Mer energi än det jag lägger in i pannan går ju inte att få in i tankarna. Men för att optimera användningen av veden så undrar jag om det finns någon vits med att välja termostatpatron med omsorg. Att välja en hög termostatpatron handlar ju om att skapa skiktning direkt. Så om man varvar sin tank försvinner väl vitsen med detta?
Jag kan givetvis vara ute och cykla och behöver därför er input i ämnet.
Ponera att jag kör med en termostatpatron som öppnar vid 87°(ladd ca 92°). I uppstartsläget tar det då viss tid innan den börjar ladda in i tanken. Under denna tid har jag ju rökgasförluster och pannförluster.
OM jag skulle köra med en patron som öppnar vid 63° så börjar den ju ladda tidigare med mindre förluster som resultat. Och då pratar jag bara än sålänge om rökgasen. Dels för att den får bättre kylning + kortare dötid.
Om man nu varvar sina tankar med en 63° (laddvarv 1 72° laddvarv 2 82° laddvarv 3 92°) ger det någon förbättring? Klarar wilon i laddomaten att vända 3000l 2,5ggr på 8h t ex?
Lite rörigt det här men förstår ni vad jag menar? Är det någon som provat eller kanske kör så här?
Termostatpatronsval.
Termostatpatronsval.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Det här är min känsla och alltså inte vetenskap.
I huset jag bor i nu sedan 1.5 år tillbaka hade tidigare ägaren tagit ur termostaten i laddomat 21 och han sa "funkar bättre utan" så jag har eldat en del så också.
Efter att ha monterat en 78C termostat märker jag:
1 hela förloppet med laddning av tankarna är mer konsekvent dvs lagom fin tempökning hela tiden.
2 temperaturhöjningen i tankarna går snabbare. kortare total eldningstid
3 Pannan går jämnare och finare då den får en grundtemp innan allt för mycket energi tas ifrån den.
Utan termostat tog det skitlång tid innan men ens märkte en temperaturhöjning i tankarna, panntempen bara segade och segade hur länge som helst.
Vad jag hört är det av någon anledning bra för anläggningen att alltid (under eldning) ligga över 70 C.
Som sagt bara mitt konstaterande.
Tidigare husägare hade även demonterat shuntautomatiken med motiveringen "det funkar bättre utan"
Glada tillrop från en glad amatör!!!

I huset jag bor i nu sedan 1.5 år tillbaka hade tidigare ägaren tagit ur termostaten i laddomat 21 och han sa "funkar bättre utan" så jag har eldat en del så också.
Efter att ha monterat en 78C termostat märker jag:
1 hela förloppet med laddning av tankarna är mer konsekvent dvs lagom fin tempökning hela tiden.
2 temperaturhöjningen i tankarna går snabbare. kortare total eldningstid
3 Pannan går jämnare och finare då den får en grundtemp innan allt för mycket energi tas ifrån den.
Utan termostat tog det skitlång tid innan men ens märkte en temperaturhöjning i tankarna, panntempen bara segade och segade hur länge som helst.
Vad jag hört är det av någon anledning bra för anläggningen att alltid (under eldning) ligga över 70 C.
Som sagt bara mitt konstaterande.
Tidigare husägare hade även demonterat shuntautomatiken med motiveringen "det funkar bättre utan"
Glada tillrop från en glad amatör!!!

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Om du inte har någon termostat i din Laddomat (eller motsvarande), får du förstås in så kallt vatten som det finns i botten på tankarna i pannan. På grund av den låga temperaturen på det vattnet, som ju ofta är bara runt 20°C, kommer pannan inte på länge att få upp rätt vattentemperatur, vilket gör att den heller inte får rätt rökgastemperatur, vilket i sin tur kan vara dåligt för din skorsten. Själva förbränningstemperaturen kan vara nära den rätta ändå. Det beror på vilken sorts panna du har.
Dessutom kan den låga returvattentemperaturen orsaka kondensation, med följande rostskador, i pannan.
Det är alltså rena fördärvet att köra utan rätt patron, eller att börja ladda för tidigt. Precis som en bilmotor ska pannan upp i rätt temperatur så fort som möjligt. Inget vatten som kommer in i pannan ska ligga under 60°C. Konstruktionen med termostaten i Laddomaten ger ju just funktionen att man tar ut precis så mycket effekt som pannan kan leverera. Att tankarna skiktas optimalt samtidigt är ju en trevlig bonus.
En korrekt fungerande shuntstyrning håller temperaturen på ditt hus på rätt nivå, med så låga rundpumpningsförluster som möjligt. Ökad komfort med minskad bränsleåtgång.
En shuntstyrning som är fel inställd kan dock vara synnerligen irriterande. Ofta pendlar temperaturen upp och ner som tonläget hos en joddlare. Med tanke på den förre ägarens uppenbara (in)kompetensnivå kan man kanske tänka sig detta scenario?
Dessutom kan den låga returvattentemperaturen orsaka kondensation, med följande rostskador, i pannan.
Det är alltså rena fördärvet att köra utan rätt patron, eller att börja ladda för tidigt. Precis som en bilmotor ska pannan upp i rätt temperatur så fort som möjligt. Inget vatten som kommer in i pannan ska ligga under 60°C. Konstruktionen med termostaten i Laddomaten ger ju just funktionen att man tar ut precis så mycket effekt som pannan kan leverera. Att tankarna skiktas optimalt samtidigt är ju en trevlig bonus.
En korrekt fungerande shuntstyrning håller temperaturen på ditt hus på rätt nivå, med så låga rundpumpningsförluster som möjligt. Ökad komfort med minskad bränsleåtgång.
En shuntstyrning som är fel inställd kan dock vara synnerligen irriterande. Ofta pendlar temperaturen upp och ner som tonläget hos en joddlare. Med tanke på den förre ägarens uppenbara (in)kompetensnivå kan man kanske tänka sig detta scenario?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Så var det. När jag återmonterade shuntautomatiken så hade den fördröjningen inställd så att den på en halv minut öppnade helt och nästa minut så var den helt stängd. Svårt att få det att funka då.apersson850 skrev:
En shuntstyrning som är fel inställd kan dock vara synnerligen irriterande. Ofta pendlar temperaturen upp och ner som tonläget hos en joddlare. Med tanke på den förre ägarens uppenbara (in)kompetensnivå kan man kanske tänka sig detta scenario?
Då kanske det "funkar bättre utan" som tidigare ägaren sa.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
83:an, vilket funkar bra. Köpte även en 87:a men det verkar som att jag inte kommer kunna köra den för ibland så bubblar det till i pannan och mätarna visar att jag är farligt nära 100 strecket. Den kan man nog köra om man har ett trycksatt system eller en grymt snabb pump
83:an lämnar ca 92-94 ganska konstant i mitt system och det går att hålla en snygg skiktning när man närmar sig botten. Om jag t ex startar när toppen är 50 och 10cm under detta är det runt 30 så kan jag följa detta skikt och anpassa sista ilägget så att jag stannar ganska nära botten med 50 strecket.
Det blir snällare läge då att peta in min retur temp som är typ 25-33.
not:När jag skrev första inlägget körde jag med 78:an.

83:an lämnar ca 92-94 ganska konstant i mitt system och det går att hålla en snygg skiktning när man närmar sig botten. Om jag t ex startar när toppen är 50 och 10cm under detta är det runt 30 så kan jag följa detta skikt och anpassa sista ilägget så att jag stannar ganska nära botten med 50 strecket.
Det blir snällare läge då att peta in min retur temp som är typ 25-33.
not:När jag skrev första inlägget körde jag med 78:an.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Jag kör med 82an och det tycker jag funkar bra.Ligger som dig på ca 90 grader ladd.När man har laddat tankarna med 90 så går det ett varv till och då brukar det sluta på typ 99 grader.
Synd att vedprofilen har lämnat oss då det hade blivit lite fart i tråden då antar jag
Synd att vedprofilen har lämnat oss då det hade blivit lite fart i tråden då antar jag

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL