Det enda jag kan se med sotet är att draget har blivit "skadat" på något vis, från en iaf. tillfredsställande förbränning får man inte surt luktande sot, alltså måste det vara fet förbränning orsakat av något som är ändrat.
Jag har märkt resonans i kåpan när fläkten kör med ca: 80%... och då låter det ganska ordentligt. Jag ska klistra den blåa plåten ihop med den blanka för att stoppa det, jag ska bara hinna...
Att det ligger dessa mängder pellets kan bara tyda på uppstartsproblemer men det kräver en vistelse i pannrummet innan jag vågar mig på en gissning och du bor så förbenat långt borta...
Men jag ser största problemet med draget, har du möjlighet att mäta det?
NH brännare problem med uteffekt / oförbränt pellets
Hej Icecap!
Har rengört pannan och brännaren i söndags
och efter 2 dagars drift kunde se väldigt mycket oförbränt pellets som fanns i pannan - mycket rök och stark sotlukt!
Detta orsakas av följande fel: brännaren börjar askskrapa mitt i driften eller uppstarten utan att först blåssa luft och kylla ned till askarpningstemp. som är 60 grader.
Jag var själv med vid 2 tillfälle. Första gången när brännaren startade upp efter askskrapning och mitt i uppvärmnings/ upptändnings processen after att ha gått bara ca. 2 min. så började askskrapa och börja om allt på nytt. Allt pellets som började brinna och som fanns i brännarkoppen hamnade i pannan.... det fanns ca. 1 kg pellets !!! En del sedan tidigare...
Andra gången var brännaren i drift och plötsligt började askskrapa utan att först blåssa luft och kylla ned.....
Jag hade tur att jag fanns där och kunde se detta... och nu vet jag hur felen uppstår men inte varför!
Har rengört pannan och brännaren i söndags
och efter 2 dagars drift kunde se väldigt mycket oförbränt pellets som fanns i pannan - mycket rök och stark sotlukt!
Detta orsakas av följande fel: brännaren börjar askskrapa mitt i driften eller uppstarten utan att först blåssa luft och kylla ned till askarpningstemp. som är 60 grader.
Jag var själv med vid 2 tillfälle. Första gången när brännaren startade upp efter askskrapning och mitt i uppvärmnings/ upptändnings processen after att ha gått bara ca. 2 min. så började askskrapa och börja om allt på nytt. Allt pellets som började brinna och som fanns i brännarkoppen hamnade i pannan.... det fanns ca. 1 kg pellets !!! En del sedan tidigare...
Andra gången var brännaren i drift och plötsligt började askskrapa utan att först blåssa luft och kylla ned.....
Jag hade tur att jag fanns där och kunde se detta... och nu vet jag hur felen uppstår men inte varför!
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Din brännare verkar ha allvarliga psykiska problem och du bör snarast kontakta din installatör med dessa upplysningar.
Det ska kollas att flamvaktens sensor sitter rätt och jag skulle tro att programmet antingen ska flashas om eller styrlådan ska bytas.
Det ska kollas att flamvaktens sensor sitter rätt och jag skulle tro att programmet antingen ska flashas om eller styrlådan ska bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!