Rökgasgivare/vedpanna
Rökgasgivare/vedpanna
Någon som vet om det finns givare för temp 0-1000 gr som man kan montera i rökgasstosen för att styra draget med motor så att inte alla gasern går till kråkorna.
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
Re: Rökgasgivare/vedpanna
HejGurr_a skrev:Någon som vet om det finns givare för temp 0-1000 gr som man kan montera i rökgasstosen för att styra draget med motor så att inte alla gasern går till kråkorna.
Ett tips !
Hade det varit en bra lösning hade jag redan tillverkat eller marknadsfört denna typ av styrning.
Annars är det inget problem med termostat till rökaserna 1000°C
KW har sådana dragbegränsare som är motorstyrda också i deras produkt program.
Liten bakgrund till varför jag inte ger råd till denna typ av dragbegränsning
är följande:
SVAR: Vakum som uppstår vid vissa väderförhållanden och andra snabba väder ändringar här uteblir den jämna dragbegränsning som en Dragbegränsare som direktpåverkas av undertrycket är alltså helt överlägsen dragbegränsning.
Välkommen med fler undringar i ämnet !
Hoppas att mitt svar räcker.
MVH
Ruben
Tack för svaret!Olle45 skrev:HejGurr_a skrev:Någon som vet om det finns givare för temp 0-1000 gr som man kan montera i rökgasstosen för att styra draget med motor så att inte alla gasern går till kråkorna.
Ett tips !
Hade det varit en bra lösning hade jag redan tillverkat eller marknadsfört denna typ av styrning.
är följande:
SVAR: Vakum som uppstår vid vissa väderförhållanden och andra snabba väder ändringar här uteblir den jämna dragbegränsning som en Dragbegränsare som direktpåverkas av undertrycket är alltså helt överlägsen dragbegränsning.
MVH
Ruben
Jag har en dragbegränsare nere på platsen för sotluckan och den fungerar bra.
Detta är en 60-tals dubbelpanna som fungerar bra, den har för vedeldning en regulator på pannvattnet som styr dragluckan med en liten kätting. Som jag har demonterat bort.
Min fundering är att om man har en givare på pannans topp-och en schuntmotor till styrning av dragluckan så behövar jag inte passa den.
HejGurr_a skrev:Tack för svaret!Olle45 skrev:HejGurr_a skrev:Någon som vet om det finns givare för temp 0-1000 gr som man kan montera i rökgasstosen för att styra draget med motor så att inte alla gasern går till kråkorna.
Ett tips !
är följande:
MVH
Ruben
Jag har en dragbegränsare nere på platsen för sotluckan och den fungerar bra.
Detta är en 60-tals dubbelpanna som fungerar bra, den har för vedeldning en regulator på pannvattnet som styr dragluckan med en liten kätting. Som jag har demonterat bort.
Min fundering är att om man har en givare på pannans topp-och en schuntmotor till styrning av dragluckan så behövar jag inte passa den.
Oki jag miss förstog dig.
Din önskan var att kunna styra primärluften med chuntmotor
Jag skall kolla runt lite hos mina tillverkare och åter kommer efter helgen med svar.
Är det så här din tanke på styrningen skall se ut ?
Styrningen behöver 3 olika signaler
1 start läge när pannan tänds upp
2 driftläge som styr primärluften via temperatur
3 Stopp läge när veden brunnit ut
Är det en sådan styrning du är ut efter ?
Tips
Panna med överförbränning ?
Om det är en sådan panna har jag ett bra tips!
Lägg in grövre ved i lager kors och tvärs i varv
Toppa med klenare tändved ovanpå och papper att tända
veden ovanpå.
Presis som man tänder stearinljuset i veken ovanpå !
Har aldrig sett att man tänder stearinljus i botten.
Lovar dig längre bräntid med samma mängd ved.
Glöm inte skundärluften skall alltid vara öppen för det är viktigt att de
brännbara vedgaserna har sekundärluft för att kunna slutförbrännas helt.
Prov dej fram hur mycket ved som är lagom.
MVH
Ruben
Hej!Kava skrev:Är det något liknande som Effecta Lamda har som du tänker på?
Lamdasond är säkert en intelegent lösning på moderna pannor,om den fungerar lika som på en bilmotor och styr syretillförseln för optimal förbränning.
Men på min gamla järnspis tror vet jag inte om det fungerar.
Hälsningar Gurra
Lambdasonden på en bilmotor är inte till för optimal förbränning, den är till för att se till att avgaserna har det innehåll som passar bäst för katalysatorn så att den kan bryta ner de otäcka ämnena på ett så effektivt sätt så möjligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hej Ruben!Olle45 skrev:Hej
Jag skall kolla runt lite hos mina tillverkare och åter kommer efter helgen med svar.
Tips
veden ovanpå.
MVH
Ruben
Tack för svaret, nu börjar vi förså varandra.
På min panna har jag underförbränning.
När det gäller styrningen av primärluften är min tanke att givaren skall kunna arbeta steglöst på en skala 0-1000 gr. låt säga 10-200 ohm c.a
jag har inte mätt intevallerna på shunt motorn.
Start förbränning fullt öppet drag.
RG 2-300 gr draget börjar minska.
RG 4-500 gr graget stänger nästan helt
RG 2-300 gr draget börjar öppna lite igen.
Veden brunnit ut, jag stänger draget manuellt eller en ytterligare en givare som släpper luckan.
Det här är väl bara ett önsketänkande
MVH Gurra
Hej GurraGurr_a skrev:Hej Ruben!Olle45 skrev:Hej
Tips
veden ovanpå.
MVH
Ruben
Tack för svaret, nu börjar vi förså varandra.
På min panna har jag underförbränning.
När det gäller styrningen av primärluften är min tanke att givaren skall kunna arbeta steglöst på en skala 0-1000 gr. låt säga 10-200 ohm c.a
jag har inte mätt intevallerna på shunt motorn.
Start förbränning fullt öppet drag.
RG 2-300 gr draget börjar minska.
RG 4-500 gr graget stänger nästan helt
RG 2-300 gr draget börjar öppna lite igen.
Veden brunnit ut, jag stänger draget manuellt eller en ytterligare en givare som släpper luckan.
Det här är väl bara ett önsketänkande
MVH Gurra
Funderat lite på din ide,
Här finns en hake i tänkandet ? Vid strömavbrott ?
Har en granne som hittade på en egen lösning på primär dragluckan styrning men han använde pannans befintliga temperatur dragreglering den med kedja till luckan.
Hans lösning var så anordnad att vid tändning hakade han kedjan på en liten uppfinning som höll drag luckan öppen och kunde reglera draget både stänga och öppna och reglera tills veden brunnit och då stänger termostaten dragluckan efter veden brunnit ut smart lösning ?
MVH
Ruben
-
- Pannrumshärskare!
Jag tror Extuna har en liknande lösning till deras vedpannorOlle45 skrev:
Har en granne som hittade på en egen lösning på primär dragluckan styrning men han använde pannans befintliga temperatur dragreglering den med kedja till luckan.
Hans lösning var så anordnad att vid tändning hakade han kedjan på en liten uppfinning som höll drag luckan öppen och kunde reglera draget både stänga och öppna och reglera tills veden brunnit och då stänger termostaten dragluckan efter veden brunnit ut smart lösning ?
MVH
Ruben
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Hej AndreasAndreas Hansson skrev:Jag tror Extuna har en liknande lösning till deras vedpannorOlle45 skrev:
MVH
Ruben
Ja det är många år sedan jag var inne på annan typ av styrning än termostaten med kedja.
Här upptäckte jag att vid strömavbrott ingen el som styr temperaturen
alltså inget som kan reglera primärluften!
Vet inte dera lösning vid strömavbrott, kanske är någon på forumet som vet ?
NVH
Ruben
-
- Späd planta
Dragkedjeautomatik
Jag hade en överförbränningspanna med "Dragkedjeautomatik" 
Pinnen på dragregulatorn brukar ju peka lite snett ut åt sidan så att kedjan drar upp dragluckan lite snett. Sätter man en pinne på dragluckan som är lite lätt böjd så att den inte hoppar av, så kommer kedjan att kroka av när du kommit upp i temperatur !!
Luckan stänger och kedjan blir slak och trillar av.
En ytterliggare finess är att man kan få kedjan att trilla av när pannan kallnar oxå. Trimmar man in lilla pinnen fint så glider kedjan av då det spänner i den då luckan öppat mycket.
Fast tyvärr är ju pannan redan ganska kall då...
Fast det tar ett tag att få känsla för systemet, men eldar man varje dag så lär man sig det snart. Man kan få det att funka bra om man har ganska bra fyr och temperaturen stiger hyffsat snabbt. Draget stängs så smått, temperaturen stiger, kedjan krokas av. Man vaknar nästa morron och har varmvatten kvar...
Stoppade man in lagom stort sista vedinlägg så är det tomt i eldstaden.
Och den gamla dubbelpannan hade inget sekundarluftsintag så när luckan var stäng så var det inget tjuvdrag, fast i julas åkte en gamla tjärkokaren ut.

Pinnen på dragregulatorn brukar ju peka lite snett ut åt sidan så att kedjan drar upp dragluckan lite snett. Sätter man en pinne på dragluckan som är lite lätt böjd så att den inte hoppar av, så kommer kedjan att kroka av när du kommit upp i temperatur !!
Luckan stänger och kedjan blir slak och trillar av.
En ytterliggare finess är att man kan få kedjan att trilla av när pannan kallnar oxå. Trimmar man in lilla pinnen fint så glider kedjan av då det spänner i den då luckan öppat mycket.

Fast det tar ett tag att få känsla för systemet, men eldar man varje dag så lär man sig det snart. Man kan få det att funka bra om man har ganska bra fyr och temperaturen stiger hyffsat snabbt. Draget stängs så smått, temperaturen stiger, kedjan krokas av. Man vaknar nästa morron och har varmvatten kvar...

Och den gamla dubbelpannan hade inget sekundarluftsintag så när luckan var stäng så var det inget tjuvdrag, fast i julas åkte en gamla tjärkokaren ut.

Nibe Vedex 3300
Effecta 3 x 500l,
Effecta 3 x 500l,
Rökgasgivare/vedpanna
Det finns ju elektriska dragregulatorer som har en termostartstyrd elektromagnet som öppnar respektive stänger dragluckan.
Hade en sådan till en vedförugn och det fungerade riktigt bra.
När det blev strömavbrott så stängde dragluckan helt och undvek kokning och när strömmen kom igen öppnade luckan och "eldningen" fortsatte.
Jag hade en timer som stängde luckan efter avslutad eldning men det finns eller har funnits de som har dubbla termostater.
På dessa sköter den extra termostaten om att stänga efter avsl. eldning.
Fördelen med s.k. on/off-styrning är väl att pannan får jämn syretillförsel under hela brännförloppet.
Hade en sådan till en vedförugn och det fungerade riktigt bra.
När det blev strömavbrott så stängde dragluckan helt och undvek kokning och när strömmen kom igen öppnade luckan och "eldningen" fortsatte.
Jag hade en timer som stängde luckan efter avslutad eldning men det finns eller har funnits de som har dubbla termostater.
På dessa sköter den extra termostaten om att stänga efter avsl. eldning.
Fördelen med s.k. on/off-styrning är väl att pannan får jämn syretillförsel under hela brännförloppet.
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Ecotec A3 -02