Shakespeare skrev:Hej,
Karla1 skrev:
Grundregel för en normalvilla är som jag skrivit tidigare ca 6-7kW energibehov för uppvärmning samt 4-5kW för tappvarmvattnet, då får du en toppeffekt på ca 11-12 kW inmatad energi i pannan.
Kan du utveckla hur du menar med varmvattenbehovet? Du får inte många liter varmvatten per minut med bara 5kW.
Karla1 skrev:
Som André skrev tidigare i tråden så fungerade hans bättre på lite högre effekt, men det kan också vara hans acktank, kopplingsalternativ, panna där som gör hans anläggning som den är, ingen är den andra lik.
Är det inte normalt att högre effekt ger bättre verkningsgrad upp till en viss gräns? Med högre effekt får man högre temperatur i brännkammaren och med högre temperaturskilnad mellan rökgaser och pannväggar så blir överföringen effektivare? Eller har jag fel?
mvh
Hej
Att få ut så mycket energi som möjligt på insatt mängd enegi.
Angående vamvatten som värms i 1,5 till 3kWh elvattenberedare 200 liter som har bra isolering klarar en familjs behov att duscha mm.
Har huset / villan radiator med fläkt sänker dessa också förbrukningen i hus med vanliga tvåglas fönste ända upp till 25% ( vid framåt % räkning ) lite beroende på hur man räknar framåt blir högre % sats, baklänges blir lägre % sats vid baklänges räkning. Vid baklänges räkning drar man i från 20 % ifrån en känd förbrukning.
En pellets eldad panna har större förutsättningar att förbruka mindre energi än om den hade varit oljeeldad.
Med oljebrännare är det minsta munstycket 0,40 gph denna mängd är vid 7kg tryck , men moderna brännare med förvärmning har 9 till 10kg
detta är för att optimera förbränningen,
Denna insatta effekt är oftast för stor i förhållande när den uppvärmda hus ytans behov och storlek om den är välisolerad.
En oljebrännare som arbetar med förångnings pricipen kan jämnföras med pellets eldning för här kan man styra efekten emot behovet bättre
detta ger också en besparning.
Dragbegränsaren är också viktig för att optimera förbränningen
så att en brännare alltid går så nära instäld luft bränsleblandning som möjligt, en bra dragbegränsare hinner nästan att utjämna draget stötar som uppstår vid vindstötar.
Det är tillåtet att ändra om jag har fel i mitt tänkande.
Det är skrivet efter min egen iaktagelse vid olika mätningar.
MVH
Ruben