termostat till flex-a
-
- Prima virke
termostat till flex-a
hej jag undrar om man kan sätta en rumstermostat till en flex-a
i dag sitter det en till pannan
i dag sitter det en till pannan
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
hus 150m2 i två plan
-
- Prima virke
jo i dag har jag ingen rumstermotat i huset så när det blir soligt ute så fortsätter ju brännan att gå om det är för kallt i pannan.
jag skulle vilja ha en termotat som stänger av brännan när det blir för varmt inne ( jämnare temp) nu har jag väldigt vågig värme
hoppas att du förstår
jag skulle vilja ha en termotat som stänger av brännan när det blir för varmt inne ( jämnare temp) nu har jag väldigt vågig värme
hoppas att du förstår
panna ctc -62
hus 150m2 i två plan
hus 150m2 i två plan
Då tror jag att du inte är helt med på hur det ska fungera.
Brännaren ska hålla pannan uppe i temperatur och då är allt som det ska vara nu.
Det du behöver att komplettera med är en shuntstyrning! (Exempel)
Den reglerar hur varmt vatten som det skickas till elementen om du har en innegivare, då får du effekten av att om solen skiner till tusan sjunker framledningstemperaturen i elementen = mer stabil temperatur.
Att styra brännaren efter detta är snudd på så fel det kan bli, pannan blir kall och när brännaren starter kommer det att bli massor med kondens = kraftig rostbildning, samtidig försvinner varmvatten på soliga dagar...
Brännaren ska hålla pannan uppe i temperatur och då är allt som det ska vara nu.
Det du behöver att komplettera med är en shuntstyrning! (Exempel)
Den reglerar hur varmt vatten som det skickas till elementen om du har en innegivare, då får du effekten av att om solen skiner till tusan sjunker framledningstemperaturen i elementen = mer stabil temperatur.
Att styra brännaren efter detta är snudd på så fel det kan bli, pannan blir kall och när brännaren starter kommer det att bli massor med kondens = kraftig rostbildning, samtidig försvinner varmvatten på soliga dagar...
Senast redigerad av Icecap den lör 09 feb, 2008 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
Givare utomhus
Som alternativ till rumstermostat inomhus till att styra shunten kan du också välja att montera en givare utomhus. Den bör i så fall sitta på husets norrsida där solen inte kommer åt den. Jag skaffade en sådan när jag bytte från olja till pellets och tycker att det funkar väldigt bra. Det finns en styrbox där jag själv kan justera temperatur dag/natt, och hur mycket temperaturen på vattnet till radiatorerna ska ändras när utetemperaturen stiger/sjunker. Jag var lite skeptisk när min installatör föreslog en utomhusgivare, men tycker som sagt att det fungerar bra.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Jag har en utetempmätare till min anläggning och jag tycker det funkar klockrent. Det enda som är lite besvärligt är att när tempen kryper närmare 0 efter att ha varit 10-15 minus så blir det väldigt kallt i huset eftersom givaren stänger shunten. (Kanske beror lite på huset oxå.) Det fixar man lätt med att höja tempen på dosan på väggen, men när det sedan blir kallare igen så får man inte glömma bort att säkna igen annars blir det väldigt varmt och det rasar iväg en massa pellets 
Men att ha en tempmätare som mäter innetempen istället för ute låter ju vettigt

Men att ha en tempmätare som mäter innetempen istället för ute låter ju vettigt

Albin-panna 420F Special -82 + Janfire Flex-A -07 som värmer upp ett Älvsbyhus från -70, 97 kvm boyta + 118 kvm biyta (varav 2 kallförråd).
Om man hittar en lämplig placering av givaren är innegivare det rätta. Egentligen är inne- eller ute-givare fel i sig då det borde vara en givare i varje rum och därmed en shunt till varje rum men det blir alldeles för dyrt, stort & klumpigt.
Själv har jag termostat på varenda element, det fungerar jättebra för oss.
Själv har jag termostat på varenda element, det fungerar jättebra för oss.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!