Tillbehör värmesystem...

Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Tillbehör värmesystem...

Inlägg av Galne-Gurra »

Nya brännaren är på plats och funkar otroligt bra,men jag har tröttnat på att springa ner i pannrummet och vrida på shunten när utetemperaturen växlar.
Skulle vilja ha en shuntmotor med givare,men jag vet inte vad för märke på motor och givare som är bra.
Plus en blandningsventil till tappvattnet,då panntempen ligger på 70-75 grader är det lätt att skålla händerna när man skall tvätta sig.
Tacksam för rekomendationer...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

"Standard 1A" är väl CBJ Termomatic. Funkar klockrent om man nöjer sig med inomhusgivare (vilket jag tycker man kan göra - ännu har ingen på ett övertygande sätt lyckats argumentera för det vettiga i att ha den jävla givaren utomhus när det är innetemperaturen man vill styra...).
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Kan bara hålla med. Har själv en ThermOmatic CBJ. Du har en del att vinna på förbrukningen också. Man drar upp termostaterna på fullt i rummen, sen sköter automatiken resten. Du shuntar bara ut precis vad som behövs.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Mlund
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 11:17
Ort: Haninge

Inlägg av Mlund »

Kan bara hålla med ak. Jag är himla nöjd med min Thermomatic CBJ. Den gör precis det jag satte dit den för att göra, nämligen håller innetemperaturen på 21 grader om jag ställer den lilla ratten på 21 grader. Oavsett om det är minus 5 eller plus 5 eller blåsigt eller vindstilla.
Och inte var den särskilt svår att installera. Det krävs bara en utgående axel på shunten, och det kanske alla har...?
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

ännu har ingen på ett övertygande sätt lyckats argumentera för det vettiga i att ha den jävla givaren utomhus när det är innetemperaturen man vill styra
Jag har bara utomhusgivare. Hade både ute och inne när pannan installerades. första kvällen när jag tände en brasa i spiskassetten i gillestugan så stängde shunten av helt och HELA huset blev "en smula kyligt".
Därefter bara utomhusgivare. Dessutom så är det ju utomhustemperaturen som styr värmebehovet i grunden....

Shuntautomatik är ett absolut måste!
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

SpeedySwede skrev:
ännu har ingen på ett övertygande sätt lyckats argumentera för det vettiga i att ha den jävla givaren utomhus när det är innetemperaturen man vill styra
Jag har bara utomhusgivare. Hade både ute och inne när pannan installerades. första kvällen när jag tände en brasa i spiskassetten i gillestugan så stängde shunten av helt och HELA huset blev "en smula kyligt".
Därefter bara utomhusgivare. Dessutom så är det ju utomhustemperaturen som styr värmebehovet i grunden....

Shuntautomatik är ett absolut måste!
Kravet är ju att man monterar in inomhusgivaren så att den inte störs av andra värmekällor, typ solen och kaminer. Gör man inte det så fungerar det ju inte.

Man annars håller jag med, shuntautomatik ÄR kanon.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Kravet är ju att man monterar in inomhusgivaren så att den inte störs av andra värmekällor, typ solen och kaminer. Gör man inte det så fungerar det ju inte.
Rätta mig om jag har fel! Jag är ingen VVS ingenjör......Men är det inte så att man ska styra shunten mot utetemperaturen för att skapa ett "grundbehov" av värme? Och sen sköter man eventuell individuell reglering i huset med hjälp av termostaterna? Åtminstonde i en normal villa så är det ju inte så lätt att hitta en placering för en inomhusgivare där den är helt ostörd och representativ för hela huset. Däremot en utegivare placerad på norrsidan...
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Oavsett inne eller ute givare,var köper man en Thermomatic CBJ,och var kan man hitta mer information om den typ mått/installations krav?
Men jag tycker att det låter riktigt med en inomhusgivare,men flera på mitt jobb har både inne och ute givare till shunten.
Vad finns det för fördelar/nackdelar med det?
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Galne-Gurra skrev:Oavsett inne eller ute givare,var köper man en Thermomatic CBJ,och var kan man hitta mer information om den typ mått/installations krav?
Men jag tycker att det låter riktigt med en inomhusgivare,men flera på mitt jobb har både inne och ute givare till shunten.
Vad finns det för fördelar/nackdelar med det?
Här är två styrningar CBJ hos Rinkabyrör eller ERA 10 också från Rinkaby båda kostar 1985:- vilket jag tror är bland det billigaste om man inte har någon som kan köpa med "rabatt". Tillkommer Rinkabys expeditionsavgift, 128:- om jag inte minns fel.

Här hos tillverkaren Termoventiler kan du läsa mer om ovanstående produkter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Inlägg av Zteff »

Reglersystem hittar du bl.a hos Rinkaby Rör.
Jag kör med utegivare och det funkar bra för mig.
Håller med SpeedySwede, det är ju utetemperaturen som styr värmebehovet, och reglersystemet bör rimligtvis reagera snabbre med utegivare. :?:
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Zteff skrev:Reglersystem hittar du bl.a hos Rinkaby Rör.
Jag kör med utegivare och det funkar bra för mig.
Håller med SpeedySwede, det är ju utetemperaturen som styr värmebehovet, och reglersystemet bör rimligtvis reagera snabbre med utegivare. :?:
En fråga bara. VARFÖR skall man shunta ut högre radiatortemp än vad som är nödvändigt. Det är det som är fördelen med innegivare.
Då kör du bara ut det som är nödvändigt för husets behov.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Inlägg av Zteff »

Byggsmén skrev:
Zteff skrev:Reglersystem hittar du bl.a hos Rinkaby Rör.
Jag kör med utegivare och det funkar bra för mig.
Håller med SpeedySwede, det är ju utetemperaturen som styr värmebehovet, och reglersystemet bör rimligtvis reagera snabbre med utegivare. :?:
En fråga bara. VARFÖR skall man shunta ut högre radiatortemp än vad som är nödvändigt. Det är det som är fördelen med innegivare.
Då kör du bara ut det som är nödvändigt för husets behov.
Jag har ju oxå en framledningsgivare som tillsammans med utegivaren ser till att framledningstemperaturen blir anpassad efter värmebehovet.
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Har du termostater på dina element. Jag har nämligen svårt att förstå hur en utegivare kan avgöra värmebehovet inomhus. Tex solvärme, mycket folk i huset och lampor är ju avgörande för tempen inne. Då får du ju ha termostater i huset för att stypa tillförseln. Utetempen är densamma fortfarande. Shunten står lika mycket öppen som innan, men termostaterna stryper. Då shuntar du ju ut mer värme än vad som behövs eftersom givaren sitter därute. Håller du inte med ??

Vi har nämligen utegivare till en kontorsbyggnad på jobbet. Utegivare och framledningsgivare. Men de har inte satt termostater på elementen. Och där får jag säga att det systemet är fanimej helt uppåt väggarna. Nattetid vid minus 1 så håller rummen en jämn och fin temp. Men när sen folket kommer och börjar tända upp och röra sig i rummen då stiger tempen och de börjar öppna fönstren för att där blir för varmt. Givaren sitter ju som sagt därute !!
Senast redigerad av Byggsmén den sön 17 feb, 2008 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Skriv svar