Thermia-brännare
Thermia-brännare
Thermia brännare? Det finns fabrikat forum för andra brännare men inte något om thermia vill gärna ta del av synpunkter om den för att jämföra med andra t.ex Eco Iwabo Grennenery och Tb,ska investera i en pelletsbrännare men varje försäljare pratar om sitt som det vore det bästa på marknaden.
Jag har tittat på pellets länge, sisådär ett och ett halvt år.
Det blev till sist en Thermia, och det främst pga att alla (som jag talat med) är rörande eniga om att den är väldigt driftsäker. Sen finns det förespråkare för de andra olika fabrikaten också, men Thermia hade ett särskilt gott renommé. Den är på intet sätt billigast, men det bryr jag mig inte lika mycket om - för mig är det avgörande att grejorna fungerar problemfritt.
Jag har precis beställt, och kan därför än så länge inte delge några egna erfarenheter.
Det blev till sist en Thermia, och det främst pga att alla (som jag talat med) är rörande eniga om att den är väldigt driftsäker. Sen finns det förespråkare för de andra olika fabrikaten också, men Thermia hade ett särskilt gott renommé. Den är på intet sätt billigast, men det bryr jag mig inte lika mycket om - för mig är det avgörande att grejorna fungerar problemfritt.
Jag har precis beställt, och kan därför än så länge inte delge några egna erfarenheter.
Hur mycket gick kalaset på ? och vad fick du för det ?kamrate skrev:Jag har tittat på pellets länge, sisådär ett och ett halvt år.
Kan bara instämma att Thermias brännare går bra. Jag har kört min Thermia Biomatic 20+ i fem veckor nu helt utan problem, asklådan på 50l är halvfull så man får väl antagligen tömma den innan sommaren...
Inkl. ROT-avdrag landar jag på ungefär 55000:- . så det tar inte så många år att tjäna in investeringen nu när oljan kostar över 8000:-, det blir en hyfsad timpenning på det lilla extrajobbet.
Inkl. ROT-avdrag landar jag på ungefär 55000:- . så det tar inte så många år att tjäna in investeringen nu när oljan kostar över 8000:-, det blir en hyfsad timpenning på det lilla extrajobbet.
Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja vad ska man säga.. Kört 5 veckor nu o är mycket nöjd..
Har kört upp drygt 1100 kg pellets.. sotade o askade ur pannan efter 600 kg då va de 4 liter aska.. Plockade bort undre keramiken då så att de blev 7 liter större askutrymme.. Kommer att köra tills askutrymet ä fult denna gång för att testa hur länge de går köra.. Avgastempen steg 22 grader på 600 kg pellets.. Så de blir nog lagom att köra upp 750 kg pellets när man sotar pannan o 1200-1500 kg innan man askar ur pannan..
Så de blir inte många ggr/år eftersom att sotarn kommer 3 ggr/år...
Brännaren har gått 348 timmar nu o kan varmt rekomendera bequemen..

Har kört upp drygt 1100 kg pellets.. sotade o askade ur pannan efter 600 kg då va de 4 liter aska.. Plockade bort undre keramiken då så att de blev 7 liter större askutrymme.. Kommer att köra tills askutrymet ä fult denna gång för att testa hur länge de går köra.. Avgastempen steg 22 grader på 600 kg pellets.. Så de blir nog lagom att köra upp 750 kg pellets när man sotar pannan o 1200-1500 kg innan man askar ur pannan..

Brännaren har gått 348 timmar nu o kan varmt rekomendera bequemen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har kört min Thermia biomatic i 5 veckor, lika länge som André tror jag, installerat den 22:a februari. Vi har kanske inte haft lika kallt här i Hälsingland men min förbrukning är 688kg och brännaren har gått totalt 306h varav 50h i högeffektläge och 256h i lågeffektläge. Pelletsförbrukningen är 688kg. Askådan på 50l är mer än halvfull så jag misstänker att Brunius-pellets inte är den allra bästa när jag läser att André bara har 4l efter ungefär samma förbrukning. Brännaren har dock gått helt problemfritt hela tiden, men jag provar nog ett annat pelletsfabrikat nästa gång med tanke på askmängden.
Det verkar som att Thermia är bland de allra bästa brännarna! Finns det någon som har haft några problem överhuvudtaget?
Det verkar som att Thermia är bland de allra bästa brännarna! Finns det någon som har haft några problem överhuvudtaget?
Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kawa!
Jag satte i gång min brännare 21 mars.. Rätt lika länge..
Här blev de kalt som f-n när ja satt in brännaren (-27,5 som kallast
)
Från torsdag till idag 15,7 kg/dyngn i snitt... Tors-lördag då de va sol ute o + grader va snittet 13,2 kg/dyngn...
Ang. askmängden så måste de va pelletsen som de beror på...
Jag fick lite mer aska än nu när ja hade janfire´n på samma mängd pellets.. Solett hade i råd&rön´s pellets test 0,3% askmängd..
Men de ä klart om ja jämför med bionan hade jag fått 40-45 liter aska från 600 kg pellets..
Vilken satans tur man hade som fick skicka tillbaka den o få tillbaka varenda krona...
+ att jag fick bequemen för samma pengar..

Jag satte i gång min brännare 21 mars.. Rätt lika länge..

Här blev de kalt som f-n när ja satt in brännaren (-27,5 som kallast

Från torsdag till idag 15,7 kg/dyngn i snitt... Tors-lördag då de va sol ute o + grader va snittet 13,2 kg/dyngn...
Ang. askmängden så måste de va pelletsen som de beror på...
Jag fick lite mer aska än nu när ja hade janfire´n på samma mängd pellets.. Solett hade i råd&rön´s pellets test 0,3% askmängd..
Men de ä klart om ja jämför med bionan hade jag fått 40-45 liter aska från 600 kg pellets..

Vilken satans tur man hade som fick skicka tillbaka den o få tillbaka varenda krona...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
När ni anger hur mycket pellets ni eldat, är detta vad brännaren anger eller vad ni har mätt upp själva
Grannen kör Thermia Biomatic-pannan med integrerad brännare och han ser att det avviker ganska mycket. Eftersom han fyller sitt veckoförråd har han ganska bra koll på hur många säckar det går per månad.
Jag tror han sa att på de 6 ton han eldat sen oktober skiljer det 2 ton mellan det han hällt i och det brännaren angett...

Grannen kör Thermia Biomatic-pannan med integrerad brännare och han ser att det avviker ganska mycket. Eftersom han fyller sitt veckoförråd har han ganska bra koll på hur många säckar det går per månad.
Jag tror han sa att på de 6 ton han eldat sen oktober skiljer det 2 ton mellan det han hällt i och det brännaren angett...

Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är både och.. Har kollat hur mycke de va kvar i förådet när jag installerade brännaren.. o nu på tisdag får jag en ny pellets leverans..Magnus skrev:När ni anger hur mycket pellets ni eldat, är detta vad brännaren anger eller vad ni har mätt upp själva![]()
O de verkar då stämma vad brännaren säger o vad den faktiska mängden är..
Har grannen synkat brännaren då hur mycket skruven ger/timme??
Sen måste detta göras om vid byte/ny leverans av pellets..
Skruven får inte gå tom nå heller.. Då kan de nog bli lite galet..

När jag kollar detta kör jag skruven manuellt i 15 minuter.. Tagit denna vikt x 4.. Då ger min skruv 27,3 kg/timme..
Har hört att en del bara kör 1 min.. Ju längre du kör skruven så blir matningsfaktorn mer exakt.. Exaktast blir de om man kör skruven 1 tim förstås.. Men då blir de en del att väga förstås..
Din granne måste ha ett stort hus.. 6 ton sen okt...

Har själv kört upp ca 3100 kg sen 7 dec..

Han har nog inte synkat detta. Han har nog inte gjort nåt mer än fylla pellets och aska ur. Jag antar att du har nån korrektionsfaktor du ställer in på brännaren då? Eller hur gör man, kan ju vara läge att hjälpa honom lite...André skrev:Har grannen synkat brännaren då hur mycket skruven ger/timme??
Sen måste detta göras om vid byte/ny leverans av pellets..
Skruven får inte gå tom nå heller.. Då kan de nog bli lite galet..![]()
När jag kollar detta kör jag skruven manuellt i 15 minuter.. Tagit denna vikt x 4.. Då ger min skruv 27,3 kg/timme.
Nej det är inte så stort, men ganska dåligt isolerat.André skrev: Din granne måste ha ett stort hus.. 6 ton sen okt...
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Magnus
Ta bort slangen från skruven till brännaren ställ en hink under slangen..
Sedan kör skruven manuellt 15 minuter, Ta o väg denna pellets mängd gångra detta med 4.. Då får du fram hur mycket skruven ger/timme..
Ta detta värde o mata in detta i brännarens "externskruv matningsfaktor"
Då ska de va kalibirerat..
Ta bort slangen från skruven till brännaren ställ en hink under slangen..
Sedan kör skruven manuellt 15 minuter, Ta o väg denna pellets mängd gångra detta med 4.. Då får du fram hur mycket skruven ger/timme..
Ta detta värde o mata in detta i brännarens "externskruv matningsfaktor"
Då ska de va kalibirerat..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kan bara nämna att när jag dom första veckorna körde med 2 meterskruv Så va matningsfaktorn 17,3 kg/tim..
Nu med 5 meterskruv o två intag så är matningsfaktorn 27,3 kg/tim..
Alla driftslarm för uraskning/rengöring av panna/brännarkopp går efter antal driftstimmar på skruven..
Nu med 5 meterskruv o två intag så är matningsfaktorn 27,3 kg/tim..
Alla driftslarm för uraskning/rengöring av panna/brännarkopp går efter antal driftstimmar på skruven..
Thermia Brännare
Har kört min Bequem 15 D sedan 041201 utan minsta krångel, verkar vara kanon grejor. Har förbrukat ca 3 ton.
MVH ULF
MVH ULF
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D