Ny teknik

Skriv svar
Reidar
Gallringsobjekt

Ny teknik

Inlägg av Reidar »

Jag försöker intressera tidningen Ny teknik för att skriva om pelletseldning. Jag har skickat ett mail enligt nedan till redaktionen

Hej
Jag föreslår att Ny Teknik tar upp olika frågor kring pelletseldning. Min utgångspunkt är att jag själv värmer mitt hus med pellets i en anläggning installerad hösten 2004 och att jag tagit del av andra pelletseldares erfarenheter på hemsidan pellets.info. För vår del handlar det om pellets i kvalitetsgrupp 1 avsedd för enskilda hushåll. Förslag på frågor att ta upp:

1) Kvalitén på den pellets som säljs. Olika tillverkare har olika mix av råmaterial. Några tillverkare verkar ha svårt att hålla en jämn kvalitet. Förmodligen lever de inte upp till pelletsindustrins egna normer. Det finns importerad pellets. Vad är det för kvalitet på den?
2) Komplikationer på vägen mellan tillverkning och eldstad. Lagring vid fabrik eller återförsäljare (risk för fuktpåverkan). Vad betyder det om man väljer bulk eller småsäck? Hur agerar olika leverantörer av bulk? Skador vid omlastning. Några blåser med för högt tryck för att spara tid och skadar både pellets och förråd.
3) Hur ser villaanläggningarna ut? Det finns ett otal varianter och kombinationer av förråd, matning, brännare och pannor. Hur funktionssäkra är prylarna var för sig och när man sätter ihop dem till ett system?
4) Den typiska pelletseldaren verkar vara en mångkunnig hemmafixare. De rena amatörerna stöter ofta på problem som de har svårt att klara av. Några ger upp. Är pelletseldning en framtidslösning som kommer att bli bekvämare och säkrare än idag?
5) Ekonomi och miljö. Hur står sig pelletseldning jämfört med andra uppvärmningssätt? Hur ser prognosen ut på några års sikt?
6) Bäst i test. Det behövs återkommande test av pelletskvalitet och av pannor, brännare, skruvar m.m.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall bli intressant att höra vad de svarar dig och om de vill ta upp några av de frågeställningar som du har skickat över.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag tycker initativet är jättebra. Men...
Det finns tester och utvärderingar på flera platser redan (konsumenttidningar både i pappersform och på internet)
Det är ingen ny teknik

Däremot, om det kommer ny revolutionerande teknik i ämnet så kanske de tar upp det.
Vi hoppas på det bästa!

Ha det bra!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar