Val av pelletsbrännare
Är du van att skruva lite själv ska du definitivt göra jobbet själv. En Eurofire fungerar säkert bra, frågan är bara hur Baxi ställer sig till självmontage vad gäller support och garanti. Är ju meningen att en installatör ska vara länken mellan och risken är att du hamnar i ett läge med dålig support.
Om rökgasen går ut upptill i pannan så kan du också med fördel ha en uppåtbrinnande men det kostar ju lite mer. Ska du med tiden byta panna så kan det vara en fördel att redan nu skaffa en uppåtbrinnande.
Furetör befarar att det är en panna där rökgasutloppet sitter nedtill, om så är fallet måste du ha en framåtbrinnande brännare i övre luckan.
Men på din första bild kan man se att primärluftsintaget sitter i nedre luckan och ska man tyda av det så går rökgasen ut upptill. Kan du inte åka dit med en ficklampa och titta hur det säkert förhåller sig.
Om rökgasen går ut upptill i pannan så kan du också med fördel ha en uppåtbrinnande men det kostar ju lite mer. Ska du med tiden byta panna så kan det vara en fördel att redan nu skaffa en uppåtbrinnande.
Furetör befarar att det är en panna där rökgasutloppet sitter nedtill, om så är fallet måste du ha en framåtbrinnande brännare i övre luckan.
Men på din första bild kan man se att primärluftsintaget sitter i nedre luckan och ska man tyda av det så går rökgasen ut upptill. Kan du inte åka dit med en ficklampa och titta hur det säkert förhåller sig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag förslag Janfire NH har lutning lågan. Om din panna är låg mellan nedre luckan och golv kan Janfire NH även ta bort (Benstativ med hjul)Pontus skrev:Stort taack för alla råd och tips.
Så här står det på skylten som sitter på pannan.
Funderar på en eurofire, någon som installerat en sådan själv? Är det krångligt? Är ganska van att skruva själv.
Eller Jag välja en uppåtbrinnande pelletsbrännare?
gott om plats. Janfire har bra service hela ort, självrengörande förbränningsdel, jämnare doserskruv ger jämnare förbränning och enkel inställning med display. Det avgör ditt val.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
-
- Stor entusiast!
Tror inte Erofire säljs till självinstallation
Har nämnt Roslagsbrännaren tidigare,ta en noggrann kik på den ,allt är klart att installera pluggin i vägguttaget
dessutom litet inbyggnadsmått,tar liten plats, korten i prännarrör,klart överlägset rostfritt
En brännare som har vad som behövs,inte mer o inget krångel,dessutom prisvärd plus en utmärkt support
hur du än väljer välj en framåtbrinnande den passar 99 % alla pannor
Har nämnt Roslagsbrännaren tidigare,ta en noggrann kik på den ,allt är klart att installera pluggin i vägguttaget
dessutom litet inbyggnadsmått,tar liten plats, korten i prännarrör,klart överlägset rostfritt
En brännare som har vad som behövs,inte mer o inget krångel,dessutom prisvärd plus en utmärkt support
hur du än väljer välj en framåtbrinnande den passar 99 % alla pannor
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Här syns ju inget rökutlopp. Börjar luta åt att Furetör har rätt. Då bör brännaren sitta i övre luckan och du får ett ordentligt askutrymme.Pontus skrev: Taget snett uppåt i övre luckan.
Här är en tråd med ett liknande problem:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7296
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Min panna verkar lik den son Torsten länkade till. Ska kika vad som skrevs där.
Hur länge håller en brännare? Om det blir en Janfire tänkte jag ev kika på en begagnad.
Blir det en eurofire tänkte jag köpa härifrån http://www.vvsonnet.se/product_info.php ... ts_id/6910
Vilken modell av Roslagsbrännare rekommenderas?
Ska alltså brännaren sitta i den övre luckan?
En oljebrännare har nog suttit monterat i övre luckan förut, såg att det fanns en extra lucka för det liggandes i en kartong i pannrummet.
Hur länge håller en brännare? Om det blir en Janfire tänkte jag ev kika på en begagnad.
Blir det en eurofire tänkte jag köpa härifrån http://www.vvsonnet.se/product_info.php ... ts_id/6910
En oljebrännare har nog suttit monterat i övre luckan förut, såg att det fanns en extra lucka för det liggandes i en kartong i pannrummet.
Erylpanna
EcoTec A4
EcoTec A4
Ja, Janfire Flex håller över 10 år. Jag såg blocket Janfire Flex är 12 år gammal fungerar bra. Men blocket hittar ingen begagnad Janfire NH utan finns många Janfire Flex A är nästan ny eller några år, billig beg pris.Pontus skrev:Min panna verkar lik den son Torsten länkade till. Ska kika vad som skrevs där.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Grannen har en Eurofire som han installerat själv (köpt från Rinkaby rör) och har vad jag vet så har han fått information om att garantin gäller även när han installerat själv, men jag ska höra med honom för säkerhets skull.
Roslagbrännaren och Viking B16 är avsedda för självinstallation så där funkar garantin givetvis, rätt många andra verkar också tycka att det är ok, med självinstallation, det är tyvärr några få tillverkare som är griniga och vill att "godkänd" personal sköter installationen, samma om du köper från Mr Pellets eller liknande då dom tvingar på dig installationen.
Om du köper en begagnad brännare så se till att du får den billigt, jag tycker inte att man ska behöva betala mer än 5-6000 för en begagnad brännare..
Roslagbrännaren och Viking B16 är avsedda för självinstallation så där funkar garantin givetvis, rätt många andra verkar också tycka att det är ok, med självinstallation, det är tyvärr några få tillverkare som är griniga och vill att "godkänd" personal sköter installationen, samma om du köper från Mr Pellets eller liknande då dom tvingar på dig installationen.
Som med alla andra brännare så är det många faktorer som avgör hur länge den håller, det finns inga garantier för att någon brännare (Janfire eller annan) håller i 10 år, men om man sköter om brännren på korrekt sätt så finns ju i alla fall möjligheten, tändelementet får du ju däremot räkna att det inte håller så länge, sen beror det ju på hur mycket brännaren går osv så man kan aldrig lova något vad det gäller livslängd.Ja, Janfire Flex håller över 10 år
Om du köper en begagnad brännare så se till att du får den billigt, jag tycker inte att man ska behöva betala mer än 5-6000 för en begagnad brännare..
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Stor entusiast!
R B villa max 35 KW men det vet Bosse Andersson, likaså placeringen
Det sägs att pellets brännaren skall sitta där som olje brännaren satt
PPG hur vet du att en 12 år gammal brännare som säljs på Blocket funkar bra ,det är väl säljaren som skriver så??
PPG hur vet du att en 12 år gammal brännare som säljs på Blocket funkar bra ,det är väl säljaren som skriver så??
Senast redigerad av Tutte Gustav den sön 24 feb, 2008 15:36, redigerad totalt 1 gånger.
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
Eryl S5 står 21 kw och kan inte vara 35 kw beronde vissa pannstorlek.Tutte Gustav skrev:R B villa max 35 KW men det vet Bosse Andersson, likaså placeringen
Om det är låg rökastemp kan ta bort eldstaden ovanpå en liten fyrkantig lockspjäll, om fastsittande rost var försiktig knacka bort mejsel och hammare att få bort lock eller kvar vikspjäll. Då höj rökgastemp.
Jag hittat blocket som är tillverka -96 här får ni se webbadress http://www.blocket.se/vi/15113906.htm?ca=11_s
Håller i 10 år. Bland det dummaste jag hört.PPG skrev: Ja, Janfire Flex håller över 10 år. Jag såg blocket Janfire Flex är 12 år gammal fungerar bra. Men blocket hittar ingen begagnad Janfire NH utan finns många Janfire Flex A är nästan ny eller några år, billig beg pris.
Att det finns många Flex A begagnade på Blocket är ju ett tecken på att folk anser att det är dags att byta till något bättre. Folk är väl inte dumma heller!
Min Janfire Flex höll i 4 år. Har just monterat bort den och håller på att montera in en nästan ny Bionordic Viking B16 GL. Köpte den av en som fått fjärrvärme.
Köper du inte en Eurofire så titta på Viking B16 GL med automaturaskning, det passar bra till ditt stora utrymme för aska. Då behöver du inte rota i pannan varje vecka.
Som Tutte Gustav nämner så är Roslagsbrännaren den allra lättaste brännaren att montera. Dessutom 4 års garanti även på tändelementet !!!Följer vad jag minns med både överhettningstermostat och panntermostat. På din gamla hejare kanske det inte finns någon termostat alls.
Viking B16 GL har egen panntermostat men använder pannans egen överhettningstermostat.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Ja, det hände att Janfire Flex höll 4 år byte mot ny annan. Det är inte alla Janfire Flex håller kort beronde otur mekaniska problem ingen garanti är långt åren ut. I stort sett flesta Janfire ägare håller många år. Viking B16GL med automaturaskning men del låter störrande kompressorljud, kan inte vara tyst gång. Bionordic pelletsbrännare fanns förut Stockholm bio ioenergi i Älvsjö han och hon jobbar inte pga har slutat tyvärr då blir det bara närmaste Vrena utanför Nykköping, han Energibiten svar inte mail till mig trots långt bort ca 13.5 mil dit pga ha inte lust. Det blev så. Jag bara nyfiken på olika pelletsbrännare om manual, teknik och kvalitet.abene skrev:Håller i 10 år. Bland det dummaste jag hört.PPG skrev: Ja, Janfire Flex håller över 10 år. Jag såg blocket Janfire Flex är 12 år gammal fungerar bra. Men blocket hittar ingen begagnad Janfire NH utan finns många Janfire Flex A är nästan ny eller några år, billig beg pris.
Att det finns många Flex A begagnade på Blocket är ju ett tecken på att folk anser att det är dags att byta till något bättre. Folk är väl inte dumma heller!
Min Janfire Flex höll i 4 år. Har just monterat bort den och håller på att montera in en nästan ny Bionordic Viking B16 GL. Köpte den av en som fått fjärrvärme.
Köper du inte en Eurofire så titta på Viking B16 GL med automaturaskning, det passar bra till ditt stora utrymme för aska. Då behöver du inte rota i pannan varje vecka.
Som Tutte Gustav nämner så är Roslagsbrännaren den allra lättaste brännaren att montera. Dessutom 4 års garanti även på tändelementet !!!Följer vad jag minns med både överhettningstermostat och panntermostat. På din gamla hejare kanske det inte finns någon termostat alls.
Viking B16 GL har egen panntermostat men använder pannans egen överhettningstermostat.
Att det finns många brännare till salu , kanske inte beror
på att dom är dåliga . Tror många har bytt till andra alternativ??
Vill man ha en brännare med tryckluft uraskning , kanske detta ??
http://www.blocket.se/vi/13626484.htm?ca=17_s
Edit . Annonsen gällde Viking B 16 Gl Pris från 10 000 :-
som ett företag hade ute tydligen raderad
Inget för mig , men det är ju olika smak
Wepe
på att dom är dåliga . Tror många har bytt till andra alternativ??
Vill man ha en brännare med tryckluft uraskning , kanske detta ??
http://www.blocket.se/vi/13626484.htm?ca=17_s
Edit . Annonsen gällde Viking B 16 Gl Pris från 10 000 :-
som ett företag hade ute tydligen raderad

Inget för mig , men det är ju olika smak
Wepe
Senast redigerad av wepe den tis 26 feb, 2008 13:26, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Alldeles riktigt Micke!micke_932 skrev:Det står ju 21 kW på skylten så då ska du inte ha någon stor brännare, det bästa vore ju 12kW ungefär.
Det har ju labbats av många här på forumet mycket intressanta trådar och för det mesta har brännaren gått bäst efter märkeffekten på pannan...=dragit minst pellets ....så räcker värmen och vv på den inställningen så räcker det att ställa brännaren på den effekten...
Sen om det är pottar man ställer på eller digitalt mm är ju liks.....(älskar digitala prylar själv men i det här fallet jaaahhh)
Men igentligen räcker väl en inställning på brännaren eller??
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers