Sjuk ändring av rökgastemp.

M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Sjuk ändring av rökgastemp.

Inlägg av M.A »

Jag har en Effecta-panna med automatsotning. En elektromagnet lyfter upp och släpper spiralerna i tuberna för att skaka loss sot. Enligt manualen ska man dra ur spiralerna och sota manuellt 2-3 gånger per år.

Senaste sotningen jag gjorde var i oktober, så igår var det dags igen. Innan sotning visade rökgastermometern 210 grader som högst. Efter sotning går den som mest upp till 140 grader! 70 graders skillnad, alltså. Det blir nog till att sota manuellt betydligt oftare om inte automatsotningen är bättre än så.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Funkar automatsotningen som den skall annars ?? Om det är som du beskriver så är ju inte den automatsotningen i den pannan något att ha.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Automatsotningen fungerar, det dunkar till varje gång magneten slår till. Jag har även kollat att spiralerna verkligen lyfts upp av magneten. Det verkar inte räcka för att skrapa av särskilt mycket sot ur tuberna. Funderar faktisk på att koppla ur magneten helt och köra manuell sotning istället. Det tar 20 minuter extra när man ändå tömmer aska och sotar ur brännkammaren.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Automatisk/spaksotning går inte jämföra med manuell sotning med viska, Efter ca 3 tons förbrukning har rökgastempen i kompisens biomatic ökat med ca 50° så jag vet inte riktigt om jag tycker det är värt pengarna med spak/autosotning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Hmm..Tack för en tankeställare angående autosotning.. (Antecknar)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

André skrev:Automatisk/spaksotning går inte jämföra med manuell sotning med viska, Efter ca 3 tons förbrukning har rökgastempen i kompisens biomatic ökat med ca 50° så jag vet inte riktigt om jag tycker det är värt pengarna med spak/autosotning..
Precis min tanke. Automatsotningen kanske hindrar tuberna från att packa ihop helt, men den sot som fastnar lite hårdare förmår inte sotningen skaka loss. Snart har man en beläggning av sot som byggs på. Nej, det blir att sota manuellt betydligt oftare framöver.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kan det t.o.m vara så att automatsotningen ger sotavlagringar i tuberna som sitter hårdare fast än om man är utan ????

Om automatsotningen alltid tar bort det som sitter löst, så "skyddar" det inte tuberna längre mot det som fastnar lite hårdar. Efter ett tags drift så är det "bara" det som sitter hårt som finns kvar....... och det har då fastnat mycket bättre än om det löst sittande hade fått varit kvar.

Man får förvisso sota oftare om man inte har automatsotning eftersom det löst sittande bygger snabbt upp ett lager men det går ändå fort att ta bort.

Vad tror ni andra ? Kan detta vara något att tänka på inför ett framtida pannval ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja verkligen att man måste börja tänka på det...har just funderat på en panna som M.A har,,men nu kanske man måste fundera över hur man kommer åt att sota med viska på bästa sätt...Hur trångt och bökigt det kan bli..om man sotar uppifrån eller framifrån... Hmm

Autosotningen kostar ca 4000kr på effektan ....
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Automatsotning med spak på dom flesta pannor är nog mest menat att man kan köra längre perioder utan att få stopp i tuberna, för att hålla god ekonomi så bör man nog med jämna mellanrum göra rent för hand. Då är det väl från början smart att välja en panna som passar sin takhöjd så det slipper bli allt för bökigt. Många tillverkare har nog trott att detta skall fungera fullt ut också, men det får man nog ta med en nypa salt, verkar inte vara testat fullt ut för dessa fabrikat.

Det finns pannor som denna funktion fungerar väldigt bra på, men dom pannorna får man också betala dyra pengar för. Tyvärr!

Något som däremot är bra är automatisk uraskning i botten av pannan till asktunna, då man eldar som exempel barkpellets, spannmål mm som avger större mängder med aska. Då krävs det mindre arbetsinsats.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

vilken minimipannrumshöjd är det på effektan för sotviskesotning...?

Vilka pannor är det som det verkligen funkar med autosotning?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Jag har 55 cm från pannans topp till taket, och det räcker för att lyfta ur spiralerna om jag tar bort magneten, men det är inte mycket marginal kvar. Har man väl fått ur spiralerna så går det bra att sota sedan, får stå på en trappstege för att komma åt. Sen är rören dragna upp från pannans framkant, vilket gör att det blir lite bökigare, hade varit bättre om man dragit dom från bakkanten. Något att tänka på när man installerar ny panna.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Det där med rökgastemp kan väl skilja en del? Min panna går upp på 200 grader och den är nästan nyinstallerad. Varit i drift några månader bara. Jag hörde efter med panninstallatören ang tempen och han sa att det var normalt och att det var fara på färde uppåt 350 grader osv. Jag har inte haft ur spiralerna nångång ännu men blev nu ganska orolig när jag läste denna tråden då det i pannrummet är ganska tajt med takhöjd ovanpå pannan. Är de böjliga så man kan dra upp dem och sen vika dem framåt? Problemet är även att det går väldigt många rör ovanför luckan där spiralerna sitter. Tveksamt om det går att få ur dem på ett vettigt sätt men en sån sak borde väl ändå en erfaren pelletspanne installatör tänkt på???
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

På tex janfireU/combifire kan man häkta av spiralerna i ovankanten via en lucka och ta ut dem underifrån via eldstaden och sedan häkta på dem igen vilket i och för sig är ett tvåmansjobb :o Kanske funkar på din också??


Ronald, snart vet jag om Ulman funkar med sin spaksotning. Annars är den bara 1,20 hög så den borde gå att sota ur i låga pannrum som mitt

Vänligen brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

mt4base skrev:Det där med rökgastemp kan väl skilja en del? Min panna går upp på 200 grader och den är nästan nyinstallerad. Varit i drift några månader bara. Jag hörde efter med panninstallatören ang tempen och han sa att det var normalt och att det var fara på färde uppåt 350 grader osv. Jag har inte haft ur spiralerna nångång ännu men blev nu ganska orolig när jag läste denna tråden då det i pannrummet är ganska tajt med takhöjd ovanpå pannan. Är de böjliga så man kan dra upp dem och sen vika dem framåt? Problemet är även att det går väldigt många rör ovanför luckan där spiralerna sitter. Tveksamt om det går att få ur dem på ett vettigt sätt men en sån sak borde väl ändå en erfaren pelletspanne installatör tänkt på???
Spiralerna är inte speciellt böjliga. Dom sitter fast i ett galler med S-formade öglor, i nödfall går det väl att öppna öglorna och dra upp spiralerna en och en. Du får nog testa lite för att se vilken metod som funkar bäst för ditt system. Sen håller jag med om att installatören ska se till att installera anläggningen på ett sätt som gör att man kan sköta den ordentligt. Det ska man väl kunna kräva när man har betalat en bra peng för att få jobbet gjort av ett proffs?
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Hmm, det låter som jag kommer få problem när jag ska ha ur de där spiralerna med andra ord. Tittade närmare idag och det är kanske max 35cm ovanpå pannan. Då kan det bli så att jag helt enkelt inte KAN ta ur spiralerna med påföljd att det kommer bli ett elände att få ekonomi i eldningen på lång sikt?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar