Tändelement som brinner upp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

micke_932 skrev:Mät strömmen på eländet, ni vet ju effekten, om ni mäter strömmen hela tiden så ser ni ju var det skiter sig.
Om vi mäter strömmen och spänningen så kan vi i bästa fall se när det skiter sig - inte var... Och egentligen skulle man behöva en logg och mäta över tiden på flera punkter i skåpet och tändelementet. Tyvärr har jag bara en enkel multimeter - inte ens ett oscilloskop. Och det som behövs skulle i så fall vara en logikanalysator för starkström och svagström som kan logga i ett par timmar...

--filip
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Inlägg av kari »

Har du fått orning på din biona , och vad var det för fel ?
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

kari skrev:Har du fått orning på din biona , och vad var det för fel ?
Tja. Han kopplade in den gamla monteringen: ett 110V-element och en diod för att halvera spänningen och nu har det fungerat felfritt i över två veckor. Fattar ingenting, men nöjd att det funkar. Installatörens förklaring är att den lösningen tål underspänning bättre ?!?!?!?

--filip
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Om mitt element som tydligen då skall vara ett 110V element inte går sönder när det körs på 220V (som det görs..) så är jag inte förvånad :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Tändelement

Inlägg av Dountless »

Var finns närmaste ÅF som säljer tändelement till Biona i Skåne ???

Har en kompis som det krånglar hos....
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

110v/220V

Inlägg av ixs »

Hej
Har ätit mig igenom tre st tändelement, under tiden jag haft min Biona.
Har ständigt brunnit av trådar.
Jag har då satt ihop dom igen, klämt najat osv. Men dom blir ju då kortare, och brinner upp ännu lättare.
Tråden blir ju även sköra som kex, då dom blir överhettade. Alltid haft elementet ljusgult när den glöder. Men en jäkla effekt, nästan sprutar gnistor och tänder på två tre sekunder.
När jag då testade med min voltmätare visade den 219V, såväl utan element som med elementet under värmning.
Men mitt element var tre cm i diameter, gjort som en spole med keramikkärna. Och det är då ett 110V element.
Fick ett 220V-element. Det tog en evig tid att bli varmt. Satt med ögat i fallröret och kikade. Då var plattan lös, plattan som kontakten till elementet sitter fast i. Tätade jag plattan blev det svagare, men släppte jag ut lite glödde det mer.
Det var nästan som att det kraftiga blåset gjorde att elementet inte kunde bli varmt nog att tända.
Kanske borde man borra ett hål i spjället, så att lite luft läcker förbi.
Och då även under drift lite luft igenom hålet till elementet och förhindra värme upp i elementet bakvägen.
Pe-Te-panna mod 1960
Skriv svar