Swebo PB 20

Lone Wolf
Gallringsobjekt

Swebo PB 20

Inlägg av Lone Wolf »

Har en lite undran om nån här på forumet har nån erfarenhet av denna brännare.
Har letat och verkar inte hitta nåt inlägg om den.
Skulle vara roligt å veta om nån använder den. Eller har några andra erfarenheter av den eller företaget.
Har själv kontaktat Swebo, dom säger att den har funnits ute på marknaden ca 1,5 år.
Verkar vara en bra brännare. Tillverkad i rostfritt. Inga rörliga delar i den samt separat PLC.
Plc programet är ett eget framtaget program och tillverkas av ett företag som heter Eluw Elektronic.
Priset är satt till ca 20 000 kr.
Enligt dom så har man alltid möjlighet till telefonsupport och reservdelar liggandes på lager.
Kolla in deras sida på Swebo.se
Värmer hus på 184 kmv, byggt 1922. Planerad storlek på ca 240 kvm
Ska bli pellets och ved eldning här
Brännare?? Behöver ca 20 kw. Får se vad det blir för brännare
Panna: CTC 1100 Ekonomi från -98
Ska bytas mot modern vedpanna snarast.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

För mig ser det ut som en licenstillverkad P21 brännare. Separat display antyder väl mest släktskap med Pellx (Gordic). Men att ta 20000 för en brännare idag går inte när man kan köpa lika bra eller bättre för 17000:-.
En annan Pellx klon finns hos Effecta
http://www.effecta.se/effecta/index.php ... .php&ID=44

"Riktiga" KMP PX21 har ju Kenny:s berömda Ybersupport och dessutom innerrör av gjutjärn så någon större försäljning av Pellx kloner kan det nog inte bli tal om.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lone Wolf
Gallringsobjekt

Inlägg av Lone Wolf »

Va väl lite av min åsikt också.
Är väldigt lik Effectas brännare.
Men priset jag fick va bara en ungefärligt.
Går nog att förhandla ner.
Men samtidigt som du skriver. Man köper nog hellre orginalet som funnist längre på marknaden.
Men man är ju nyfiken av sej och vill veta samt lära sej nåt nytt hela tiden
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu är jag kanske lite väl mycket ordpolis men OK:
"Inga rörliga delar i den"... jaha? Självdrag och pelletsen faller från förråd till brännare enbart med tyngdkraft?

Efter vad jag vet är fläkten en rörlig del och pelletsmatningen likaså och då kvittar det totalt om fläkten sitter i brännaren eller i en låda på väggen, den ingår likaväl i brännarens funktion precis som pelletsmatningen och jag har extremt svårt att se varför exakt samma motor plötsligt försvinner helt som felkälla när den inte är monterat ett visst ställe när den likaväl är essentiell för funktionen av enheten.

Så "Inga rörliga delar"? Skitsnack! Javisst, kanske inte <i> den men vilken fördel är det vid att ha motorer lite varstans?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Ja det känns väl lite sådär... En ny aktör behöver i mitt tycke visa upp antingen nya (bättre, gärna) lösningar på gamla problem eller nya (förslagsvis lägre) priser på gamla lösningar, andra kombinationer är ju inte särskilt intressanta.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

ak skrev:Ja det känns väl lite sådär... En ny aktör behöver i mitt tycke visa upp antingen nya (bättre, gärna) lösningar på gamla problem eller nya (förslagsvis lägre) priser på gamla lösningar, andra kombinationer är ju inte särskilt intressanta.
Tror det här är grejor avsedda att säljas via installatörer. Får bara installatören bra rabatt så åker det in en och annan brännare hos de kunder som inte lägger sig i utan bara betalar.

Vad gäller rörliga delar så är det linjärt rörliga delar som främst kan skapa problem och som man bör undvika i en sådan här konstruktion.
Mulltoorna på 80-talet blev mycket populära och hade också linjära konstruktioner med rakor och skrapor. När skiten sintrade under vintern då ingen använde sommarstugan fastnade skrapan. På våren när det knäpptes igång brann motorn som drev skrapan upp.
Fläkten däremot surrade och gick och var den bara kullagrad så höll den i 15 år.
Elementär konstruktionsteknik: Gör inte konstruktioner mer invecklade än vad som är nödvändigt. Introducera inte i onödan onödiga felkällor.
Senast redigerad av Torsten den mån 11 feb, 2008 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

icecap fläkten kan väl inte sitta på väggen,gör den det på din brännare

lone wolf kolla denna brännare om du vill ha nåt som funkar den har fläkt som sitter i brännaren,den har jag utvärderat

www.roslagsbrannaren.se/
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tutte: läs gärna vad jag skrev, då lär du upptäcka att din fråga var alldeles uppåt väggen.

Lone Wolf: det finns många andra brännare än Roslagsbrännaren, den jag har kanske är för avancerat för Tutte men jag har kört med den innan den kom på marknaden och inte haft problem som beror på brännaren.

Skillnaden mellan RB och Janfire NH är ung. som mellan stenyxa och samurajsvärd.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev: Skillnaden mellan RB och Janfire NH är ung. som mellan stenyxa och samurajsvärd.
Tror nog att en roslagsbrännare utslaget på en femårsperiod inte åsamkar sin ägare mer kostnader och mer besvär än någon Janfire NH i de flesta fall. Som tur är kan man fritt välja. Vill man inte ha rackliga spakar och rakor så väljer man bort det. :D
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Lone wolf..det är nog bäst att välja viking b16 Gl :wink:
Annars har du ju brännaren som bara går och går px-21 som ni har diskuterat ,den kallar jag för rolexen.....den tickar på rätt så bra hemma hos mig ...nu i 4 år utan fel ...har bara uppgraderat den till ännu modernare....Men vikingen lär väl vara minst så bra..och RB och janfire likaså och termias med och .....

Är det bästa pris som gäller eller mest finesser??Val av brännare

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

RB har funnits sen 92 o finns säkert länge än

Det är naturligt upp till va o en hur mycket pengar man vill lägga ut på lull lull som kostar betydligt mer än en enkel brännare som är klar från fabrik att själv installera med 4 års garanti

Är en janefire så komplicerad så inte vem som helst kan sköta den, då är det nog fler än jag som väljer en annan,man skall ju trots allt värma huset med den o inte behöva anlita expert var gång den behöver service

det finns naturligtvis fler brännare än RB som är enkla att handhava
KMP, Ullma , Ivabo mfl.
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tutte: Hmmm... är den komplicerat att sköta?

Jovars, ett antal har fått besök av en servicekille då det är garanti... men du vill heller yxa till det själv alltså?

Faktisk väljer jag bara "Avsluta drift" när jag ska sota pannan, då slutar brännaren mata och startar en avkylningsfas som slutar med en askskrapning.

När detta är klart stoppar brännaren.

Då knäppar jag loss den och sotar pannan, brännaren skitar jag i, den är redan ren!

Jättekomplicerat!!! Eller hur?

Om du inte vet hur brännaren fungerar och inte har sett den tycker jag att du ska fundera lite på om den egentligen fungerar så som du har föreställd dig.

Att en brännare är till att jacka in är inte ett kvalitetsstämpel i mina ögon, det är dock inte heller det motsatta men att ställa luftflöde med spjäll och dragregulator för att fläktens hastighet inte kan ställas är definitivt dålig kvalitet i mina ögon!

Till och med de gamla Janfire Flex-A har en styrning som ger jämn spänning till fläkten vid varierande nätspänning och självklart går det att justera hastigheten på fläkten.

Att RB är gammal tror jag gärna och att den är solitt byggd är nog rätt också, min gamla 245'a körde trofast i många år och blev mycket ombyggd innan jag skrotade den men jag saknar den inte för det, alla mina modifikationer var till för att hålla skiten rullande, med min nuvarande bil kör jag när jag behöver utan att behöva pula med verktyg för att få den igång.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja det tycker jag också Gustav !Att den skall vara enkel att ställa in ,och byta reservdelar,Sen skall det finnas reservdel i många år framåt förståss det skall man överväga också innan man beställer brännaren... nog så viktigt....Sen har jag bara haft px-21 att mäta med..så jag kan inte säga nåt annat om nån annan,,Och vill inte göra det heller.. :pirat:
Lone wolf !!har priset och finesser nån betydelse ??

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Lone Wolf
Gallringsobjekt

Inlägg av Lone Wolf »

För det första. Fläkten sitter i brännaren.
Kanske jag formulerad mej lite fel.
Å nja, visst pris å finnesser i all ära.
Vill ha tag på en brännare som funkar bra. Lätt att sköta å ställa in.
Sen visst har den lite extra lull lull så är det bara roligt.
Så det som det lutar åt nu är Viking B16 gl eller en (som dom heter nu) Effecta brännare.
Det jag har kommit fram till är att jag vill ha separat Plc iaf.
Anledningen till att jag startade denna tråd va för att jag hittade på denna brännaren på nätet å ville kolla om nån hade nån erfarenhet av den.
Priset är satt av Swebo själva. Men dom har installatörer runt om i landet å dom lär ha lite rabat. Så skulle tippa att priset ligger under det som jag fick från Swebo direkt.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Torsten skrev: Vad gäller rörliga delar så är det linjärt rörliga delar som främst kan skapa problem och som man bör undvika i en sådan här konstruktion.
Det är processen som skall fungera optimalt - utan att mekaniken får stora krafter, momenter och slitage, och utan att materialer i brännaren utsätts för påfrestningar.
Det spelar ingen roll om det finns extra mekanik.

Kolla "inga rörliga delar" här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 05fc91f1de
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar