Brännarverkningsgrad..olika effekter..

ronald
Pannrumstomte!

Brännarverkningsgrad..olika effekter..

Inlägg av ronald »

Jag har läst i många trådar om att brännarverkngrad=drar minst pellets om man ställer den efter pannans märkeffekt.....

Räcker det inte med en inställning efter pannan låt säga 16 kW tex
Bara det räcker för värme och vv...??

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat med 3, 6, 9, 12 och 15kW under samma förhållanden och mitt "system" drar minst pellets/dygn när jag kör 6kW.

Av samma orsak flinar jag lite när olika personer pratar om "lågeffekt" på 11kW och "modulerande drift" där det växlas mellan 11kW(?) och 16kW(?)... dessa effekter är ju helt åt skogen hur som helst >i mitt system<.

OBS. att jag inte pratar om brännareverkningsgrad men istället systemverkningsgrad, vilken verkningsgrad brännaren har skiter jag faktisk i om pannan fungerar kasst vid bästa brännareverkningsgrad.

Jag skulle tro att "effektivaste effekt" för pannan och brännaren skiljer och det viktigaste då är att hitta det optimala mellanläge som ger bäste systemverkningsgraden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elamentale
Späd planta

Inlägg av elamentale »

För att få ut mest av pelletsen måste man testa sig fram, för det beror på så många faktorer som tex. husets isolering, panna, mm. Jag tror inte på att köra mot pannans märkeffekt, jag tex måste sota 2-3 dagar tidigare än om jag kör som nu på ca.13 kW. Jag bor i Tornedalen och vi har en förbrukning på 25 kg dyngnet under vintern dec till feb. jag tror det är svårt att få det till mindre! lr?
effecta 220, pellx Gordic 20kW,
ca 270 kvadrat uppvärmt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Då är det systemverkgradsom diskuterats.som menas...För diskutionerna i trådarna har hela tiden varit vilken effekt som drar minst pellets....Och överlag har det nästan varit märkeffekten på pannan..samma inställning på brännaren..

Men det är kanske olika ändå....?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elamentale
Späd planta

Inlägg av elamentale »

När jag körde brännaren med tex. 17 - 20 kW då blev det mera aska på kortare tid och det var så liten skilnad på drifttiden mot tex 13 kW, så jag förmodar att det går åt mindre pellets när man bränner det vad systemet kräver inte mer lr mindre. Har jag misstolkat frågan ???
effecta 220, pellx Gordic 20kW,
ca 270 kvadrat uppvärmt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Självklart är det olika!

Vissa brännare doserar så pass stora doser att deras lägsta effekt är en bit upp i registret för att elden inte ska hinna slockna mellan doserna, andra fungerar bra på låga effekter.

Vissa pannor är bra och vissa är som min och till detta kommer det att det finns hur många som helst kombinationer av panna, brännare, skorsten, tilluftöppningar osv. att det inte är möjligt att säga att "såhär är det!".

Jag tror dock att man kan komma fram till ett visst snitt av märkeffekten som kan vara i närheten av bästa systemverkningsgrad men avvikelsen kommer nog att vara så stor att det mer eller mindre är ett likgiltigt värde.

Min test visade att om pelletsförbrukningen vid 15kW räknas som 100%/timme förbrukade systemet (jämt över ett dygn)
80%/timme vid 12kW
73,6%/timme vid 9kW
72,1%/timme vid 6kW
(testade ej på 3kW då snittförbruket var 3,5kW och då jag vet att det är ändå dåligt med 3kW)

Detta visar mig dels att min panna inte riktigt orkar med >~15kW och dels att långa gångtider är det bästa för mitt system.

Det visar mig även att min panna fint klarar av 9-11kW vilket räcker alldeles fint till när det blir RIKTIGT kallt, vid -25°C behöver mitt hus ca: 9,5kW för att hålla sig varmt så det är lugnt.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

elamentale skrev:När jag körde brännaren med tex. 17 - 20 kW då blev det mera aska på kortare tid och det var så liten skilnad på drifttiden mot tex 13 kW, så jag förmodar att det går åt mindre pellets när man bränner det vad systemet kräver inte mer lr mindre. Har jag misstolkat frågan ???
Närå!Har bara läst att dom som har mätt upp pelletsåtgång mm har liksom märkt att om man kör effekten nära pannans m-effekt så blir det bäst=minst åtgång....Sen vet jag ju inte hur mycket som sparas ....?
Har aldrig kollat exakt vilken effekt som drar minst men märkte stor skillnad på max 20 kW och nu .... Kör själv på 15-16 kW effekt det räcker till värme och 5 långduschare (har snålmunstycke iof)
Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den tis 26 feb, 2008 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Icecap skrev:Jag har testat med 3, 6, 9, 12 och 15kW under samma förhållanden och mitt "system" drar minst pellets/dygn när jag kör 6kW.

Av samma orsak flinar jag lite när olika personer pratar om "lågeffekt" på 11kW och "modulerande drift" där det växlas mellan 11kW(?) och 16kW(?)... dessa effekter är ju helt åt skogen hur som helst >i mitt system<.

OBS. att jag inte pratar om brännareverkningsgrad men istället systemverkningsgrad, vilken verkningsgrad brännaren har skiter jag faktisk i om pannan fungerar kasst vid bästa brännareverkningsgrad.

Jag skulle tro att "effektivaste effekt" för pannan och brännaren skiljer och det viktigaste då är att hitta det optimala mellanläge som ger bäste systemverkningsgraden.
Visst det är som du skriver IceCap, att det fungerar bättre på lägre effekt, oftast kräver fastigheten inte mer förbrukning än nödvändigt. Men det finns många pannor idag som har slinga samt värmeväxlare för varmvattenberedningen så som min CTC1200 och då krävs det att effekten ligger på ca (7kW energiförbrukning)+ 4-5kW (varmvatten effekt) då blir toppeffekten (11-12kW) för att klara av dusch och värmetillförsel. Du har beredare och här hamnar du i ett annat läge. Kör du på för hög effekt så får man som oftast en snabb uppvärmning, men också en högre förbrukning, då rökgaserna inte tas tillvara på samma sätt i pannan, därför är det lite baktanke med detta (märkeffekten) att sänka effekten på en pelletsbrännare jämfört med en oljebrännare i en panna som igentligen är gjord för oljeeldning. En märkeffekt på olja 18-20kW brukar man då styra ner till max 16kW. Både min ULMA samt PX21:a kör jag på låga effekter med väldigt bra verkningsgrad utan problem. ULMAbrännaren har jag faktiskt kommit ner till 8kW, men då börjar man få problem med att luftöverskottet då fläkten inte går att justera. Sedan har ju även hysteresen på panntemperaturen en inverkan, längre drifttider ger lägre förbrukning. Oljetermostater som går på 5-7graders intervaller ger fler start och stopp, detta leder till högre förbrukning samt mer slitage på tändelement. Effekter som 11-12kW i en CTC 1200 panna gör också att brännaren och pannan jobbar bättre ihop, då dessa pannor skapar ett övertryck vid hög effekt med pellets, detta leder till att för hög temperatur går bakåt mot brännaren som inte då är så lyckat.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

ronald:
Och när min pannas maxeffekt anges till 23kW för olja och 13,8kW för koks... är då "märkeseffekten" 6kW där den bevisligen fungerar bäst?

Märkeseffekten är ju (på min panna) den maximala effekt som panna klarar att ta hand om och jag tror inte på att den är effektivast i det läge, jag kan rakt av bevisa det!

Karla1:
Jovisst, "alla" system är ju olika och vad som gäller för mig gäller inte nödvändigtvis för andra och då jag, tack vara mitt "labbmiljö", kan köra modulerande drift på riktigt kommer en dusch självklart att "snabba på" brännaren och då min panna har en del volym har jag värmeinerti nog att klara av ett antal duschar på raken men det är ju bara när jag KAN kör modulerande drift, som det är med denna "vinter" fungerar det bäst med av/på utan underhållsbränning.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Icecap skrev:ronald:
Och när min pannas maxeffekt anges till 23kW för olja och 13,8kW för koks... är då "märkeseffekten" 6kW där den bevisligen fungerar bäst?

Märkeseffekten är ju (på min panna) den maximala effekt som panna klarar att ta hand om och jag tror inte på att den är effektivast i det läge, jag kan rakt av bevisa det!

Karla1:
Jovisst, "alla" system är ju olika och vad som gäller för mig gäller inte nödvändigtvis för andra och då jag, tack vara mitt "labbmiljö", kan köra modulerande drift på riktigt kommer en dusch självklart att "snabba på" brännaren och då min panna har en del volym har jag värmeinerti nog att klara av ett antal duschar på raken men det är ju bara när jag KAN kör modulerande drift, som det är med denna "vinter" fungerar det bäst med av/på utan underhållsbränning.
Som sagt Icecape har bara läst i andra trådar...har inget svar vad som är bäst!Som sagt det verkar vara olika ändå?

Mvh ronald
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

ronald skrev:
Icecap skrev:ronald:

Karla1:
Som sagt Icecape har bara läst i andra trådar...har inget svar vad som är bäst!Som sagt det verkar vara olika ändå?

Mvh ronald
Visst är det så Ronald, det skiljer sig mellan vilken typ av anläggning du har samt fastighetens värmebehov, samt hur många familjemedlemmar eller tonåringar man har som står i timtal i duschen.

Får också hoppas på att som exempel Janfirebrännaren fortsätter att utveckla sitt styrsytem och andra också för den delen, allt för många produkter utvecklas idag inte. Brist på pengar samt kanske även kunskap inom personal mm, annars så kanske man helt enkelt är nöjd, men då kan man i många fall tappa marknadsandelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

En liten kompliteringsföljfråga?
När brännaren ställs in låt säga med riktiga instrument ..Då ställs väl perfekt förbränning....låt säga på Icecaps 6 kW bästa för hans panna
Är det den lägre rökgasen som indikerar bättre systemverkngrad?
Istället för 12 kW effekt som förbrukade mer...

Mvh ronald
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej! Den låga rökgastemperaturen är bara för att pannan hinner tillgodogöra sig värmen i rökgasen, om jag trycker brännaren upp på 15kW kommer min rökgastemperatur ur pannan att sticka iväg för att pannan inte hinner ta vara på värmen.

Detta kan jag nog lösa med ett invecklat system med turbulatorer/baffler, att min panna sedan är ganska dålig till detta kan vi låta bli, slutresultatet blir likaväl att den har en övre gräns där "all" ytterligare inmatat effekt går i skorstenen istället för att komma till nytta.

Går jag ner på 3kW får jag "trevlig låg" rökgastemperatur men brännaren är inte speciell effektiv i det läge trots att jag har trimmat med luft osv. för att få bra förbränning.

Den "perfekta" inställning borde istället vara att man mätte rökgasen direkt efter elden och sedan vid utloppet från pannan, ju högre skillnad det finns då, ju effektivare tar pannan upp värmen som alstras och DÅ kan man trimma in till bäst verkningsgraden.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hur blir det med låt säga janfire brännaren som ex ,, i en riktig pelletspanna?
I Effekta pannan som ett ex.....Är det 6 kW då också som är bäst...?
Låt säga att 180 C i rökgas är den ultimata rökgastemp

Mvh ronald
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:
Har bara läst att dom som har mätt upp pelletsåtgång mm har liksom märkt att om man kör effekten nära pannans m-effekt så blir det bäst=minst åtgång....Sen vet jag ju inte hur mycket som sparas ....?
Mvh ronald
När jag kollade mot laddning av acktanken med olika effekter så gick det 500 gram mer pellets med brännaren på 12 kW o 400 g mer med 20 kW mot om jag kör på 16 kW som är pannans märkeffekt vid pellets..
Tanken laddades 35° el 20 kWh, Så om jag skulle köra med 12 kW så skulle det gå ca 1,7 kg mer pellets/dygn vid 0° ute än med brännaren på 16 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar