Som Rubriken lyder. Spara man verkligen på det?
Jag har själv inget förråd för bulkmotagning. (men plats finns)
Nu så köper jag pellets i säckar för 2500kr/ton.
Ska jag ha bulk så hittar jag inte många leverantörer som ligger under 2300kr/ton.
Ett bygge av förråd kostar 10 000-15 000. (färdig installerat)
För mig skulle det ta 10 år innan det är någon förtjänst.
Det klart, fördelen är ju att man har det lite mer bekvämt..Men o andra sidan så ser jag säck staplandet som motion.
spara man verkligen på bulk??
spara man verkligen på bulk??
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
+mera spån när det blåses för hårt tryck=mycket svinn där med....
Men man bestämmer ju själv vad man vill ha.....vad som passar en..
Mvh ronald
Men man bestämmer ju själv vad man vill ha.....vad som passar en..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag byggde mitt förråd på 13,5 m3 av golvspånskivor från byggmax o det kostade under 4000:- inkl skivor, reglar, skruv, mm så det behöver inte bli så dyrt om du gör allt själv..
Jag har plant golv i förrådet så man får skotta mot slutet men o andra sidan va det byggt över dagen + att man rymmer mer, Fick in 8 ton senast...
Jag har plant golv i förrådet så man får skotta mot slutet men o andra sidan va det byggt över dagen + att man rymmer mer, Fick in 8 ton senast...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo det klart själva förrådet är nog inte så dyrt. men sedan ska man ju ha en skruv + styrning å lite annat smått o gott. säker 6000 bara där om man räknar med installations kostnader för el osv...André skrev:Jag byggde mitt förråd på 13,5 m3 av golvspånskivor från byggmax o det kostade under 4000:- inkl skivor, reglar, skruv, mm så det behöver inte bli så dyrt om du gör allt själv..
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Prismässigt finns det idag ingen anledning. Sett sedan vi installerade för drygt fyra år sedan, så har prispressen bara varit på säckad pellets. Att driva/hyra in bulkekipage är mycket kostsamt.
Mer spån blir det också, precis som du skriver.
Orsaken till att vi byggde bulkförråd är att vi har lång, krånglig och tidsödande väg för att få fram säckad pellets till pannrummet.
Mer spån blir det också, precis som du skriver.
Orsaken till att vi byggde bulkförråd är att vi har lång, krånglig och tidsödande väg för att få fram säckad pellets till pannrummet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Bekvämligheten ska inte underskattas säger jag. Jag byggde ett självtömmande utanför huset och det var inte direkt gratis (står för tillfället i 12-14' + x timmar arbete utan att vara 100% färdigt) men ändå värt varenda spänn. Att räkna hem investeringen i kronor och ören jämfört med att köra på säckad pellets lär nog ta en stund, däremot.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården