Automatshunt eller nya elementtermostater

Skriv svar
Tramse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 18 feb, 2008 12:57

Automatshunt eller nya elementtermostater

Inlägg av Tramse »

Hej på er alla!
Har sökt runt en del på forumet men har inte fått riktigt bra svar på vad jag skall göra. Har bott i huset ca tre månader nu och det första så styrde jag värmen från shunten nere i pannrummet för så gjorde den tidigare ägaren. Det var med termostaterna bortplockade men nu har jag monterat dit dom och mycket riktigt så håller dom inte lovad temperatur. Men nu till frågan, vill ha ett jämt o varmt klimat i hela huset. Vad skall jag satsa på?
Ps, När jag styrde temperaturen från shunten fick jag inte upp tempen riktigt i källaren, försökte då strypa slingorna upp till dom elementen uppe så jag skulle få mer värme nere men då fick jag elementbrus på köpet och det vill jag undvika. Ds
Värmebaronen Joker + Viking bio 06
Mafa veckoförråd
Enplans hus med källare 140 + 190 kvadrat
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Shuntautomatik att rekommendera

Inlägg av Mekaniker »

Du har ju redan termostatventiler som kan piffas upp med nya tempgivare, gamla givare är alltid lite tröga på att ge tillräcklig hög temperatur.
Danfoss samt Oras går att lura till en högre temp med att flytta på en liten spärr;-)

Att du fått brus i radiatorerna är för kraftig pump, går den att reglera??
Om inte så stryp radiatorerna på returventilen så slipper du majoriteten av bruset
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

det är vanligt att ventilen hänger sig på äldre danfoss temostater,man kan ta bort känselkroppen o knacka på stiftet ,så det fjädrar ut ,det brukar dock bara vara en tillfällig lösning

det bästa är att byta både ventil hus o känselkropp,den gamla känselkroppen med slangklämma passar ej på nya ventilhus
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Tramse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 18 feb, 2008 12:57

Inlägg av Tramse »

Ja det är tempgivarna jag menar antar jag!, ventilerna har jag gått över o smörjt upp stiften så dom går rätt, cirkulationspumpen står på "ettan" så den kan jag inte sänka mer. Vad ska man ha för termostar då? på ventilerna så står det RVE 15 märket är TA (tror jag)
Värmebaronen Joker + Viking bio 06
Mafa veckoförråd
Enplans hus med källare 140 + 190 kvadrat
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tramse skrev:Ja det är tempgivarna jag menar antar jag!, ventilerna har jag gått över o smörjt upp stiften så dom går rätt, cirkulationspumpen står på "ettan" så den kan jag inte sänka mer. Vad ska man ha för termostar då? på ventilerna så står det RVE 15 märket är TA (tror jag)
Vill du ha Danfoss så heter utbytes termostaten 2000 T (Om du har TA nu)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Stiften han man nog fixa så dom går lätt, men det är inte där problemet finns ,utan käglan eller p-boxen inne i ventilhuset som kärvar,den kan man ej åtgärda
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Vi bytte alla termostater i somras, på bottenvåningen som har gamla 1-tumsrör och totalt kaputta ventiler satte vi i MMA rotventiler, på övervåningen där radiatorerna var nyare - och rören tunnare - bytte vi även ventilerna. Vi skulle bytt alla ventiler ... rotventilerna funkar betydligt sämre och ger ojämnare temperatur, medan värmekomforten är utmärkt på övervåningen. Rummen håller runt 21 grader, vilket är precis vad jag vill.

I mitt förra hus hade vi också en shunt som var kaputt och slottsventiler som inte gick att reglera (från 0 till full effekt på 2 mm). Där bytte vi alla ventiler och vips kunde vi elda knappt hälften så mycket i kökspannan, så nyttan var uppenbar. Jag gissar att vårt nästa värmeprojekt blir att bita i det sura äpplet och byta ventilerna på 1-tumsrören också, även om det verkar krångligare.

Att vi valde termostater och inte shuntautomatik var för att vi eldar en del i kamin i vardagsrummet, och vill att varje radiator ska strypa när det behövs.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

det är inte så svårt kapa 1" röret en bit ner ,gänga det ,sätt dit en
1 " -3/8 spets muff, en bit rör 3/8 rör till ventilhuset
Det blir ganska snyggt
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Tutte Gustav skrev:det är inte så svårt kapa 1" röret en bit ner ,gänga det ,sätt dit en
1 " -3/8 spets muff, en bit rör 3/8 rör till ventilhuset
Det blir ganska snyggt
Busenkelt i princip. Utrustning att göra rörgängor med hör däremot knappast till basutrustningen för hemmapulare och är inte direkt gratis heller.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Vad jag menade var egentligen bara, som ett råd till Tramse, att byte av ventiler och termostater kan göra stor skillnad, och att min erfarenhet numera är att det lönar sig att byta hela ventilhuset. Det var väl ungefär det du frågade om? När rören ska gängas om tar jag nog hjälp, så har jag nån att skylla på om det läcker.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Tramse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 18 feb, 2008 12:57

Inlägg av Tramse »

Måste börja med att tacka för alla svar, kul att folk engagerar sig!
Huset är byggt 72 så ventilerna har kanske gjort sitt oxå, men hur går man tillväga då? Kan man köpa nån "renoveringssats" för ventilen eller måste man byta "allt" och bygga om, har nu så att både matningen o returen finns mitt under elementet och således även ventil o termostat.
Tacksam för svar.
M.V.H Ulf Jansson.
Värmebaronen Joker + Viking bio 06
Mafa veckoförråd
Enplans hus med källare 140 + 190 kvadrat
Merlo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 feb, 2008 16:02
Ort: Stora Skedvi , (södra Dalarna)

Inlägg av Merlo »

Hallå.
Jag fortsätter med en liknande fråga:

Behöver jag byta ut elementtermostaterna jag har (Aga), när jag tänker sätta in en shuntautomatik med inne givare, som det är nu får jag springa ut i garaget så fort vädret skiftar mer än 5-6 grader. :(

Jag fattar att termostaterna inte funkar som det är tänkt, men om jag öppnar alla till fullt kanske det funkar ändå :roll: :?:
Eller är jag helt fel ute :?: :?
Vill ju helst slippa kostnaden för termostaterna, det är 14 st inne.
Eller sparas kostnaden in på sänkt förbrukning av pellets?


Tacksam för svar och tips
160kvm+70 kvm garage,Albin special 11f -80, Ny brännare Här: ULMA + tigex 25. I framtiden lägga till solpaneler.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

öppnar du termostaterna fullt o att dom ej hängt sig i stängt läge bör det funka,då blir det innegivaren som reglerar ,om det var så du ville ha det

du kan säkert spara pellets om du sänker temperaturen på dom ställen som inte har av behov av X antal grader
men då behövs det väl fungerande termostater,jag kör så utan innegivare
tycker det funkar bra
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag sprang som en tätting ut i garaget för att justera shunten första åren. Sen monterade jag Thermomatik CBJ med innegivare och tog bort alla gamla radiatortermostater.

Jämn och lagom temp inne och slut på springet. Det är dock viktigt att innegivaren får en bra placering för den är känslig för extra värme eller kalldrag. Vår givare drog ner tempen i huset när torktumlaren gick, innan jag flyttade givaren till en bättre plats.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

glömde att jag har chuntmotur med termostat så det går att ställa tempen på utgående
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar