Jag har haft en tråd där jag började med att fråga om 40 000 för en Combifire var ett bra pris. Tråden har sedan som vanligt haft ett eget liv och har slutat i en diskussion om Iwabo eller Pellx...
Så nu blir det en egen tråd så får vi se var den hamnar
Gott folk! Vad skall jag välja till min snart installerade Focus pe-20??
Pellx eller Iwabo?? Är Pellx mer driftsäker som min installatör påstår eller är det inte på det viset?? Är Pellx omodern byggd eller är det inte sant? Om den har ett gammalt system måste det vara dåligt, det kanske funkar??
Snälla gå loss med åsikter så jag lär mig mer!!
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Jag har ingen av dom men* jag skulle nog anta att dom är ungefär lika bra båda två ur driftsäkerhetssynpunkt, Pellx har möjligtvis lite färre delar som eventuellt kan bråka med dig (jämfört med S2).
Pellx envisas väl med potentiometrar för inställningar om jag inte är helt ute och cyklar vilket jag tycker verkar vara ett elände, men det är mest en smaksak.
S2 har ju automatiskt askskrapa om man gillar sånt, för egen del så ser jag inte vitsen med det, fast ska du ha den i en pelletspanna med bra askutrymme så kan det ju vara försvarbart.
S1 är väl ungefär likvärdig med Pellx, S2 är ju lite modernare konstruktion, det ska ju inte förneaks, men att detta skulle göra det mera driftsäker finns det ingen anledning att tro.
Om ska försöka läsa vad som skrivs här så verkar ju både PellX och Iwabo vara bra prylar i alla fall med många nöjda användare.
Det som ligger Pellx i faten är väl i så fall displayen (frånvaron av....) som jag sa tidigare, inget jag skulle välja men detta har ju inget med driftsäkerheten att göra.
För länge sedan var det mycket problem med tändelement som gav upp stup i kvarten på Pellx, det var väl när dom används glödstift, detta har ju inget med dagens Pellx att göra men om du råkat träffa på installatör som råkat ut för en sådan så kan detta sitta i oavsett hur bra brännaren är idag.
Så om man ska summera det så skulle jag nog säga att oavsett vilken brännare du väljer så blir du säkert nöjd under förutsättning att du inte tycker att pillandet med pottarna är pest och pina (Pellx), det bästa är nog att försöka hitta någon som har en sådan brännare och få kolla lite på den i verkligheten så att säga.
Pellx
+ Enkel konstruktion
- Pottarna
Iwabo (S2)
+/- Askskrapa
+ Display
* Jag brukar få på pälsen för att jag lägger näsan i blöt angående brännare som jag inte vet något om, men så jag länge detta framgår tydligt så ser jag inget problem med det, alla kommentrar här bygger alltså på vad jag läst här på forumet och på tillverkarnas hemsidor.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Någon har sagt att det inte går att få tillbaks grundinställningen på Pellx om man börjar fibbla med pottarna. Men har alla med display, och då framförallt Iwabo, en default som man bara ställer in när man joxat bort sig??
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Har man en display kan man åtminstone skriva upp vilket värde man hade innan man börjar mixtra, för att sedan återställa till exakt samma värde.
Jag vet inte hur känsligt det är med potentiometrarna, hur exakt de måste ställas - jag vet däremot vad min ettåring skulle göra med dem så fort tillfälle gavs.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Det är tråkigt att ha en pellx brännare för dom bara går å går..... Men det gör väl det flesta brännar märkena. Pellx brännarn kommer med ett utförligt häfte om, hur,varför. mm. man handhaver sin brännare. Jag tycker att så lite finesser som möjligt är bäst, då blir det mindre störningar. Jag har inte haft nån störning men då har jag bara eldat i 9 månader
effecta 220, pellx Gordic 20kW,
ca 270 kvadrat uppvärmt.
Den har en prima plc styrning,det går att ställa in den steglöst,och så har den lös display som man kan sätta i ögonhöjd ,skönt att slippa ligga på govet
sen är det ju frågan om rörkrökaren vill installera,han har kanske ingen avans på den
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Just avansen är ett stort problem i denna branschen......Har inte tagit med Roslagsbrännaren då installatören ej har den i sitt sortiment. Därför har jag utlyst en "match" mellan just dessa!!!!
Finns mångamångamånga brännare och alla är ju bäst enligt sig själva, men faktum verkar vara att när man läser på Pellx och Iwabos trådar här på forumet så verkar det överlag som de flesta är nöjda.. Så det blir nog en smakfråga vad jag tar. En annan sak är att detta med uppvärmningssysten tydligen är djupt personliga saker som engagerar människor och att många blir upprörda när det sägs negativt om dem...
Hoppas denna tråd inte förolämpar någon utan att det blir en uppbygglig diskussion
Ulmabrännare i Ulmapanna
brushuvud skrev:En annan sak är att detta med uppvärmningssysten tydligen är djupt personliga saker som engagerar människor och att många blir upprörda när det sägs negativt om dem...
Mitt i prick. Det blir nog sådär med allting man investerar en massa pengar och engagemang i - tala om för nån att vederbörande gjort ett idiotiskt bilval och se vad som händer. Eller att deras hus är fult.
Du ska ha en EcoTec, allt annat suger.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
brushuvud skrev:En annan sak är att detta med uppvärmningssysten tydligen är djupt personliga saker som engagerar människor och att många blir upprörda när det sägs negativt om dem...
Du ska ha en EcoTec, allt annat suger.
Mmm så sant...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.