Till vad behöver jag dragbegränsare?
Till vad behöver jag dragbegränsare?
Till vad behöver jag dragbegränsare?
Nu har jag en liten fråga om dragbegränsare som jag hoppas att nån har svar på.
Ikväll stannade jag pelletsbrännaren och kastade om till vedeldning. Provade igen en gång med att ha dragbegränsaren i funktion pga. kallare väder = borde leda till världens drag....men näe allting startade upp bra. Men efter en timmes eldning märkte jag att det var något som inte stämde när jag var ute i förrådet och hämtade något(det luktade ofullständig förbränning) och mycket riktigt en snabb koll till pannrummet och en titt i pannrummet gav vid handen att en riktig tjärdal var på gång inne i pannan. Efter att nu ha eldat med min panna i ett år visste jag att det första som lönar sig att göra är att stänga dragbegränsare. Sagt och gjort stängde den och efter några minuter började allting fungera igen. Var och fyllde på i pannan för nån timme sen och hade fortfarande dragbegränsaren stängd...problemfri förbänning. Precis förre jag började skriva detta besökte jag pannrummet igen och allting brann jämnt och fint UTAN dragbegränsare......HMMM alltså vad behöver jag dragbegränsaren till?
Nu har jag en liten fråga om dragbegränsare som jag hoppas att nån har svar på.
Ikväll stannade jag pelletsbrännaren och kastade om till vedeldning. Provade igen en gång med att ha dragbegränsaren i funktion pga. kallare väder = borde leda till världens drag....men näe allting startade upp bra. Men efter en timmes eldning märkte jag att det var något som inte stämde när jag var ute i förrådet och hämtade något(det luktade ofullständig förbränning) och mycket riktigt en snabb koll till pannrummet och en titt i pannrummet gav vid handen att en riktig tjärdal var på gång inne i pannan. Efter att nu ha eldat med min panna i ett år visste jag att det första som lönar sig att göra är att stänga dragbegränsare. Sagt och gjort stängde den och efter några minuter började allting fungera igen. Var och fyllde på i pannan för nån timme sen och hade fortfarande dragbegränsaren stängd...problemfri förbänning. Precis förre jag började skriva detta besökte jag pannrummet igen och allting brann jämnt och fint UTAN dragbegränsare......HMMM alltså vad behöver jag dragbegränsaren till?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Av ren nyfikenhet, vad har du för skorsten(längd,diameter,material), typ av dragbegränsare. Vart är den installerad och hur? Normal rökgas temp?
Intressant tycker jag eftersom jag haft exakt motsatta erfarenheter av rätt dragbegränsare.
Intressant tycker jag eftersom jag haft exakt motsatta erfarenheter av rätt dragbegränsare.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Kan bara referera till min egen anläggning: Baxi Bonus 30 mot 1.25m3 ack. Kört utan draglucka och fått en "känsla" av att draget var för kraftigt. Skorstenen är 7.5 m hög 160 mm SEM keramisk, slät pipa. Installerade en tigex 25 för ett par månader sedan, var lite misstänksam mot storleken, och kan nu ändå konstatera att den gör nytta!
Rökgastempen har sjunkit och pannan brinner, om än subjektivt, bättre! Detta leder till bättre vedekonomi = mindre tid på vedbacken.
Övrig lärdom: Tigex är troligen inte optimalt för en "perfekt" skorsten med en bra presterande panna. Min Tigex "slår i taket" under ideala eldningsförhållanden.
Rökgastempen har sjunkit och pannan brinner, om än subjektivt, bättre! Detta leder till bättre vedekonomi = mindre tid på vedbacken.
Övrig lärdom: Tigex är troligen inte optimalt för en "perfekt" skorsten med en bra presterande panna. Min Tigex "slår i taket" under ideala eldningsförhållanden.
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
Jag tror att du slår huvudet på spiken.P.R skrev:Kan bara referera till min egen anläggning: Baxi Bonus 30 mot 1.25m3 ack. Kört utan draglucka och fått en "känsla" av att draget var för kraftigt. Skorstenen är 7.5 m hög 160 mm SEM keramisk, slät pipa. Installerade en tigex 25 för ett par månader sedan, var lite misstänksam mot storleken, och kan nu ändå konstatera att den gör nytta!
Rökgastempen har sjunkit och pannan brinner, om än subjektivt, bättre! Detta leder till bättre vedekonomi = mindre tid på vedbacken.
Övrig lärdom: Tigex är troligen inte optimalt för en "perfekt" skorsten med en bra presterande panna. Min Tigex "slår i taket" under ideala eldningsförhållanden.
Vad jag menar är att rätt dragbegränsare(kapacitet), rätt installerad(i förhållande till flödet i rökgången) gör extremt bra nytta.
Som syns i min signatur har jag två st dragbegärnsare. Varav den första jag installerade KW SID 012 inte höll måttet. Om det var för att den kanske är felinstallerad eller inte vet jag inte men när väl Z150 kom in i bilden märktes en stor skillnad. Och visst är det väl så att Z:an är en kraftigare bättre balanserad osv men jag tror placeringen av denna var minst lika viktigt.
Jag misstänker att min placering av SID012 var inskjuten för långt in i skorsten (vippluckan gick precis in och snuddade i rökgången vid full öppning). Detta kan ha gjort att den inte fyllde sin funktion.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Hej WoddaWodda skrev:Av ren nyfikenhet, vad har du för skorsten(längd,diameter,material), typ av dragbegränsare. Vart är den installerad och hur? Normal rökgas temp?
Intressant tycker jag eftersom jag haft exakt motsatta erfarenheter av rätt dragbegränsare.
Angående Zwentomen så har han samma typ av skorsten som dig Wodda om jag fattat det hela rätt 200 mm Ø höjd 8 meter ger alltså ännu mer drag än din anläggning vid samma rökgas temperatur.
jag läser lite emellan raderna och drar slutsatsen att Zwentomens panna
skenar utav för bra drag, han har en liten dragbegränsare som förmodligen ställer sig ganska tidigt helt öppen.
Jag drar slutsatsen att veden blir förvarm och skapar över produktion av vedgas så att syret inte räcker till,
var på han stänger och låser dragluckan då ökar primär och sekundärluften och pannan slutar att osa, kan just i detta läge undra vad för rökgastemperatur han får. och om vedinlägget hinner brinna ut.
nästa är ju rökgastemperaturen ökar ju hela tiden och där med draget också, det kan ju bli så långa lågor att de når långt upp i skorstenen.
En bra dragbegränsare hindrar denna onda temperaturstegring som får veden att bli överhettad så vedgasen sticker ut okontrollerat.
Bra dragbegränsare som är anpassad till anläggningen betalar sig själv
i och med skonsammare förbrännings temperatur som också gör att veden i pannans magasin inte avger okontrollerad vedgas som i sin tur kan puffa eller producera tjära. sparar keramiken / roster i pannan mm.
Jag kan nämna att det är många som inte förstår att rätt storlek
av dragbegränsare betyder mycket för hur bra det går att elda en panna rätt.
Kan nämna undertrycks rekomedationer i Pa för olika brännslen
Olja 10 Pa / pellets 10 till 15 Pa / Ved 16 till 20 Pa
Gammla måttet i undertryck var i mm Vp 1mmVP är nära lika med 10 Pa
Skillnaden är så liten i detta sammanhang att den inte har någon betydelse.
Och dragbegränsarens lucka skall inte öppna förren när draget har kommit upp till inställt värde och här skall den börja öppna linjärt med hur draget ökar just för att ge pannan jämnt drag.
De som borde kunna ämnet skorstenar och dragbegränsare vet inte så mycket om varför det är så viktigt att rätt dragbegränsare väljs till anläggningen i fråga.
MVH
Ruben
Jo i princip tror jag på allt detta och ja jag har inte en utan två tigex....
Det enda som fanns att köpa här i Finland. I alla fall som jag nu hittade vid tillfället nr jag började utveckla ett Laughing brinnande intresse för eldning. Och pannförsäljarna sa att nog kan jag prova men inte brukar de fungera eller behövas annat än vi olje/pelletseldning.
Sagt och gjort 2 st har jag då haft monterat i min anläggning....och jag antar att de är lite underdimensonerade. Själv tyckte jag ofta att problemet var att de ofta lämnade att "hänga" öppna efter att ha begränsat draget.
MEN idag körde = eldade jag utan dragbegränsare i funktion och trots det så ville det inte brinna som "folk". Det krävdes lite hjälp av undertecknad och en liten Twisted Evil för att få klabbarna att trilla ner. Rökgastempen var inte den heller vidare hög vare sig före eller efter att jag rört om i "grytan"
SEN har jag ännu en fundering på det minimidrag som tillverkarna rekommender för olika panntyper. För min panna är den 25,26,27 eller nåt sånt. Och tigexen öppnar väl vid en 20.....
Det enda som fanns att köpa här i Finland. I alla fall som jag nu hittade vid tillfället nr jag började utveckla ett Laughing brinnande intresse för eldning. Och pannförsäljarna sa att nog kan jag prova men inte brukar de fungera eller behövas annat än vi olje/pelletseldning.
Sagt och gjort 2 st har jag då haft monterat i min anläggning....och jag antar att de är lite underdimensonerade. Själv tyckte jag ofta att problemet var att de ofta lämnade att "hänga" öppna efter att ha begränsat draget.
MEN idag körde = eldade jag utan dragbegränsare i funktion och trots det så ville det inte brinna som "folk". Det krävdes lite hjälp av undertecknad och en liten Twisted Evil för att få klabbarna att trilla ner. Rökgastempen var inte den heller vidare hög vare sig före eller efter att jag rört om i "grytan"
SEN har jag ännu en fundering på det minimidrag som tillverkarna rekommender för olika panntyper. För min panna är den 25,26,27 eller nåt sånt. Och tigexen öppnar väl vid en 20.....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Det är justerbart på Tigexen mellan 5 - 25 Pa.Zwentomen skrev: Och tigexen öppnar väl vid en 20.....
Fastnar den sedan i öppet läge så är den helt klart förliten......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej ZwentomenZwentomen skrev:Jo i princip tror jag på allt detta och ja jag har inte en utan två tigex....
Det enda som fanns att köpa här i Finland. I alla fall som jag nu hittade vid tillfället nr jag började utveckla ett Laughing brinnande intresse för eldning. Och pannförsäljarna sa att nog kan jag prova men inte brukar de fungera eller behövas annat än vi olje/pelletseldning.
Sagt och gjort 2 st har jag då haft monterat i min anläggning....och jag antar att de är lite underdimensonerade. Själv tyckte jag ofta att problemet var att de ofta lämnade att "hänga" öppna efter att ha begränsat draget.
MEN idag körde = eldade jag utan dragbegränsare i funktion och trots det så ville det inte brinna som "folk". Det krävdes lite hjälp av undertecknad och en liten Twisted Evil för att få klabbarna att trilla ner. Rökgastempen var inte den heller vidare hög vare sig före eller efter att jag rört om i "grytan"
SEN har jag ännu en fundering på det minimidrag som tillverkarna rekommender för olika panntyper. För min panna är den 25,26,27 eller nåt sånt. Och tigexen öppnar väl vid en 20.....
Du eldar väl inte ved med förhögt vatten innehåll ?
dåligt torr ved kan var tjurig att få fart på och har lätt för att ge tjära på grund av förlåg förbränningstemperatur. Sådan ved skall man inte elda.
Temperaturskillnaden ute och på rökgastemperaturen är motorn till draget , men ett drag på 25, 26, 27 Pa skall inte vara svårt att hålla.
många typer av dragbegränsare kan ställas ända upp till 35 Pa
Med ökande rökgastemperatur ökar draget också.
Hur som helst ger dina nuvarande dragbegränsare mycket förliten dragbegränsning till din anläggning.Och trimvikter ställds så att dragbegränsaren öppnar förtidig
är lika med vid förlågt drag, då stör dragbegränsaren förbränningen om dina nuvarande dragbegränsare öppnar innan pannans minimi drag uppnåts vilket den inte skall göra! Och en vidöppen dragbegränsare tappar här all ytterligare dragleglering.
OBS att Vedeldning ställer större krav på dragbegränsarens storlek så
denna inte underdimensioneras, att över dimensionera är bättre för då är det säkrare att dragbegränsaren kan hålla rätt drag
Kan mycket väl vara att din panna behöver högt drag för att börja fungera
bra. Säg gärna 25 Pa men får ej stiga mer utan dragbegränsas här!
Utan dragbegränsare stiger rökgastemperaturen det för med sig stigande undetryck som kan bli mer än 60 Pa vid vedeledning.
MVH
Ruben
He he dålig att förklara är jag då ibland.
Den "fastnar" inte i egentlig bemärkelse, däremot upplever jag att den gärna lämnar att hänga opp lite väl mycket.
Och vad det nu gäller veden så har jag enligt egen mening klargjort att jag hållit på med ved länge och ALLTID har ved som har torkat enligt konstens alla regler 1 år ute 1 under tak med väggar till skydd....och alltid luftigt.''
Idag behövde däremot ingen begränasre med det rådande omgivande lufttryck
Den "fastnar" inte i egentlig bemärkelse, däremot upplever jag att den gärna lämnar att hänga opp lite väl mycket.
Och vad det nu gäller veden så har jag enligt egen mening klargjort att jag hållit på med ved länge och ALLTID har ved som har torkat enligt konstens alla regler 1 år ute 1 under tak med väggar till skydd....och alltid luftigt.''
Idag behövde däremot ingen begränasre med det rådande omgivande lufttryck
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Allmänt om ved hantering
Bara för att man har veden liggande ute och då utan tak utsatt för regn blir den kanske ännu våtare än den fälldes.
( nej den skall vara täkt även här gärna en pressening, ej ner över sidorna utan vinden kan blåsa igenom vedtraven )
Bara för att lagra veden år 2 under tak ett år är det inte säkert att genomsur ved hinner torka ut tillräckligt allt är ju beroende på vädrets makter hur blöta åren är eller hur ? Fuktigt väder ger dålig vedtork.
kan till o med bli futigare om vädret är blött.
Jag själv har mer än 45 års egen erfarenhet av vedhantering, träd som fälls på hösten efter att saven gått ner, den går att elda direkt utan att torka den, men inte lika lätt att tända som torr ved går att tända med en tändsticka direkt i klena vedfliser.
Veden skall helst fukten vara under 30% , det är enkelt att kolla fukt innhållet det är bara att väga ett vedträ och sedan låta det ligga på tork
och kolla hur stor viktminskningen blir på några månader i varmt pannrum.
En vanlig köksvåg är tillräckligt nogran våg.
Lätta träslag tex, gran torkar snabbare än ek o björk som är tyngre
Men beskrivningen av eldningen tyder det på att veden kan innehålla mer fukt efter som du beskriver den som svår eldad ?
Med blålågeteknik brinner vätet i fukten vid denna eldnings metod skall inte veden vara torrare än 30%. men här gäller temperaturen 850°C.
MVH
Ruben
Bara för att man har veden liggande ute och då utan tak utsatt för regn blir den kanske ännu våtare än den fälldes.
( nej den skall vara täkt även här gärna en pressening, ej ner över sidorna utan vinden kan blåsa igenom vedtraven )
Bara för att lagra veden år 2 under tak ett år är det inte säkert att genomsur ved hinner torka ut tillräckligt allt är ju beroende på vädrets makter hur blöta åren är eller hur ? Fuktigt väder ger dålig vedtork.
kan till o med bli futigare om vädret är blött.
Jag själv har mer än 45 års egen erfarenhet av vedhantering, träd som fälls på hösten efter att saven gått ner, den går att elda direkt utan att torka den, men inte lika lätt att tända som torr ved går att tända med en tändsticka direkt i klena vedfliser.
Veden skall helst fukten vara under 30% , det är enkelt att kolla fukt innhållet det är bara att väga ett vedträ och sedan låta det ligga på tork
och kolla hur stor viktminskningen blir på några månader i varmt pannrum.
En vanlig köksvåg är tillräckligt nogran våg.
Lätta träslag tex, gran torkar snabbare än ek o björk som är tyngre
Men beskrivningen av eldningen tyder det på att veden kan innehålla mer fukt efter som du beskriver den som svår eldad ?
Med blålågeteknik brinner vätet i fukten vid denna eldnings metod skall inte veden vara torrare än 30%. men här gäller temperaturen 850°C.
MVH
Ruben
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
Mycket skall man höra o läsa om vedhantering
Så här är det Olle 45
Ved skall huggas på vintern när saven har gått ner,sågas o klyvas snarast klen ved fläckbarkas,bästa torkan är på vårvintern
Veden skall sedan ligga under bar himmel tillgänglig för väder regn o sol utan att vara täckt,fram tills björklöven har musöron,då skall den under tak,luftigt
Redan de gamla Grekerna visste att ved som som inte fått regn o sol var dålig ved
Täck aldrig en vedstack eller trave med presenning utan den har en ordentlig luftspalt (Kondens)
När vintern kommer är denna ved torr för eldning,får den ligga över ett år blir den om möjligt ändå bättre,Asp torkar aldrig under barken
Har väldigt se att det är för stort drag när det sotar o tjärar,vad jag konstaterat är det för dåligt drag,
För tillfället eldar jag med ved, så nu går jag o sköter om pannan
Ha det så bra i värmen
Så här är det Olle 45
Ved skall huggas på vintern när saven har gått ner,sågas o klyvas snarast klen ved fläckbarkas,bästa torkan är på vårvintern
Veden skall sedan ligga under bar himmel tillgänglig för väder regn o sol utan att vara täckt,fram tills björklöven har musöron,då skall den under tak,luftigt
Redan de gamla Grekerna visste att ved som som inte fått regn o sol var dålig ved
Täck aldrig en vedstack eller trave med presenning utan den har en ordentlig luftspalt (Kondens)
När vintern kommer är denna ved torr för eldning,får den ligga över ett år blir den om möjligt ändå bättre,Asp torkar aldrig under barken
Har väldigt se att det är för stort drag när det sotar o tjärar,vad jag konstaterat är det för dåligt drag,
För tillfället eldar jag med ved, så nu går jag o sköter om pannan
Ha det så bra i värmen
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Jo jag tror nog på Olle 45 ang sotningen och tjäran.Tutte Gustav skrev:Mycket skall man höra o läsa om vedhantering
Så här är det Olle 45
Ved skall huggas på vintern när saven har gått ner,sågas o klyvas snarast klen ved fläckbarkas,bästa torkan är på vårvintern
Veden skall sedan ligga under bar himmel tillgänglig för väder regn o sol utan att vara täckt,fram tills björklöven har musöron,då skall den under tak,luftigt
Redan de gamla Grekerna visste att ved som som inte fått regn o sol var dålig ved
Täck aldrig en vedstack eller trave med presenning utan den har en ordentlig luftspalt (Kondens)
När vintern kommer är denna ved torr för eldning,får den ligga över ett år blir den om möjligt ändå bättre,Asp torkar aldrig under barken
Har väldigt se att det är för stort drag när det sotar o tjärar,vad jag konstaterat är det för dåligt drag,
För tillfället eldar jag med ved, så nu går jag o sköter om pannan
Ha det så bra i värmen
Förklaring
När draget ökar drar den ju igenom mer av den brännbara gasen som tillverkats i vedlagret. Då beror det ju på om draget även ökar på sekundären eller inte. Gör den det inte så blir resultatet ofullständig förbränning p.g.a det otilräckliga syret= sot & tjära.
Nu är jag inte att betrakta som expert på era pannor men teorin borde stämma ändå.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Jaha så blev det då en diskusion om vedhantering....
Ved skall huggas på vinterhalvåret eller när man nu har tid.
Klyv gärna veden under vårvintern. Den spricker lättast då. Fram till midsommar ungefär så skall veden torkas utan att ha något pressening eller nåt annat på sig OBSERVERA att det är mycket viktigt att man ser till att luften kommer in under veden och att man gärna om möjligt lagrar veden på en solig och luftig plats. Efter midsommar skall veden täckas med en pressening eller vad man nu behagar sätta på som håller tätt mot vatten, myket viktigt även i detta moment att luften kommer åt att cirkulera så att inte kondens bildas.
Följande år kan man gärna sätta in veden i ett vedförråd typ lada. Viktigt igen att luften kommer åt att cirkulera så att inte veden börjar ruttna.
Före eldning tas veden in i pannrummet eller närliggande VARMT utrymme. Mycket viktigt att veden är varm när den sätts i pannan.....
Dessa riktlinjer har jag nu följt under de tider jag hanterat ved.....och det är enkelt att konstatera att det är bortkastade pengar att elda med rå eller fuktig ved....alla lider av sånt.
Sen lider jag mest på grund av att min panna inte vill som jag vill och det beror mera på en undermålig produkt inte på veden som är PERFEKT....
Nåja pannan kommer som sagt att ersättas till sommaren
Ved skall huggas på vinterhalvåret eller när man nu har tid.
Klyv gärna veden under vårvintern. Den spricker lättast då. Fram till midsommar ungefär så skall veden torkas utan att ha något pressening eller nåt annat på sig OBSERVERA att det är mycket viktigt att man ser till att luften kommer in under veden och att man gärna om möjligt lagrar veden på en solig och luftig plats. Efter midsommar skall veden täckas med en pressening eller vad man nu behagar sätta på som håller tätt mot vatten, myket viktigt även i detta moment att luften kommer åt att cirkulera så att inte kondens bildas.
Följande år kan man gärna sätta in veden i ett vedförråd typ lada. Viktigt igen att luften kommer åt att cirkulera så att inte veden börjar ruttna.
Före eldning tas veden in i pannrummet eller närliggande VARMT utrymme. Mycket viktigt att veden är varm när den sätts i pannan.....
Dessa riktlinjer har jag nu följt under de tider jag hanterat ved.....och det är enkelt att konstatera att det är bortkastade pengar att elda med rå eller fuktig ved....alla lider av sånt.
Sen lider jag mest på grund av att min panna inte vill som jag vill och det beror mera på en undermålig produkt inte på veden som är PERFEKT....
Nåja pannan kommer som sagt att ersättas till sommaren
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
För min del har jag aldrig haft problem med tjärbildning i min anläggning
Det kan säkert vara viktigt att man har en panna som ökar sekundärluften i förhållande till det övriga draget
Har inte haft dragberänsare innan det blev pellets,nu kör jag med den även till ved,utan tjärbildning,visst är det bra med D-begränsare,det sänkte rökgaserna från 275 till 220 vid vedeldning,pellets ligger på ca 130 gr.
Men det löser inte alla problem,med drag o eldning,det är inget universalinstrument
Att elda ved som är huggen när saven har gått ur på hösten,funkar ej hur mycket fukt o hur sur är den , det blir kondens o ofullständig förbränning,till förtret för eldaren o omgivningen
hur gör man för att få 30% fukt i veden til blålågeförb.har man sprinkler i pannan?
Zwentomens beskrivning av vedhantering mycket bra
Det kan säkert vara viktigt att man har en panna som ökar sekundärluften i förhållande till det övriga draget
Har inte haft dragberänsare innan det blev pellets,nu kör jag med den även till ved,utan tjärbildning,visst är det bra med D-begränsare,det sänkte rökgaserna från 275 till 220 vid vedeldning,pellets ligger på ca 130 gr.
Men det löser inte alla problem,med drag o eldning,det är inget universalinstrument
Att elda ved som är huggen när saven har gått ur på hösten,funkar ej hur mycket fukt o hur sur är den , det blir kondens o ofullständig förbränning,till förtret för eldaren o omgivningen
hur gör man för att få 30% fukt i veden til blålågeförb.har man sprinkler i pannan?
Zwentomens beskrivning av vedhantering mycket bra
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Jag har inte problem med tjärbildning i pannas vitala delar. Utan närmast problem med att det luktar lite tjärbildning när den inte funkar . Se tråden Min panna vill inte som jag vill.
Orsaken till att jag frågade om dragbegränasre är att jag kommer att få en ny panna till våren/sommaren och undrar lite om det lönar sig att sätta dit någon ny sån med det nya systemet....Jag är lite skeptsik med de erfarenheter jag hittills har.
Något riktigt vettigt svar på min fråga tycks det ju inte komma.
Tycker inte att det är vidare trovärdigt att den som mest talar för dragberänsare är en person som säljer sådana....Nå låt gå för att personen nog argumenterar bra. Och troligen har övertygat mig om att jag kommer att byta till dragbegränsare med "bättre" funktion.
Orsaken till att jag frågade om dragbegränasre är att jag kommer att få en ny panna till våren/sommaren och undrar lite om det lönar sig att sätta dit någon ny sån med det nya systemet....Jag är lite skeptsik med de erfarenheter jag hittills har.
Något riktigt vettigt svar på min fråga tycks det ju inte komma.
Tycker inte att det är vidare trovärdigt att den som mest talar för dragberänsare är en person som säljer sådana....Nå låt gå för att personen nog argumenterar bra. Och troligen har övertygat mig om att jag kommer att byta till dragbegränsare med "bättre" funktion.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic