LARM, misslyckad start

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

LARM, misslyckad start

Inlägg av vatsug »

Jaha, nu har man fått sitt första larm. Tittade in i p-rummet och såg den röda lampan lysa, svängde ut brännarn allt såg ok ut. Ingen aska på rostret, bara lite framför, som vanligt. Skruv o förråd rengjort för ca 7 veckor sen. Slog på brännarn igen och nu har den gått som en klocka. Ringde VB för att få lite råd om vad det kunde bero på. Han misstänkte matningen,dvs ojämn. Nu finns det tydligen ett nytt kretskort? som ska göra att skruven går ett helt varv vid varje matning( mitt går 1/4) just för att få jämnare matning,givetvis får man justera om brännarn då. Någon som har ett sådant ???
Skulle va kul att höra era erfarenheter i så fall.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Min erfarenhet säger att om man får så dålig matning att den inte startar så har man rejält med spån i skruven.

Annars tycks det vara omöjligt att inte få den att starta om allt är som de ska med roster, tändelement osv.

Men är det hela kretskortet som måste bytas då eller räcker det med det där chippet som sitter på kretskortet?

Och ska den mata ett helt vara så måste det ju gå typ 40 sekunder mellan matningarna eller något?
deleted
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Min erfarenhet säger att om man får så dålig matning att den inte startar så har man rejält med spån i skruven.

Annars tycks det vara omöjligt att inte få den att starta om allt är som de ska med roster, tändelement osv.

Men är det hela kretskortet som måste bytas då eller räcker det med det där chippet som sitter på kretskortet?

Och ska den mata ett helt vara så måste det ju gå typ 40 sekunder mellan matningarna eller något?
Som sagt inget spån i skruven, nyligen rengjord,lite spån i dom nya säckarna, verkar som den la av under driftfasen , inga oförbrända pellets på rostret eller i pannan.Rostret alldeles nytt gått ca 3 dar. Mycket skumt. Det var ca 7 minus när den la av, om nu det kan ha nått med saken och göra
Vet ej om det är hela kretskortet som måste bytas.Verkar som det är fler som klagat på ojämn matning efter som VB tagit fram upp datering för att skruven ska gå ett helt varv, då måste det ju komma pellets vid varje matning iallafall. Som det nu är kommer det ju inget alls ibland. Var nere nyss o kollade uppstarten, och det gick hur bra som hellst. Få se hur länge det går nu, kanske 2,5 år till.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kan inloppshålet i plastskruven hamnat lite snett, kanske?

Bara en tanke.. :wink:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hmm, det kan det kanske vara. Jag laborerade lite förut m fallrörets vinkel, kanske den blåa böjen under förrådet (mafa) vridit sej lite. Däremot skruven har jag ett märke på o den står som förut.Ska tömma förrådet o kolla. Tack för tipset.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Eller om man råkar dra ut skruven så kan det bli problem, räcker med 5 cm för att jag ska få sämre matning.
Kanske va det du syftade på med märket du hade gjort?
deleted
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Eller om man råkar dra ut skruven så kan det bli problem, räcker med 5 cm för att jag ska få sämre matning.
Kanske va det du syftade på med märket du hade gjort?
Nej ,jag har gjort ett streck m tusch-penna ovanpå plaströret så att det ligger rakt+att jag satt en grov slangklämma på plaströret så att den inte ska kunna röra sej nedåt, så den trycker ut den lilla koppen i botten på förrådet,dessutom ser man om det skulle ha dragit sej uppåt, då har avståndet till gummimuffen ökat. Annars brukar man kunna se på den lilla koppen under förrådet när det börjar bli mycket spån, då vill den krypa ur. Men som sagt, nu tuffar den på som vanligt.
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Torsten
Pannrumstomte!

Re: LARM, misslyckad start

Inlägg av Torsten »

vatsug skrev:Nu finns det tydligen ett nytt kretskort? som ska göra att skruven går ett helt varv vid varje matning( mitt går 1/4) just för att få jämnare matning,givetvis får man justera om brännarn då. Någon som har ett sådant ???
Skulle va kul att höra era erfarenheter i så fall.
Mvh Vatsug
Ett helt varv för varje matning? Då tror jag du kan sälja hela anläggningen till Biffalo Bull som röksignalsgenerator.

Som någon sa så blir det isåfall 25-30 sekunder mellan varje matning.
Efter varje sådan matning får du svart rök några sekunder pga luftunderskott. Just innan nästa matning har du i stället luftöverskott med fastbränning på rostret som resultat. Jag tror 1/4 varv är lagom.
Jag har provat rätt mycket och mer än 15 sekunder mellan matningarna vill jag inte ha.
Att pelletsmatningen från skruven skulle bli jämnare om man kör ett varv i stället för 1/4 varv tror jag är mest inbillning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Torsten skrev Ett helt varv för varje matning? Då tror jag du kan sälja hela anläggningen till Biffalo Bull som röksignalsgenerator.

Efter varje sådan matning får du svart rök några sekunder pga luftunderskott. Just innan nästa matning har du i stället luftöverskott med fastbränning på rostret som resultat. Jag tror 1/4 varv är lagom.
Jag har provat rätt mycket och mer än 15 sekunder mellan matningarna vill jag inte ha.
Att pelletsmatningen från skruven skulle bli jämnare om man kör ett varv i stället för 1/4 varv tror jag är mest inbillning.
Var hur som helst nere o kollade brännarn, hade tagit en dusch,brännarn gick på lågeffekt , panntempen nere på 58 grader (framledn 32) segade sej upp till ca 64 , då gick den över i högeffekt, rökgastemp steg till ca 185, sen blev matningen mycket ojämn. lät som den höll på att slockna, rökgasen sjönk till ca 155 innan det började komma mer pellets och man hörde hur den började brinna bättre, lågan blev ljusare. Ska köra slut på förrådet nu och kolla skruven. Helt klart något fel med matningen. Undrar bara vad.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

vatsug skrev:Torsten skrev Ett helt varv för varje matning? Då tror jag du kan sälja hela anläggningen till Biffalo Bull som röksignalsgenerator.

Var hur som helst nere o kollade brännarn, hade tagit en dusch,brännarn gick på lågeffekt , panntempen nere på 58 grader (framledn 32) segade sej upp till ca 64 , då gick den över i högeffekt, rökgastemp steg till ca 185, sen blev matningen mycket ojämn. lät som den höll på att slockna, rökgasen sjönk till ca 155 innan det började komma mer pellets och man hörde hur den började brinna bättre, lågan blev ljusare. Ska köra slut på förrådet nu och kolla skruven. Helt klart något fel med matningen. Undrar bara vad.
Mvh Vatsug
Det vanligast tillvekaren på flexskruv och skall vara 35 - 45 grader lutning. Våran flexskruv är också lite grann ojämn matning som lågan ser vit och röd färg. Om det är inte nöjd flexmatning kan alternativ jämn dosering finns på nätet http://www.energifirman.com/
Jag vet inte vad den kostar. Annars alternativ tätskruv som spånskruv finns på http://www.mafa.se/ eller http://www.janfire.com/
klarar jämn matning och jämnare förbränning och ingen misslyckad start.
Janfire skruv klarar 70 grader lutning :)
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Skriv svar