Val av pelletsbrännare

Pontus
Späd planta

Val av pelletsbrännare

Inlägg av Pontus »

Hejsan, vore tacksam för några tips.

Ska nämligen köpa en pelletsbrännare till våran Eryl vedpanna, men vet inte riktigt vilken typ/modell av brännare jag ska välja.

Pannan som ska användas är en Eryl vedpanna med elpatroner.
Den har en vedlucka med en asklucka under, är ca 50cm djup och ca 50 cm ned till askluckan från taket inne i pannan.

Ska brännaren monteras där askluckan sitter?
Erylpanna
EcoTec A4
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du har ingen bild eller modellbeteckning på pannan?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Pontus
Späd planta

Inlägg av Pontus »

Hoppas bilden hjälper.
Det står S5 på modellbeteckningen.

Bild
Erylpanna
EcoTec A4
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

som jag ser det måste den sitta i nedre luckan

www.roslagsbrannaren.se/

en enkel brännare som passar 99 % av alla pannor

den är oxå gjord för själv installation
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om förbränningen sker nedifrån- och-upp som det nog gör på den här pannan så ska brännaren sitta i nedre luckan. Är pannan kopplad till acktank? Kan vara möjligt att det passar bäst med en 30 kW brännare för att få lagom rökgastemperatur, exempelvis http://www.bionordic.se/produkt_b30.html
Finns med automatisk askutmatning, Att installera själv är inte särskilt svårt och garantier gäller vid självinstallation.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Pontus
Späd planta

Inlägg av Pontus »

Tack för tipsen.

Finns ingen ack tank till pannan, varmvattenberedaren sitter i pannan.
Huset är på 106kvm + 71 kvm i källaren. Har kollat liter på en eurofire men den är på 20 kw. Skulle den funka?
Erylpanna
EcoTec A4
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Passar gör den väl !!

Vill rekommendera att titta på dom olika brännarna under fabrikat

Det är inte guld allt som glimmar

Spruckna brännarrör,( rostfria) dålig support, sprintar ,kedjor, kugghjul som havererar mm

Det finns enkla billiga som funkar med bra support

Du väljer själv hur du vill ha det
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
PPG
Entusiast!

Re: Val av pelletsbrännare

Inlägg av PPG »

Pontus skrev:Hejsan, vore tacksam för några tips.

Ska nämligen köpa en pelletsbrännare till våran Eryl vedpanna, men vet inte riktigt vilken typ/modell av brännare jag ska välja.

Pannan som ska användas är en Eryl vedpanna med elpatroner.
Den har en vedlucka med en asklucka under, är ca 50cm djup och ca 50 cm ned till askluckan från taket inne i pannan.

Ska brännaren monteras där askluckan sitter?
Beronde vad du bor för att pelletsbrännare som finns närmaste återförsäljare och service. Del olika brännarmärke finns inte alltid hela Sverige ort.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Pontus
Späd planta

Inlägg av Pontus »

Är det någon fördel med en uppåtbrinnande brännare typ Thermia Bequem eller EcoTec? Borde väl gå att ha på den här pannan?
Erylpanna
EcoTec A4
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Pontus skrev:Är det någon fördel med en uppåtbrinnande brännare typ Thermia Bequem eller EcoTec? Borde väl gå att ha på den här pannan?
Ja, båda pelletsbrännare uppåtbrinnande ska plats asklucka under. Jag rekommenderar är Ecotec är bra service, kvalitet och enkel inställningar. Men måste din panna mäta centrum asklucka och golv hur höjd. Ecotec har nedre hakkant i bakre att inte får mot golvbetong ska fri avstånd räcker ungefär 1 cm. Om den inte passar i så fall ta Thermia Bequem. Jag vet inte hur mkt långt båda pelletsbrännare från centrum fläns till nedre kant. Ni kan mäta eller be installatör hjälpa dig och kan mäta pelletsbrännare och panna som passar just din panna.

Lycka till
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Erylpannor brukar ha lång rökgasväg. Försök lista ut hur röken går i första vändan, jag skulle tro att den gör en vända neråt. I såfall kan (ska) du välja en frammåtbrinnande, och kan sätta brännaren i övre luckan. Du kommer att få ett gigantiskt askutrymme som gör att du inte behöver aska ur särskilt ofta.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Pontus
Späd planta

Inlägg av Pontus »

Har tyvärr inte tillgång till pannan ännu, ska flytta in om en månad ungefär, men tänkte vara ute i tid och kolla upp vilken pelletsbrännare som är lämplig, pannan går bara med elpatron nu, blir lite väl dyrt. Hade en till bild på pannan, vet inte om den säger så mycket. Kortet ärl taget i övre luckan.

Bild

Det som syns i botten är ett par vedträn.
Erylpanna
EcoTec A4
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag tror att "alla" brännare duger i understa luckan, det som kan vara knepigt är att få monterat dom i luckan om inte du är lite händig själv.

Jag vill ju självklart förespråka en Janfire NH som jag dels är involverat i men som jag har kört i 2 år utan problem som jag inte själv har skapat.

Jag hade (har svets + vinkelslip + "lite mer" verktyg) byggd en ny lucka som passar in i gångjärnet i understa luckan och byggd om så att gångjärnspinnen var en lång genomgående bult, då kan man byta mellan vedeldning och pellet på ett mycket enkelt sätt (bult ur, byta lucka, bult i, klart!) men det är jag det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det brukar sitta en plåt någonstans på pannan där det står vad den har för effekt, risken är ju som sagt var att om det är en vedpanna med hög effekt så kan rökgastempen bli lite för låg med en standardbrännare, men jag skulle tro att det går att lösa med en baffelplåt eller något liknande (många tillverkare har brännare med högre effekt också).

I stort sett vilken brännare som helst bör kunna passa i din panna, det handlar nog mest om en smaksak, det som kan vara värt att kasta ett öga på är:

1. Vissa brännare envisas med att använda potentiometrar för att ställa en del värden med, de flesta föredrar att göra detta i en display istället.

2. Viking Bio dras med brännarrör som förbrukas i rätt rask takt så detta får räknas som en slitdel, inget fel i detta men man bör ju ta med det i kostnadsberäkningarna.

3. Brännare med automatisk uraskning är dyrare och i din panna ser jag ingen större fördel i detta, du måste ändå aska ur pannan med jämna mellanrum och då är det ju inget extra besvär att ta brännaren samtidigt, men även detta är ju en smaksak.

Dom brännare som säljs i dag (med stort frågetecken på Sverigebrännaren) är alla bra och tillförlitliga så det handlar mest om tycke och smak anser jag, vilka finesser du vill ha osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pontus
Späd planta

Inlägg av Pontus »

Stort taack för alla råd och tips.
Så här står det på skylten som sitter på pannan.

Bild

Funderar på en eurofire, någon som installerat en sådan själv? Är det krångligt? Är ganska van att skruva själv.

Eller Jag välja en uppåtbrinnande pelletsbrännare?
Erylpanna
EcoTec A4
Skriv svar