Brännarverkningsgrad..olika effekter..

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Bara mig som irriterad.
När folk/författare prata om någon där ordet "normal" hus. Vad är normal hus har för sort typ fastighetsbyggnad. är det typ 70-tal bygghus är en normal hus eller... hur man tanke eller veta att kunna jämföra som många har sina hus som är från 40- 60- 70- 80-talet är normal hus motsvara 2000 tal nybyggde ?

Shakespare frågade om energiförlust med fönster, som jag utsökte mig tanke så om det jag förstår så är det 25 % värmen försvinner ut ur huset.
Men det säger inte vilket typ hus om det är en eller två glas och vem jämföra 25% med andra glas om det är 1,3 eller nyast som Elite 0.9 på U-värde. Samma sak med 20% värmen försvinner ut ur huset från väggarna, som man jämföra vad mot 40-tal eller 70-tal byggnad med nyast 2000-tal hus?

Det jag läste är på energimyndiheten som jag har några broshyr. Och hittat finns på hemsida tyckte var kul o nytta kunskap att läsa.
Klickar på höger meny där broshyr du kan få gratis broshyr.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... pvarmning/
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Perfekt Manin!
Klickar man på din länk så ser man direkt "genomsnitts huset". Även om det inte finns många som bor i ett genomsnittshus så stämmer det rätt bra med vad jag trodde. Man måste alltså mer än halvera förlusterna via fönster för att kunna sänka energibeovet med 20%.

Ruben,
Jag tvivlar inte på att det går att sänka förbrukningen något med fläkt, men siffrorna är för höga för att jag ska tro på dem.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Perfekt Manin!
Klickar man på din länk så ser man direkt "genomsnitts huset". Även om det inte finns många som bor i ett genomsnittshus så stämmer det rätt bra med vad jag trodde. Man måste alltså mer än halvera förlusterna via fönster för att kunna sänka energibeovet med 20%.

Ruben,
Jag tvivlar inte på att det går att sänka förbrukningen något med fläkt, men siffrorna är för höga för att jag ska tro på dem.

mvh
Hej Shakespeare och Manin

Håller med dig helt, jag trodde inte heller på mina kunder men jag har själv testat med el element från svenska element och en separat under elmätare
och mätt enegi förbrukningen med olika el element både med och utan fläkt. En del av besparningen ligger säkert på att det blir jämnare temperatur mellan golv o tak detta sänker säkert energiåtgången också utan att komforten sänks inne.

Om vi nu beräknar förluster i % sedan beror det ju på hur stor fönster ytan är totalt, men mina tester är i samma hus.
Jag fann att jag fick 25% högre el åtgång till att hålla samma inne temperatur med element utan fläkt, men går man efter vad tvåglas fönster har för förlust sifror på upptill 35% förlust jag tror inte att hela besparningen ligger över glasytan utan endel av vägg ytan som också uppvärms till högre temperatur med element utan fläkt.
Med fläkt behöver inte hålla hög element temperatur för att hålla go värme inne, inte undre 23°C inne.

Jag har även testat ett lite udda element av konstruktionen av samma typ
med tunna aluminium lameller för att ge stor konvektor yta som värmepumpens konvektorelement är utförda , detta udda element hade en elpatron på 400 Watt som värmde ett freonrörelement i slutet system detta elementet monterade jag i en gäst stuga på 17m² yta att värma upp
gäst stugan med detta element Utan fläkt .
På 400Watt / 17m² är 23,29 Watt/m² klarade av att hålla +21°C vid -25°C utetemp. vanliga 2 glasfönster ca 3,5m² glasyta och 10 % mer el gick det åt föra att hålla temperaturen med detta udda element utan fläkt.

Men golvet var kallt ca + 18°C, men fläktelement på 800 Watt / 17m² är 47Watt /m² nu går inte dess element att helt att jämföras, beroende på att de har olika effekter men styrdes av samma inomhus elektronisk termostat med temeratur diff på 0,1° monterad 1,7 m ovan golv. synd att jag inte hade någon dator på den tiden och logg fört alla data elektroniskt.
Nu är det mätt under mina förhållanden ingen bodde i gäststugan när jag testade olika elementen.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar