Byggmax - olika pelletssorter?

Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

Byggmax - olika pelletssorter?

Inlägg av Pellabella »

Hej.

Vi köpte för någon vecka sedan pellets från ByggMax. Köpte bara några säckar eftersom jag inte visste hur de var. På säckarna stod "Rindi".

Blev nöjd dvs det var ganska jämnstora bitar och inte mycket spån.

Men nu idag när gubben stack dit och köpte lite till så kommer han hem med helt andra säckar som det står "Derome" på!

Är det en helt annan sort eller bara företaget som bytt namn? Någon som vet?

En tjej som var på ByggMax samtidigt som "guben" sa att det brukar skifta men hon köpte det ändå för det var billigt.

Hmmm, vet inte vad jag ska tycka om det i så fall. Om det är olika pellets var gång man köper får man ju kanske hålla på och justera brännaren mer än normalt.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Derome är en annan tillverkare, men det är bra pellets det också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

micke_932 skrev:Derome är en annan tillverkare, men det är bra pellets det också.
Hej. Jo det verkar så för det har funkat jättebra. :)

Men frågan är om ByggMax brukar byta sort eller det var bara en tillfällighet kan man undra?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Synd att ni inte kan smaka på norrlandsträ´s byggmax pellets som det verkar vara här i norrland den verkar ruggigt fin 5.0 ,men det blir för långa frakter genom hela sverige....synd ändå..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag skulle tro att ByggMax säljer så pass mycket pellets så att "lilla" RINDI inte riktigt fixar att få fram volymerna. Istället för att stå utan, så går väl ByggMax ett varv mellan tillverkarna med en förfrågan på XX 000 ton "på ett bräde", och billigast får leverera!

Derome har ju utökat sin kapacitet avsevärt och hade kanske förråden välfyllda med tanke på den varma vintern. och räntorna på pressarna måste ju betalas..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Patrik HBG
Frö

Mitt tycke

Inlägg av Patrik HBG »

Jag har köpt pellets på Byggmax i Helsingborg sedan hösten 2007. I oktober fram tills december fanns det "ljusa" Rindi-pellets och dessa fungerade bra. Därefter blev det vips vita påsar utan tryck, men skulle enligt säljaren ändå vara Rindi. Deras ordinarie påsar var helt enkelt slut så han. Dock var dessa pellets "mörka" och var enligt mitt tycke sämre. Jag fick rengöra oftare med dessa "mörka" pellets.

För typ en månad sedan började dom med pellets från Derome. Dessa är "ljus-mörka" och är enligt mig har dessa fungerat bäst. Jag slipper rengöra lika ofta. Förvisso kan det bero på inställningar, men allvarligt talat så kan man ju inte hålla på att trixa vid varje ny leverans då jag köper runt 20 säckar som räcker i typ 14 dagar under "hård" vinter.
Eurofire
MAFA Veckoförråd
Tegelhus från 1936 med tilläggsisolering/puts
130 m² med 70 m² källare
trilenium
Gallringsobjekt

Inlägg av trilenium »

Derome tillverkas i en ganska ny fabrik! Cirka ett år gammal!

De hade lite "barnsjukdomar" med ganska mycket damm. Jag fick i helgen en pall Laxå och en pall Derome.

Deromen är inte lika hård som Laxå, och pelletbitarna är inte riktigt lika långa.

Verkar ändå vara bra pellets efter en ytlig inspektion + att de luktar himla gott! ;)

cirka 4,9 kwh per kg.
fukthalt 8-10%
askhalt < 0,9 %

Får väl se hur eldningen funkar då pallen påbörjas nästa månad någon gång.
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Ok, ja förmodlingen är det väl så att de kanske är tvungna att göra lite "mellanstickare" hos andra leverantörer då och då.

Hur som helst så går brännaren så jäkla bra nu så det bara inte är klokt! Hoppas de inte byter för ofta i alla fall. :)
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

ronald skrev:Synd att ni inte kan smaka på norrlandsträ´s byggmax pellets som det verkar vara här i norrland den verkar ruggigt fin 5.0 ,men det blir för långa frakter genom hela sverige....synd ändå..

Mvh ronald
Fast nu är det Rindi som gäller här också, Norrlands trä klarar inte av att leverera tydligen...
Edit: Tar tillbaks allt jag sagt...
Var på byggmax i Sundsvall idag och NorrlandsTräPellets fanns åter i lager.
:oops:
Kanske ett sätt att pressa inköpspriserna att byta leverantörer?
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Var på byggmax igår ( Bäckebol Göteborg), blev mäkta förvånad när de inte hade pellets... :shock: De säljer bara pellets i Kållered?
- Vi kanske tar in det, vi vet inte? fick jag som svar.
Plus att de inte kommer att sälja pellets överhuvettaget under sommaren... :?

Skall kontakta kundtjänst idag , detta är helt orimligt, åka till Kållered, då äts ju hela förtjänsten upp med bränslekostnad!
Någon som vet annat ? Hur är det med sommarförsäljning i de andra orterna, dags att hamstra?

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Angående pellets endast i Kållered:

Var där och köpte några säckar i fredags, eftersom jag håller på att fixa i mitt bulkförråd och kan inte fylla det än på någon vecka eller två.

Och då fanns det endast ca 4 pallar kvar.... av märket Rindi.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Flexifuel
Fröträd

Inlägg av Flexifuel »

Att de hade Deromepellets berodde enbart på att Vansbro (Rindi) ej var klara med sin förpackningsanläggning. (Legofyllning av säckar tidigare)

Tror nog att Rindi kan klara av Byggmax försäljning utan alltför stora åthävor. Kapaciteten i Vansbro efter utbyggnaden med press 3 antyder att det finns kapacitet för ungefär 50 000 ton.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Ja kanske dom klarar det, men varför inte sälja pellets på sommaren och varför ha så små mängder på lager... jag menar 3 pallar, det räcker att 3 släpvagnsförsedda pelletsbröder kommer så är det slut :shock:

Djädrigt konstig marknadsidé, tycker jag.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar