Rökgasknallar!

Skriv svar
SoFaD
Späd planta

Rökgasknallar!

Inlägg av SoFaD »

Jag har nyss hittat detta forum. Verkar kanon!

Jag har en Värmebaronen Viking Bio Pelletsbrännare.

Det har blivit en del rökgasknallar den senaste tiden och så ryker det in efter knallen. Vad beror detta på? Är det farligt? Kan man fortsätta elda ändå? Om inte, vad ska jag göra innan jag kan fortsätta elda?
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Viking bio är gjort för att inte detta skall kunna hända så vitt jag vet :shock:

Jag har inte råkat ut för det och jag inte hört om någon annan heller tyvär =/
deleted
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Skriv in lite mer uppgifter så finns det alltid någon med en liknande kombination som kan hitta på någon lösning
Vilken panna har du. Har du bra drag från skorstenen. Har du dragbegränsare. Om det finns turbulatorer eller retarder i pannan - hur många är isatta. Vad kör du med för effekt från brännaren.

När blir det smällar? Är det när brännaren startar eller är det "när som helst".
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
SoFaD
Späd planta

Inlägg av SoFaD »

tack för svar, ska kolla lite så återkommer jag sen. har lilleman i knät o han vill inte sitta vid datan mera......

men, är det farligt med dessa smällar??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, de är farliga!

Vill det sig lite illa kan det vara pannan som spricker och blir det riktigt illa åker huset på en seriös smäll.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Kontrollera att du gjort rent alla kanaler i pannan så du inte har tätt någonstans så du får dåligt drag. Ta av slangen och placera en tändare i fallröret och se om lågan dras innåt i pannan.

Har du dragbegränsare?

Har du bytt pellets den senaste tiden så att du har fått en annan mängd startdos, kvalitet?

Rengör förråd och skruv så att du ser att du får en jämn matning, du kan ha för mycket spån i förrådets botten då genererar detta ojämn matning och kan ställa till det vid doseringen av startdosen. Om startdosen ibland blir för liten så att brännaren får svårt att tända byggs gaser upp i pannan i samband med dåligt drag kan det orsaka gengaspoffar när sedan pelletsen antänds. Om du tar ur skruven och rengör förrådet så märk skruven hur den sitter nu med en tejp som exempel, och kör sedan skruven tills du får upp pelletsen igen, låt den gå ca 20 minuter så den får packa sig jämt, då brukar matningen bli jämnare från början.

Du frågar om det är farligt, klart det är, du kan om du har otur få en smäll så att glöd far upp i skruven och antänder pelletsen, och utav draget genom skruven ner till förrådet så blir det ibland baksug så att elden lätt kan ta sig, det räcker med lite spån i slangen samt i utloppet i skruven. Ibland kan det bli en sådan smäll att du skjuter bort både luckor samt stenar i skorstens nedre del, så det är inget att leka med.

Så vänta inte med att kontrollera vad felet ligger!
Skriv svar