Hej.
Bensin har flampunkt på -40 grader vilket innebär att bensinångor bildas över -40 grader.
Metanol och etanol har flampunkt runt 12-13 grader och gör en bil svårstartad under den temperaturen.
Diesel har flampunkt 40-55 grader och gör den antändbar av kompressionsvärmen i dieselmotorn.
Men rapsolja har flampunkt 325 grader och gör en dieselmotor svårstartad då motorn är kall.
Men nu till saken.
Borde man inte kunna köra en bensinmotor på rapsolja och liknande bränslen
om man kunde förvärma luften och rapsen till 325 grader?
Om man startar på bensin och värmer upp avgasrör, rapsförgasare och motor borde man då inte kunna
förvärma inluften och rapsoljan från avgasröret och grenröret och sedan kunna slå över till rapsdrift när systemet skapar tillräckligt mycket rapsånga i rapsförgasaren?
Nu kommer visserligen insugsluften vara expanderad pga värmen och alltså syrefattig,
så för att få det att fungera så kanske man måste ha en kompressor eller turbo.
Men är det intressant?
Har någon provat?
I så fall vad är haken?
Magi
Köra bensinmotor på rapsolja och andra oljor?
Köra bensinmotor på rapsolja och andra oljor?
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......
Starta Förenade Religionerna
Starta Förenade Religionerna

Lite off topic, jo jag har kört en volvo B20 med eldningsolja 1, startar på bensin slå över på olja efter motorn blivit varm. röret från oljan virades flera varv runt grenröret o in i förg. blev lite svag men gick. Råoljemoter
tändkulor går att köra på istort sett vadsom helst som kan brinna, det tyngsta jag kört på var uppvärmd fisklever tran i en fiskebåt, det gick det med, men han beckade igen ganska snart. Jag har även kört min CTC total på spilloja och annat skitvätska genom en hembyggd trycklufts-
bännare det gick bra det med men icket miljövänligt(det va många år sen)
Hälsn.
Håkan
tändkulor går att köra på istort sett vadsom helst som kan brinna, det tyngsta jag kört på var uppvärmd fisklever tran i en fiskebåt, det gick det med, men han beckade igen ganska snart. Jag har även kört min CTC total på spilloja och annat skitvätska genom en hembyggd trycklufts-
bännare det gick bra det med men icket miljövänligt(det va många år sen)
Hälsn.
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Re: Köra bensinmotor på rapsolja och andra oljor?
Glöm bensinmotor.magi skrev:Hej.
Bensin har flampunkt på -40 grader vilket innebär att bensinångor bildas över -40 grader.
Metanol och etanol har flampunkt runt 12-13 grader och gör en bil svårstartad under den temperaturen.
Diesel har flampunkt 40-55 grader och gör den antändbar av kompressionsvärmen i dieselmotorn.
Men rapsolja har flampunkt 325 grader och gör en dieselmotor svårstartad då motorn är kall.
Men nu till saken.
Borde man inte kunna köra en bensinmotor på rapsolja och liknande bränslen
om man kunde förvärma luften och rapsen till 325 grader?
Om man startar på bensin och värmer upp avgasrör, rapsförgasare och motor borde man då inte kunna
förvärma inluften och rapsoljan från avgasröret och grenröret och sedan kunna slå över till rapsdrift när systemet skapar tillräckligt mycket rapsånga i rapsförgasaren?
Nu kommer visserligen insugsluften vara expanderad pga värmen och alltså syrefattig,
så för att få det att fungera så kanske man måste ha en kompressor eller turbo.
Men är det intressant?
Har någon provat?
I så fall vad är haken?
Magi
Tändkulemotor funkar men bensinmotor har inte rätta knycken (kompression)
Dieselmotor har kompression ca. 20:1 Bensinmotor ca 8:1
Kompressionsvärmen i en dieselmotor höjer tempen så att bränslet antänds i samma ögonblick som det sprutas in i förbränningsrummet.
Om man ska få rapsolja eller liknande att antändas i en bensinmotor måste bränslet värmas upp så mycket att det blir en stor brand/explosionsrisk innan det kommer in i förbränningsrummet.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Hej.
Hesselman hade svaret: stifttänd dieselmotor, fördelare, tändstift och förgasare på en sida, insprutningspump och spridare på den andra sidan, ca 13-16 Kg komp. Volvo T43 Bl.a
Hälsn. H
Hesselman hade svaret: stifttänd dieselmotor, fördelare, tändstift och förgasare på en sida, insprutningspump och spridare på den andra sidan, ca 13-16 Kg komp. Volvo T43 Bl.a
Hälsn. H
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
På 40 och 50 talet när fotogenen var nästan gratis var det ett vanligt bränsle till i första hand Traktorer. Man hade en liten tank för bensin och en stor för fotogen samt förvärmning av gasblandningen genom att den leddes förbi avgasgrenröret. Motorn startades på bensin varefter man stängde bensinkranen och öppnade fotogenkranen så snart grenröret var varmt. När man stoppade motorn stängde man fotogenkranen och lät fargasaren gå tom, det fanns också en avtappningskran på förgasaren. I dag finns inte motorfotogen att få tag i då den krackas till bensin så veterantraktorer körs på diselolja med en liten skvätt bensin i istället. Nackdelen är att dessa altenativbränslen har dålig knackbestämdhet och de fodrar låg kompression vilket ökar bränsletörsten. Hasselmanmotorn hade ju bränsleinprutning av diseltyp vilket jorde att man kom runt det problemet men avgaserna var inte av denna värden så av miljöskäl glöm dessa föråldrade tekniker. Modern diselmotor är flera gånger bättre och slog ut denna teknik redan runt 1960 pg lägre bränsletörst. MVH HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Finns flera lösningar på detta "problem".
http://www.greasecar.com/
http://www.veggiepower.org.uk/
Sök på "car cooking oil" eller något liknade på Google så får man masor av träffar.
http://www.greasecar.com/
http://www.veggiepower.org.uk/
Sök på "car cooking oil" eller något liknade på Google så får man masor av träffar.
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65