pannan kyls av för fort

Skriv svar
Sandstugan
Prima virke

pannan kyls av för fort

Inlägg av Sandstugan »

pannan kyls av på 1h som sagt, ochg har gjort det sedan den monterades.

här kan ni kolla på mina tidigare försök att reda ut detta:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7187&highlight=

men nu hände en grej häromdagen, efter att ha byggt om en del i rörsystemet, glömde jag på kvällen sätta igång grannens värme (en kran var avstängd)

och efter ett argt samtal på morgonen satte jag på den men samtidigt såg jag att istället för pannans kylning på 1h tog det ca. 7h. när bara värmen var på till våran lägenhet. se bild:
Bild
där är:
Svart = Panntemperatur
Röd = Ackumulatortank Topp
Blå = Tillopp Radiatorer
mörkgrön = Retur radiatorer
lila = Till solfångare
mint = Från solfångare
gul = Rumstemperatur LGH. 1
grön = Rumstemperatur LGH. 2
grå = Ute temperatur

jag har strypt flödet tidigare på avstängningsventilerna till de två utgående kretsarna. men bestämde mig för att strypa på pumpens avst. ventil istället. vilket ledde till följande:
Bild

funkade jättebra hela dagen tills det blev kväll och kallare ute, då räckte värmen inte till utan nu fryser jag. sdå jag har öppnat lite mer på pumpkranen.

en till fråga är varför vid lägre flöden blir loggningskurvan så svajig ? jag är ju inte hemma på dagen men jag tror att ventilmotorn jobbar upp ner hela tiden, alltså hinner inte framl. givaren känna av nya reglerade tempen så den öppnar fullt och då är det försent , stänger fort vise versa?

jag ska nu direkt införskaffa en STAD ventil som jag sätter i serie med pumpen för att kunna ha en mer noggrann injustering med skala.
Sintringen
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

har du en motdragslucka på rökstocken? annars sugs ju värmen rakt ut ur pannan.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Sandstugan
Prima virke

Inlägg av Sandstugan »

Sintringen skrev:har du en motdragslucka på rökstocken? annars sugs ju värmen rakt ut ur pannan.
om jag stänger av utgående kretsar helt med kranarna så tar värmen aldrig slut.

motdragslucka köper jag senare när allt annat funkar
ctc regent kombipanna, iwabo villa s1, acktankt tekniktank 750L, aquasol solfångare 10.5m2
hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter
p cerok
Späd planta

Inlägg av p cerok »

intressant! hur gör du för att logga värden sådär snyggt? har du köpt en grunka at koppla in eller har du funktionen i pannan?
annars verkar det som grannen är en gökunge för dig. tittar man på lägenhetstemp ligger ni snyggt och fint bägge två hela tiden som kranen är avstängd till hans lägenhet, märkligt? ändå är han arg på morgonen när du ringer? har han manipulerat med registreringen och har jäkligt varmt inne? skulle förklara en del. Dessutom får du en dipp i temperaturen på returflödet när du öppnar kranen så kallt vatten från hans element kommer in när du öppnar kranen, så sannolikt har han haft kallare än vanligt över natten, klart man blir irriterad.

Ok, behöver inte vara så, säkert bara jag som är cynisk. tekniskt kan det vara så att kretsen till grannen är väldigt ineffektiv. Ligger den i en dåligt isolerad kulvert? långa rör i källaren eller annat utrymme som gör att du måste putta in stora mängder energi så fort den kretsan aktiveras? Jag tycker allt ser ut som att såfort grannen kopplas in blir det ingett värmeöverskott. acktanken stiger aldrig i temp, brännaren måste gå varje timme. själv såg jag samma mönster när jag på grund av tillbyggnad rekommenderades att ha cirkulationspumpen på, hade tills dess haft självcirkulation. Det blev jättevarmt överallt i huset inklusive källare och vind, lommade om alla rör överallt och det började givetvis gå åt massor med pellets. nu har jag kört på självcirkulation i flera år och pumpen är faktiskt termostatstyrd, vilket funkar för mig.
Råd; om du stryper flödet och framför allt temeraturen till grannens krets minimeras de grundläggande förlusterna och förbrukningen bör sjunka.
Har en viking bio ansluten till en ctc-panna från -72. värmer 300 m2 på 5-6 pallar per år.
Skriv svar