Rostret ska ju sluta tätt!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellabella
Entusiast!

Rostret ska ju sluta tätt!?

Inlägg av Pellabella »

Hej. Jag igen :)

Brännaren går kanonfint, startar lätt som en plätt, fina temperaturer, låga fin etc men rostret blir fortfarande igensatt efter ca ett dygn! :(

Hittade en annan tråd där dessa bilder på hur det ska se ut visades: http://web.telia.com/~u47042369/Bilder/roster.pdf

Nu har jag upptäckt att mitt roster inte sluter tätt mot brännarröret längs med långsidorna! Om man tittar på den första bilden i länken jag la in så ser man att det rostret verkar sluta helt tätt där så jag förmodar att det är viktigt?

Kan det i så fall vara orsaken till mina roster-problem?

Rostret är annars helt så det är inte pga att det är sönderbränt eller något sådant och långsidans kanter är jämna och fina. Det ser helt enkelt ut som att det inte riktigt är anpassat till 100 % till brännarrörets form.

Någon mer som har erfarenhet av detta?

Rostret blir alltså väldigt igentäppt med askkakor. Finns bara lite chans för luften att passera lite här och där. Fläkten fungerar och blåser rent 4 gånger efter driften.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det du beskriver är som sagt väldigt viktigt.

Om du håller upp rostret, och tittar på det "bakifrån" (sett från fläktens håll) - Är rostret plant då?

Om inte, böj det så att det blir det..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

GoForIt Pellets skrev:Det du beskriver är som sagt väldigt viktigt.

Om du håller upp rostret, och tittar på det "bakifrån" (sett från fläktens håll) - Är rostret plant då?

Om inte, böj det så att det blir det..
Jo det är rakt vad jag kan se.

Men om du tänker dig hur rostret ser ut vid långsidorna - det är ju liksom uppböjt och man ser tydligt en linje (eller vad man ska kalla det) där det "uppböjda" börjar. Hoppas du fattar vad jag menar :)

Det ser ut som att det kanske skulle vart lite mindre uppböjt för som det är nu så är där en tydligen springa mellan rostrets långsidor och brännarröret och springan är lika stor hela vägen. Ser ut att vara värst på vänster sida (från mitt håll då när jag kikar in) men det förekommer på bägge sidor.

En följdfråga då är: När jag tittar på lågan i tittglaset så ser man att lågan liksom delar på sig. Den flammar liksom ut från sidorna på brännarröret och i mitten kommer det ingenting mer än ibland.

Jag funderar på om det är OK eller det kanske har att göra med springorna på båda sidor om rostret? Finns det egentligen någon "regel" för hur lågan ska uppföra sig?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Är brännarröret helt, dvs inga bucklor, sprickor ?
Är rostret nytt?
När rostret börjar bli gammalt ( ca 1 år) börjar det bli väldigt mjukt , lätt att böja, då kan man få böja till det lite för att det ska passa exakt, till skillnad från ett nytt, som passar perfekt.
Har för mej att det finns 2 olika brännarrör, därför viktigt att uppge tillverkningsnr, så man får rätt. Men vet ej vilken skillnad det är på dom.
Tycker att rostret skulle passa , oavsett vilket brännarrör man har.
Rostret ska ligga an mot innre brännarröret, däremot ska det va en liten luftspalt i bakkant, dvs mot gaveln.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

vatsug skrev:Är brännarröret helt, dvs inga bucklor, sprickor ?
Är rostret nytt?
När rostret börjar bli gammalt ( ca 1 år) börjar det bli väldigt mjukt , lätt att böja, då kan man få böja till det lite för att det ska passa exakt, till skillnad från ett nytt, som passar perfekt.
Har för mej att det finns 2 olika brännarrör, därför viktigt att uppge tillverkningsnr, så man får rätt. Men vet ej vilken skillnad det är på dom.
Tycker att rostret skulle passa , oavsett vilket brännarrör man har.
Rostret ska ligga an mot innre brännarröret, däremot ska det va en liten luftspalt i bakkant, dvs mot gaveln.
Mvh Vatsug
Jo det är helt. Vi bytte brännarröret för ca 7 månader sedan men har kört en hel del på el eftersom vi tröttnade på att hålla på och klabba med det och installatören int verkade fatta vad han sysslade med. Så det nya röret har inte varit i bruk hela tiden.

Hmmm ... nu börjar jag fundera på om det är olika roster till olika rör :?
Nä, får nog kolla med VB om det här för jag begriper inte det. Men det ligger i alla fall inte an mot brännarröret vid långsidorna.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Äsch! Bara problem verkar det som! :evil:

Nu la jag också märke till att trots att jag är noga med att lägga rostret rätt dvs så de två piggarna kommer riktigt ner i hålen, så har rostret liksom rest på sig ur hålen när jag ska rensa nästa dag. Det har då blivit en glipa i framkanten.

Varför gör det nu så???

Jag la rostret rätt igen och la de sen hela handen på rostret och tryckte lite försiktigt nedåt. Då känner jag att det vippar lite bakåt och piggarna reser sig där framme. Kan ju vara så att när det trillar ner pellets så tynger det ner lite där bak på rostret som vippar upp där framme.

.....och jag som skällde på "gubben" en dag för att han varit slarvig och inte satt rostret rätt! :oops: :oops: ....får nog be om ursäkt :)

Frågan är nu bara om det är rostrets form det är fel på eller om det är tändelementet som sitter tokigt?

Jag tolkar det så här: för att piggarna ska kunna vara helt i där framme och samtidigt kunna ligga an mot hela tändelementet hela vägen till bakkanten så kan inte rostret vara helt rakt utan lite böjt. Annars vippar det lätt bakåt som det gör nu.

Vad tror ni, ska man våga sig på att försöka böja rostret eller är det fel på tändelementets placering?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Det är nog tändelementet som sitter fel. Lägger man bara rostret så att dom 2 piggarna passar i motsvarande urtag i brännarröret ligger det hur stadigt som helst, ibland får man nästan lirka lite för att få bort det igen. Men som sagt det finns 2 olika brännarrör, med olika artikelnr, därför får man alltid uppge tillverkningsnr när man beställer brännarrör. Mitt tips är att kolla så att tändelementet sitter som det ska.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

vatsug skrev:Det är nog tändelementet som sitter fel. Lägger man bara rostret så att dom 2 piggarna passar i motsvarande urtag i brännarröret ligger det hur stadigt som helst, ibland får man nästan lirka lite för att få bort det igen. Men som sagt det finns 2 olika brännarrör, med olika artikelnr, därför får man alltid uppge tillverkningsnr när man beställer brännarrör. Mitt tips är att kolla så att tändelementet sitter som det ska.
Mvh Vatsug
Suck! Jaha, då får vi väl kolla det i morgon då för nu gitter jag inte gå ner dit igen :)

Men hur kan i så fall tändelementet sitta fel? Går det att sätta det fel? Vi fick ju bytt ut tändelementet tidigare och tyvärr kan jag inte härleda problemen till just efter det bytet för det har varit åtskilliga olika saker som varit fel men som vi fått rätt på steg för steg. Mycket tack vare er här på forumet! :) :bounce:

Apropå rätt artikelnr etc - jag får verkligen hoppas "rörpularen" åtminstonde fått det rätt. :roll:
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
thias
Prima virke

Inlägg av thias »

Jag tycker det låter som om erat tändelement inte sitter fast riktigt. Kolla så att skruven som skall hålla tändelementet ner verkligen är åtdragen. Annars kan tändelementet eventuellt resa upp rostret under tändfasen.
Kontrollera även att tändelementet sitter fast ordentligt i infästningen (Öppna luckan under brännaren).
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

thias skrev:Jag tycker det låter som om erat tändelement inte sitter fast riktigt. Kolla så att skruven som skall hålla tändelementet ner verkligen är åtdragen. Annars kan tändelementet eventuellt resa upp rostret under tändfasen.
Kontrollera även att tändelementet sitter fast ordentligt i infästningen (Öppna luckan under brännaren).
Ok, tack för det tipset! :)
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Arrrrgh! Jag blir snart tokig! :evil:

Kollade hur tändelementet satt fast och upptäckte en grej:

Det finns ju en skruv under tändelementet med en mutter som ska hålla tändelementet nere och på plats eller hur?

Nu frågar jag kort och gott: Ska det vara så som det ser ut hos mig dvs skruven går inte alls igenom det inre brännarröret och muttern sitter också på insidan av brännarröret!? Alltså både skruv med mutter befinner sig inne i brännarröret!

Meningen är väl att skruven ska gå igenom brännarröret och sen spänner man det hela med muttern på utsidan? Är jag helt ute och reser?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jepp det stämmer, muttern ska hålla fast elementet i röret så det inte kan resa sig när det blir varm.
deleted
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Danne82 skrev:Jepp det stämmer, muttern ska hålla fast elementet i röret så det inte kan resa sig när det blir varm.
Tackar! Då har vi kanske här en stor orsak till varför vår brännare krånglat så mycket och så länge. Vi har själva inte rört tändelementet utan det är vår "duktige" rörläggare som alltså lyckades få muttern på insidan när han bytte det! Vad han nu trodde att den skulle göra för nytta där?

Tack så mycket för svaret :)

Nu sitter ju muttern på insidan och under hela tändelementet så det blir väl till att lossa hela paketet under den där luckan, dra ut det och få av muttern. Är det svårt att ta av och på tändelementet igen?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Nej men var noggrann när ni monterar igen.
Bild
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Använd sprängskissen som medföljde brännarröret, så att både skruven hamnar i rätt hål i underplattan liksom brännarröret.

Och det är ju märkligt vad svårt det skall vara för en osäker installatör att kolla på medföljande dokumentation, eller ringa VB duktiga serviceavdelning om man är osäker.... :x :evil:

Pellabella,
Jag tycker du skall dra iväg ett mail till VB, där du berättar det inträffade. Han bör inte göra fler installationer.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar