Bra vedpannor
-
- Pannrumshärskare!
Nya regulatorn "Ekoster 2" på orlanpannor kan man justera temp hur man vill eller stänga av pausblåsfunktionen helt om man vill!
Jag kan hålla med om att sugande fläkt verkar vara mer fördelaktig...
I mitt fall så kvittar inrykning iaf eftersom jag har pannrummet i fristående garage
Jag kan hålla med om att sugande fläkt verkar vara mer fördelaktig...
I mitt fall så kvittar inrykning iaf eftersom jag har pannrummet i fristående garage

Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Orlan panna ska eldas mot acktank för att utnyttja maxemal effekt från veden.
Har även haft samtal med importören av Orlan pannor till Sverige.
Kolla in deras hemsida www.polimex.se
Han säger att det bästa är att elda dom mot acktank.
Får ut störst verkningsgrad då.
Behöver då oftast bara elda en gång per dag vi rätt effektstorlek på pannan och acktankar.
Sen att man kan välja att elda utan tycker han inte är nån bra ide.
Har även fina paketerbjudaden till verkligt bra priser.
Blir nog en Orlan 40 kw panna här.
Köper nåt av Polimex paket.
Har även haft samtal med importören av Orlan pannor till Sverige.
Kolla in deras hemsida www.polimex.se
Han säger att det bästa är att elda dom mot acktank.
Får ut störst verkningsgrad då.
Behöver då oftast bara elda en gång per dag vi rätt effektstorlek på pannan och acktankar.
Sen att man kan välja att elda utan tycker han inte är nån bra ide.
Har även fina paketerbjudaden till verkligt bra priser.
Blir nog en Orlan 40 kw panna här.
Köper nåt av Polimex paket.
Värmer hus på 184 kmv, byggt 1922. Planerad storlek på ca 240 kvm
Ska bli pellets och ved eldning här
Brännare?? Behöver ca 20 kw. Får se vad det blir för brännare
Panna: CTC 1100 Ekonomi från -98
Ska bytas mot modern vedpanna snarast.
Ska bli pellets och ved eldning här
Brännare?? Behöver ca 20 kw. Får se vad det blir för brännare
Panna: CTC 1100 Ekonomi från -98
Ska bytas mot modern vedpanna snarast.
-
- Pannrumshärskare!
Om man kollar på paket erbjudandet på orland 40 så verkar det vara en tank på 750L och en på 1000L. Det är ju på tok för lite om det skulle stämma!
En snabb beräkning med svanen metoden och minsta volym till en orlan 40 skulle då bli ca 3300L.. Jag gissar att det blir många pausblåsningar om du hänger på 1750L på en panna med 185L eldstad.
Ett tips bara
En snabb beräkning med svanen metoden och minsta volym till en orlan 40 skulle då bli ca 3300L.. Jag gissar att det blir många pausblåsningar om du hänger på 1750L på en panna med 185L eldstad.
Ett tips bara
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Den där Orlan pannan är den lika bra som billig? eller är det en helt enkelt den bästa pannan för tillfället just nu
?
Mvh ronald

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Frågan är väl svår att få ordentligt svar ¨på.ronald skrev:Den där Orlan pannan är den lika bra som billig? eller är det en helt enkelt den bästa pannan för tillfället just nu?
Mvh ronald
Pratar man med leverantören så är det säkert en toppen panna.
Frågar man inbilska Baxi, CTC, Nibe gubbar så är det skit.
man får vad man betalar för. vet hur många som helst det krånglar för osv.
Pratar man med folk som råkar ha en Orlan.
Så är det mycket tvärt om.
Pannan fungerar fint. verkar vara gedigen osv.
Har dok pratat med några som haft den. överlag så verkar det vara en bra panna, dok varit några mindre klagomål. minns ej alla.
Men var väl övertändnings problem någon hadde. (kan ju bero på veden, vedeldaren osv)
Några bultar var punktsvetsade så han fick slipa bort det när han skulle byta lucka.
Det största klagomålet har väl varit den gammla Regulatorn tror jag.
för att man fix trixa när man ville ha upp tankarna i full temp.
Och så var det en kille som inte fått sina reservdelar han hade bestält.
minns ej av vilket firman han köpt.
Romoheat har fått mycke beröm av de som köpt.
Tror det är en välldigt bra panna både i konstruktion och kostnadsmässigt. dok gäller det nog att kontrolera reservdelar möjligen köpa till det som brukar krångla på pannor direkt vid köp.
Ska inte inrykningen avhjälpas med att stänga av fläkten några sec innan man öppnar luckan? har för mig jag läst om detta tidigare då det var så mycket klagan på Orlan och dess tryckande fläkt.
Så det var lite från mig. motargument är välkommna.
all info om pannan/pannorna är trevligt då man i framtiden måste byta
till något. och jag vill nog inte betala överpris för en panna även fast den är en fin jäkel.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Den verkar gå på 26000 kr...Orlan pannan
Tjänar nog in den hyfsat snabbt om man använder räkneex vedkostn/år Ca 5300 kr....
http://www.af-energiteknik.se/Orlan.htm
vedolux 40 UB värmebaronen kostar Ca 35000 kr
Vad skiljer dom åt ...utom priset?
Mvh ronald
Tjänar nog in den hyfsat snabbt om man använder räkneex vedkostn/år Ca 5300 kr....
http://www.af-energiteknik.se/Orlan.htm
vedolux 40 UB värmebaronen kostar Ca 35000 kr
Vad skiljer dom åt ...utom priset?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Hos vedolux kan jag gilla sotningsprincipen men det är nog allt. Vedkammaren är förliten tycker jag, på Orlan 40 får du in nästan det dubbla. På Orlan så betyder det att jag får gå ner och ladda in efter ca 3,5-4,5h, borde då på vedoluxen bli ca 2h mellan varje ilägg (om den levererar samma effekt). Och eftersom en hyffsad storlek på tankar borde ligga på minimum 3000l så betyder det för mig i varje fall att jag får göra 1 start+ 1 ilägg för att få fullt. Med Vedolux borde det bli minst 1 start + 3 ilägg för samma mängd varmvatten.
Mao hälften av jobbet.
Sotningen på Orlan består i att dra rent sidorna i brännkammaren, resten sköts av "spaken". Plättlätt!
Har personligen inga problem med inrykning varken vid uppstart eller påfyllning, men så har jag ett bra självdrag i skorsten också. Här är ett av Orlans problem nämligen den rekomendation polimex gör ang skorsten. Snällt sagt är den väl tilltagen. Möjligen kan det draget vara bra att ha sommartid mitt på dagen, men hur ofta eldar man då?
Min panna är idag inställd som den var från fabrik förutom att jag justerat graderna på regulatorn. (vilket görs genom några knapptryckningar)
Slå ihop Orlan priset med eventuell laddomat, RRT, lite extra brännstenar,dragregulator och ett års vedförbrukning så tror jag att du hamnar på samma peng som vedoluxen. Och där har du ju fortfarande dessa utgifter kvar.
Orlan pannan lego tillverkas idag åt minst 3 st andra vedpanne leverantörer som jag vet om varav den ena är tydligen Viessmann. Detta borde borga för att det finns viss kvalitet i varan.
Hoppas mina synpunkter har hjälpt till.
Mao hälften av jobbet.
Sotningen på Orlan består i att dra rent sidorna i brännkammaren, resten sköts av "spaken". Plättlätt!
Har personligen inga problem med inrykning varken vid uppstart eller påfyllning, men så har jag ett bra självdrag i skorsten också. Här är ett av Orlans problem nämligen den rekomendation polimex gör ang skorsten. Snällt sagt är den väl tilltagen. Möjligen kan det draget vara bra att ha sommartid mitt på dagen, men hur ofta eldar man då?
Min panna är idag inställd som den var från fabrik förutom att jag justerat graderna på regulatorn. (vilket görs genom några knapptryckningar)
Slå ihop Orlan priset med eventuell laddomat, RRT, lite extra brännstenar,dragregulator och ett års vedförbrukning så tror jag att du hamnar på samma peng som vedoluxen. Och där har du ju fortfarande dessa utgifter kvar.
Orlan pannan lego tillverkas idag åt minst 3 st andra vedpanne leverantörer som jag vet om varav den ena är tydligen Viessmann. Detta borde borga för att det finns viss kvalitet i varan.
Hoppas mina synpunkter har hjälpt till.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Jo till och med jag fattar ...Har ju ingen vedpanna men vedkamin.... så perfekt förklarat Wooda!
Skulle jag haft plats för stora ackar så är ju syven och sist vedeldning den billigaste formen än så länge ....Om man nu får köpa sin ved alltså
Det skall alltså vara så stort förbränningsrum som möjligt i pannan?...
Det där med regulator är man ju fortfarande ovetande vad det gör...är det bara på vedpannor den finns? Funktionen?Möjlig nytta?
En kompliteringsfråga!!!
vilken är eran drömvedpanna (or)... om man skiter i priset...???
Mvh ronald
Skulle jag haft plats för stora ackar så är ju syven och sist vedeldning den billigaste formen än så länge ....Om man nu får köpa sin ved alltså
Det där med regulator är man ju fortfarande ovetande vad det gör...är det bara på vedpannor den finns? Funktionen?Möjlig nytta?
En kompliteringsfråga!!!
Mvh ronald
En Baxi INNOVA helt byggd i rostfritt (ok att höljet bara är kromat) med plc för inställning av primär/sekundär luft och med fungerande lamdastyrning.ronald skrev:Jo till och med jag fattar ...Har ju ingen vedpanna men vedkamin.... så perfekt förklarat Wooda!
En kompliteringsfråga!!!
Mvh ronald
Eldar för närvarande ved, trots signaturen nedan
Senast redigerad av Rayyan den tis 04 mar, 2008 19:36, redigerad totalt 3 gång.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Pannrumshärskare!
Drömpannan...hmmm
En som värmer 3000 l vatten med en famn full med ved utan krångel oberoende av väder.......
En som värmer 3000 l vatten med en famn full med ved utan krångel oberoende av väder.......
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Förutom tidigarenämda kunzel och fröling så skulle en orlan med lambdastyrning vara fint
Orlans sotningsmekanism fungerar dock inte lika bra som en tubrensare
(Hade kanske funkat bättre med större spiraler som satt tightare i tuberna)

Orlans sotningsmekanism fungerar dock inte lika bra som en tubrensare

Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Den här har nog det mesta jag önskar mig i varje fall kunde ha lite mindre vatten volym men annars är den grym.
http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... bt2050.htm
Sen finns det ju pannor man kan gå in i
typ 1000kW eller så.
http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... bt2050.htm
Sen finns det ju pannor man kan gå in i

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Rätt intressant ändå att Künzel Biturbo BT 2050 som är en riktig värsting går köra med effekt mellan 25-47 kW, Funkar den som en Orlan med pausblåsning??
Den har iof lamda o eltändning vilket inte Orlan har men ändå..
Synd att Künzel Biturbo kostar kring 80000:- o lär rosta lika fort som nån annan panna..
Den har iof lamda o eltändning vilket inte Orlan har men ändå..
Synd att Künzel Biturbo kostar kring 80000:- o lär rosta lika fort som nån annan panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd