Tillbehör värmesystem...

ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Alltså, jag fattar också vad som är själva tanken bakom utegivare, och det är säkert vettigt för väldigt tröga system, dvs större fastigheter. För en mindre fastighet är jag däremot tveksam till nyttan (även om det naturligtvis fungerar) av att blanda in överföringsfunktioner och grejer för att hålla temperaturen konstant. Det är lite som att försöka hålla bilen på vägen genom att läsa kartan istället för att titta ut genom framrutan.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Gamla kåkar

Inlägg av Zteff »

Jag har en gammal kåk på 210 kvm, gamla sektionsradiatorer med schyssta mässingskranar, termostater är för nymodigt för mig!
Håller med om att det kan bli onödigt varmt med mycket folk i huset, men det kan ju iofs kompenseras med att sätta reglersystemet på nattläge (lägre temperatur ut) när det är dags för party!
I min gamla kåk är inte det största problemet att det blir för varmt inne :P
Det här kan ju diskuteras hur länge som helst, jag tror jag startar en ny tråd i detta ämne!
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Byggsmen har absolut rätt det är klart givaren skall sitta där inne,man skall väl ej värma på utsidan
utegivaren,tar ej heller hänsyn till köldeffekten, den vet ej om det blåser

jag har ordnat det så ,termostater på all elementen,så kan man reglera tempen som man vill i dom olika rummen
Dessutom motorshunt som styrs av termostat på framledningen ( ut 55 retur35)
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar