av huset i taget och i höstas när vi bara värmde den halva vi hade renoverat klart gjorde vi av med ca. 1 säck per dag, vilket blir drygt 2*30 säckar per månad om vi hade värmt hela huset, vilket är drygt en pall i månaden. 1 pall är ca 800kg, och om vi gör av med 1 pall per månad räcker 3 ton ca. 4 månader). EFter ca. 2 månader (15/2) tycker jag det ser rimligt ut att resten av förrådet skulle räcka minst 2 månader till. Jag tycker alltså inte att förbrukningen ser onormalt liten ut.

Kan elpatronen varit igång samtidigt? Tror inte det. När jag körde med pellets 100% (innan jag åkte på problemet med "blockering pellets" som jag skrivit om i en annan tråd) kunde jag inte se att elpatronen var igång. Värdet för "aktuellt strömuttag" var 0. Men, det kanske inte är detsamma som att elpatronen inte går samtidigt?

Den sista frågan är svår att svara på eftersom vi tidigare körde en blandning av pellets, elpatron i pelletspannan, värmde vatten med en vanlig varmvattenberedare, använde värmefläktar i den vi renoverade osv. så jag kan inte riktigt isolera den el som gick till pelletspannan.

Det finns ett "aber" i allt detta: Vårt hus har tillhört en stamfastighet (vår granne) innan det styckades av och såldes för 3 år sedan när vi köpte det. Det finns ett separat elskåp till vår fastighet men det är gammalt och eftersom huset tidigare bara varit en del av totalt 3 större bostadshus, stall och annat undrar jag om det är något kopplat till vårt skåp som inte tillhör oss och som alltså ligger och drar ström, och som gjort detta sedan tidernas begynnelse men som ingen brydde sig om tidigare eftersom det ändå var samma person som betalade båda elräkningarna. Det blir väl till att slå av huvudsäkringen i vårt hus, låta det gå en dag och se om elmätaren ändå visar att något drar ström :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om jag inte missminner mig är "aktuellt strömuttag" mätning av strömmen innan din central (om ni installerat strömspolarna som föjde med pannan). Denna visar värdet på den fas som har störst förbrukning i hela ditt hus. För att se hur mycket elpatronen gått har du en kWh räknare i pannan. Denna räknar inte pelletsbrännaren endast elpatronen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Hur mycket el förbrukar en Ecoflex?

Inlägg av André »

cy_berg skrev:Jag började köra med min Ecoflex helt och hållet med pellets i början av Januari i år och undrar om någon vet hur mycket el som denna förbrukar t.ex. per månad för att sköta pellets-delen. Med andra ord handlar det inte om hur mycket el som går åt om man bara kör pannan på el, utan hur mycket det går åt om man kör den 100% på pellets. Eon bytte elmätare hos oss i mitten av Januari mot en sådan som går att fjärr-avläsa och mellan 15/1 och 15/2 förbrukades 1034 kwh vilket jag tycker är väldigt mycket. Vi har ett hus på ca. 180m2 som värms av pelletsanläggningen via vattenburen golvvärme och under denna tid användes pellets alla 12 utom 12-24 timmar när det saknades pellets. Vi är väldigt noggranna med att släcka lampor och använder en del timers för att sköta detta. Det enda strömslukande vi har är en platt-tv. Vi har gasspis så ingen el går till det. Jag mailade CTC/Enertech för ett par veckor sedan men har inte fått nåt svar, så jag undrar om dom mörkare något :? Är det någon här som har mätt förbrukningen?
Hmm jag mätte förbrukningen för 2 år sedan men kommer inte ihåg hur mycket brännaren tog men det va inte många kWh/dygn iaf så där har du inte eltjuven..
Kolla vad effekten på cirk.pumpen på golvvärmen, Det är knappast en 50W pump utan snarare 250 W så där går endel men o andra sidan inget till spisen..
Ålder på vitvaror ??

Va det kallt då det blev slut pellets??
Kan ju gått 200 kWh då men kolla så att elpatron är ställd på 50° om pannans börvärde står på 80° så inte elpatron hinner starta innan pelletsen fått upp flåset..

Jag ligger på ca 350 kWh/mån dec-jan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

André skrev:
cy_berg skrev:Jag började köra med min Ecoflex helt och hållet med pellets i början av Januari i år och undrar om någon vet hur mycket el som denna förbrukar t.ex. per månad för att sköta pellets-delen. Med andra ord handlar det inte om hur mycket el som går åt om man bara kör pannan på el, utan hur mycket det går åt om man kör den 100% på pellets. Eon bytte elmätare hos oss i mitten av Januari mot en sådan som går att fjärr-avläsa och mellan 15/1 och 15/2 förbrukades 1034 kwh vilket jag tycker är väldigt mycket. Vi har ett hus på ca. 180m2 som värms av pelletsanläggningen via vattenburen golvvärme och under denna tid användes pellets alla 12 utom 12-24 timmar när det saknades pellets. Vi är väldigt noggranna med att släcka lampor och använder en del timers för att sköta detta. Det enda strömslukande vi har är en platt-tv. Vi har gasspis så ingen el går till det. Jag mailade CTC/Enertech för ett par veckor sedan men har inte fått nåt svar, så jag undrar om dom mörkare något :? Är det någon här som har mätt förbrukningen?
Hmm jag mätte förbrukningen för 2 år sedan men kommer inte ihåg hur mycket brännaren tog men det va inte många kWh/dygn iaf så där har du inte eltjuven..
Kolla vad effekten på cirk.pumpen på golvvärmen, Det är knappast en 50W pump utan snarare 250 W så där går endel men o andra sidan inget till spisen..
Ålder på vitvaror ??

Va det kallt då det blev slut pellets??
Kan ju gått 200 kWh då men kolla så att elpatron är ställd på 50° om pannans börvärde står på 80° så inte elpatron hinner starta innan pelletsen fått upp flåset..

Jag ligger på ca 350 kWh/mån dec-jan..
Jag ska kolla effekten på cirkulationspumparna, men som sagt borde det ju inte gå några hundratals kwh för dessa samt att driva pannan, kan man tycka.

Kylen är 5 år gammal gissningsvis. Tvättmaskinen är förmodligen lika gammal. Torktumlaren (kondens) är 3 år gammal. Ugnen är helt ny och spishällen är en gasolhäll. Alltså: inga gamla vitvaror som drar onödigt mycket ström.

Jag bor i Skåne och det har inte varit under nollan på hela vintern 8) Elpatronen har stått på 40 grader hela tiden och pelletsdelen på 80 grader, så det borde inte heller vara problemet.

Hursomhelst: Min elektriker var på besök idag och tog sig en titt i vårt elskåp och han tyckte det såg suspekt ut att det går 2 lika tjocka elkablar ner i jorden från vårt skåp. Den ena är den ingående kablen till vårt hus, men vart den andra tar vägen vet vi inte än. Han hann inte riva isär och kolla om den extra kablen är inkopplad i vårt skåp men det går uppenbarligen in där, så jag ska testa att stänga huvudbrytaren i huset en halv dag eller så och se om elmätaren i elskåpet ändå snurrar...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

cy_berg skrev:
Hursomhelst: Min elektriker var på besök idag och tog sig en titt i vårt elskåp och han tyckte det såg suspekt ut att det går 2 lika tjocka elkablar ner i jorden från vårt skåp. Den ena är den ingående kablen till vårt hus, men vart den andra tar vägen vet vi inte än. Han hann inte riva isär och kolla om den extra kablen är inkopplad i vårt skåp men det går uppenbarligen in där, så jag ska testa att stänga huvudbrytaren i huset en halv dag eller så och se om elmätaren i elskåpet ändå snurrar...
Där kan du nog ha tjuven.. :D

Jag bodde i en 2:a i en vanlig villa för 15 år sen o då tänkte man inte direkt på vad som stod på räkningen men det vet man ju nu, Iaf så gick det dubbelt så mycket el där som vi har nu i huset trots att jag va själv då..
Det va sonen i huset som kopplat in elmätaren till lägenheten så man undrar vad man betalade, Kanske stod man för all hushållsel i huset vilket skulle göra att det stämde rätt bra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Låter otroligt mycket tycker jag med 1034 kWh jag har inte över 300 kWh i månaden nångång, nere på 250 kWh till och med ibland.
Då är elpatronerna avstängda och all värme går på pellets..
Sen har jag avstängningsknapp till allt som dator, tv, dvd, stereon osv. så inget står på standby.

Har du en dator som går dyngnet runt eller liknande kan det dra iväg myckt.
Eller om ni tvättar mycket kanske, en torktumlare drar mycket de också.
deleted
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

Danne82 skrev:Låter otroligt mycket tycker jag med 1034 kWh jag har inte över 300 kWh i månaden nångång, nere på 250 kWh till och med ibland.
Då är elpatronerna avstängda och all värme går på pellets..
Sen har jag avstängningsknapp till allt som dator, tv, dvd, stereon osv. så inget står på standby.

Har du en dator som går dyngnet runt eller liknande kan det dra iväg myckt.
Eller om ni tvättar mycket kanske, en torktumlare drar mycket de också.
Vi har ingen dator som står på dygnet runt, utan använder mest våra laptops som laddas upp på kontoren på dagtid, och sen är där ju 3 timmars batteritid att köra när man kommer hem. Kör vi mer än det kopplar vi in dom såklart, men dom står ju inte på kopplade till elnätet dygnet runt. En del prylar har man ju som står i standby-läge dygnet runt men vad jag har läst mig till är det ju snarare hundralappar per som det rör sig om än hundralappar på en månad.

Tvättar mycket? Nä, det tycker jag inte. Det är bara jag och min fru (inga barn än) så det blir högst normalt, och kondenstumlare har jag för mig ska dra något i stil med 2-3 kronor per tumling eftersom dom är effektiva, så det känns inte som att det är en bov heller. Jag har bott i en lägenhet i Malmö på 240 kvadrat och där hade jag en elräkning på ungefär samma per kvartal som jag har per månad nu, d.v.s. omkring 1200 spänn om jag minns rätt, och där hade jag tvättmaskin och tortumlare i lägenheten, och vanlig spis (ingen gasol) och lika mycket elprylar som drar ström som nu....Hm...Första åren vi bodde i huset hade vi direktverkande el så då blev ju räkningarna skyhöga bara för det så jag har liksom inte reagerat på storleken förrän nu när pelletsanläggingen är inkopplad och snurrar 100%
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Då återstår bara att åka till jula och köpa en elmätare för ca 200 kr och börja kolla vad saker och ting drar.
deleted
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Fel plats jamensen tänker jag lämnar iaf min kalkyl fast jag förstår att det är inte samma maskin Ecoflex och Värmebaronen. Så att man kan överblicka hur stor förbrukning. då man kan bedömer efter sig.

Här själv har jag egen elskivmätare som är endast för panna som förbrukning cirkulationspump, brännare dvs tändelement och fläkt, skruvmatningsmotor och belysning diod på pannan och brännare tar inte mer än 1w diod. Även el-patron men aldrig har använt.

Så här visar min elskivmätare som jag har skrivit ner i almackan. så det visade sig att under år 2007. 1:a och 4:e kvarttal tog ca upp till 65 kW per månad, och så 2:a och 3:e sjunkar ner till ca 10kW per månad vid varmast.

Lägst har jag haft 7Kw under juni och högst under februari tog 63 kW.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

manin skrev:Fel plats jamensen tänker jag lämnar iaf min kalkyl fast jag förstår att det är inte samma maskin Ecoflex och Värmebaronen. Så att man kan överblicka hur stor förbrukning. då man kan bedömer efter sig.

Här själv har jag egen elskivmätare som är endast för panna som förbrukning cirkulationspump, brännare dvs tändelement och fläkt, skruvmatningsmotor och belysning diod på pannan och brännare tar inte mer än 1w diod. Även el-patron men aldrig har använt.

Så här visar min elskivmätare som jag har skrivit ner i almackan. så det visade sig att under år 2007. 1:a och 4:e kvarttal tog ca upp till 65 kW per månad, och så 2:a och 3:e sjunkar ner till ca 10kW per månad vid varmast.

Lägst har jag haft 7Kw under juni och högst under februari tog 63 kW.
Det där var väldigt intressant information, tack! Även om du inte har samma panna borde det ju inte vara SÅ stor skillnad mellan fabrikaten kan man tycka.
p2008
Späd planta

Inlägg av p2008 »

Kolla under "Historisk driftinfo" i huvudmenyn, där ser du hur mycket ecoflexen förbrukat med elpatronen (Elvärme kWh).
Skriv svar