ett lok till panna...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Kontakt:

ett lok till panna...

Inlägg av pyrro »

tjo!

jag har efter c:a ett års freneteiskt läsande på den har delen av forumet lärt mig att elda, (enligt mig själv) men den tiden då allt var frid och fröjd varade inte så hemskt länge, ( till och med frugan tyckte ja va grym och elda) och då är de bra.
men nu har det dykt upp ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hanskas med.

följande scenario utspelade sig för 3ggn igår på kort tid.

all eldning går prima, det har brunnit i c:a 3 timmar och jag
går o gör sista ilägget innan natten, skapligt hett i pannan och 85 grader på vattnet, tänker som vanligt att jag öser på lite så mer så är det runt 100 efter nån timme.

men nu till det roliga. när jag står och plockar lite i källaren så börjar pannan pumpa, alltså som om den andas med respirator. och trycker ur sig röken genom alla möjliga hål. dvs, sek luft hålen, luckor. ja allt möjligt.

men öppnar jag primärluft luckan c:a 4cm till så slutar den med detsamma, och jag kliar mig i huvudet sen stängar jag luckan lite, men samma sak uppstår igen. och man blir lite lätt knäsvag och nervös för det är ändå ganska stora krafter. ,

men vad är det här för j**la fenomen? kan det verkligen vara så kinkigt att panna behöver mer primärluft efter 4 timmar? det ska väll ändå inte behövas!

ja är fundersam. och jag har plöjt igenom alla trådar om ämnet men finner inget svar, ev draglucka men jag är osäker på det också.
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: ett lok till panna...

Inlägg av Olle45 »

pyrro skrev:tjo!

jag har efter c:a ett års freneteiskt läsande på den har delen av forumet lärt mig att elda, (enligt mig själv) men den tiden då allt var frid och fröjd varade inte så hemskt länge, ( till och med frugan tyckte ja va grym och elda) och då är de bra.
men nu har det dykt upp ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hanskas med.

följande scenario utspelade sig för 3ggn igår på kort tid.

all eldning går prima, det har brunnit i c:a 3 timmar och jag
går o gör sista ilägget innan natten, skapligt hett i pannan och 85 grader på vattnet, tänker som vanligt att jag öser på lite så mer så är det runt 100 efter nån timme.

men nu till det roliga. när jag står och plockar lite i källaren så börjar pannan pumpa, alltså som om den andas med respirator. och trycker ur sig röken genom alla möjliga hål. dvs, sek luft hålen, luckor. ja allt möjligt.

men öppnar jag primärluft luckan c:a 4cm till så slutar den med detsamma, och jag kliar mig i huvudet sen stängar jag luckan lite, men samma sak uppstår igen. och man blir lite lätt knäsvag och nervös för det är ändå ganska stora krafter. ,

men vad är det här för j**la fenomen? kan det verkligen vara så kinkigt att panna behöver mer primärluft efter 4 timmar? det ska väll ändå inte behövas!

ja är fundersam. och jag har plöjt igenom alla trådar om ämnet men finner inget svar, ev draglucka men jag är osäker på det också.
Hej
Läs Woddas puffar samma typ av problem som han hade
När förbränningen skenar räcker varken panna eller skorstenen till
I temperaturer runt ca 850°C trycks vedgas ut ur veden typ Gengas
högexplosiv gas denna flämtar efter mer syre och producera ännu mer värme och det ger ännu mer gas, i en ond spiral av att bara bli hetsigare o varmare.

Vädret ute påverkar eldningen också.

Problemen ökar med bra lätta skorstenar också.

MVH
Ruben
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hallå pyrro

Jo tack man har vart där, när man blir van med tuffandet så blir det ganska roligt efter ett tag :lol:

Gjorde en reflektion igår.
Zac skickade en ny skötselanvisning för min panna till mig, i denna stod det att man skulle köra fläkten på läge 5 av 10 möjliga. Hmmm.... jag kör på 10 idag och har inga problem, men vafan jag kan ju prova. Sänkte till läge 7 lite blygsamt och körde igång. Mitt i eldcykeln satta woffandet igång och den var på väg till gamla goda tider igen.
På Orlan pannan som jag har så trycker fläkten in luft i både primär och sekundär, det är endast en procentuell fördelning mellan dessa. När jag nu sänkte mängden luft som trycktes in så sänktes också genomströmningsflödet av gengas. Eftersom pannan är varm så fortsätter gengas produktionen konstant oavsett hur mycket flöde det är genom kammaren. Kammaren fylls därmed med gengas.
Jag tror att den effekt du såg när du öppnade primären var att större mängd gengas spolades ur kammaren, sen att du inte antänder hela den mängden beror nog på att sekundären är konstant.
Att det sker i sluttimmarna är inget konstigt det heller med tanke på att temperaturen på hela pannan är nu så varm att gengas produktionen går otroligt fort i jämförelse med en svalare panna.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Men varför måste du pressa upp den i så hög temperatur ,med den vattenvolymen du har så räcker det väl länge med 85 gr i toppen på tankarna o 50 i botten,som jag ser det är allt extra ilägg mest värmespill

Jag har ju oxå arimax o det går ej att åtefylla den vid hög temp,vänta i så fall tills den svalnat lite.o dragluckan öppnat sig,då funkar det

För övrigt är det som Olle 45 skriver
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Men varför måste du pressa upp den i så hög temperatur ,med den vattenvolymen du har så räcker det väl länge med 85 gr i toppen på tankarna o 50 i botten,som jag ser det är allt extra ilägg mest värmespill

Jag har ju oxå arimax o det går ej att åtefylla den vid hög temp,vänta i så fall tills den svalnat lite.o dragluckan öppnat sig,då funkar det

För övrigt är det som Olle 45 skriver
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

[quote="Tutte Gustav"]Men varför måste du pressa upp den i så hög temperatur ,med den vattenvolymen du har så räcker det väl länge med 85 gr i toppen på tankarna o 50 i botten,som jag ser det är allt extra ilägg mest värmespill

Beror väl på vad man tycker är bekvämt. Det ligger många kWh mellan dom temperaturer du anger och fulla tankar. Många gånger kan det nog handla om ifall tankarna räcker exempelvis 30h eller 48h. I 30 timmars fallet är det möjligt att huset får stå kallt en halv dag tills man kommer hem. Då kan det va bra att kunna fylla fullt om det hjälper. Och det är ju alltid bättre att utgå ifrån en redan varm panna när du ska fylla tankar, då slipper du ju uppstarts brasan som oftast inte har fullständig förbränning.

Spillet kan bara komma ifrån otillräcklig isolering och pyrro har väl inte berättat hur hans isolering ser ut.

Sen är det nog som du säger Tutte Gustav.
Ta det lugnt när pannan är varm(läs mycket glöd och 85° in i botten) om du inte har möjlighet att styra flåset i primären.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

De senste pannorna jag eldat ved i har varit Baxi solo + och Baxi Innova. En stor skillnad mellan de två ar att Solo trycker in luft och Innovan drar ut luft/rökgaser.
Med solon som trycker in luft måste man vara mycket försiktig t.ex när man öppnar luckan för att fylla på ved, medan Innovan som har "dragande" fläkt bara fixar ut röken och gaserna och det finns inget problem.

Med jättestort drag i skorstenen klarar sig Solon också utan problem men Innovan bryr sig inte om det, och jag ser det som en stor fördel, speciellt då hustrun ska fylla på ved när jag inte är hemma. Hon har inte riktigt samma känsla det där med rökgas/gengas som jag.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tillägg till mitt tidigare inlägg
Glömde säga att Olle45 har helt rätt också. att lösa problemet mad att ösa på fullt i primären är ingen lösning, det kommer som Olle45 säger bara att öka på glödbädden vilket gör att det blir varmare och mer gengas tar sig ur veden.
Men det jag säger är att flödet genom kammaren måste vara avpassat till produktionen.
Senast redigerad av Wodda den fre 08 feb, 2008 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Rayyan skrev:De senste pannorna jag eldat ved i har varit Baxi solo + och Baxi Innova. En stor skillnad mellan de två ar att Solo trycker in luft och Innovan drar ut luft/rökgaser.
Med solon som trycker in luft måste man vara mycket försiktig t.ex när man öppnar luckan för att fylla på ved, medan Innovan som har "dragande" fläkt bara fixar ut röken och gaserna och det finns inget problem.

Med jättestort drag i skorstenen klarar sig Solon också utan problem men Innovan bryr sig inte om det, och jag ser det som en stor fördel, speciellt då hustrun ska fylla på ved när jag inte är hemma. Hon har inte riktigt samma känsla det där med rökgas/gengas som jag.
Offtopic men en schysst reflektion ändå. Då kanske man ska låsa dragluckan när man fyller på ved för att skapa mer drag. För det är som du säger, ibland vill det ryka in lite vid vedpåfyllning.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Intressant läsning om just förgasningen och hur det kan ställa till problem genom för hög produktion.
http://www.plan.aau.dk/~ana/Education/Wood6.pdf
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Absolut låser man dragluckan ökar draget i pannan,det bör hjälpa mot inrykning

på min panna brukar jag ställa påfyllningsluckan på sina låshakar,på så sätt vädrar det ut pannan
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla som läser detta.
Lite allmän beskrivning av vad som händer vid nytt ved
inlägg, detta gäller nära alla vedpannor.

Bra tips vid omladdning / påfyllning av ved i varm panna

1 / Var försiktig när luckor skall öppnas ! Gas kan explodera, eldsflammor
kan hastigt komma ut som en stor eldkvast ur den lucka som öppnas för ved påfyllning ! Här kan lågan direkt vara farlig.

2 / Öppna ved påfyllnings luckan till en början bara några mm för att
utjämna värme skillnaden mellan ved magasinet och pannrummet
efter någon minut öppna försiktigt några cm till och låt den stå så några minuter, öppna lite försiktigt så ser man om mer rök vill komma ut ur magasinet.

3 / Liten förklaring och ett varför det ryker ut när påfyllningsluckan öppnas.

SVAR: Värmen i magasinet tar lättaste vägen ut ur pannan
Vid luckans neder kant under röken strömmar pannrums luften in i ved magasinet med nytt syre, finns det då brännbar vedgas kan denna lätt ta hastigt eld och komma ut ur påfyllnings luckan.
HÄR ÄR ALLTSÅ EN VARNING PÅ PLATS.

4 / En skorsten kan aldrig svälja värmen och röken när en
vedpåfyllningslucka öppnas! ÖPPNA FÖRSIKTIGT några mm !

5 / Även pannor med sugfläkt lever under samma naturlagar
var inte säker på att fläkten utjämnar varmt vedmagasins utrymme
På sin plats att öppna påfyllnings luckan försiktigt !

Fyll på med rättelser om jag varit otydlig eller missat något ....
Detta är bra för alla som eldar med ved !

Skriv gärna in mer bra råd och erfarenheter så som ni upplever era pannor i allmänt.

PS kanske skulle varit i en ny tråd ???

MVH
Ruben
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Olle 45 Tack för ditt inlägg ,det är säkert mång som fått svedda ögonbryn
pyrro
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

Wodda skrev:
Tutte Gustav skrev:Men varför måste du pressa upp den i så hög temperatur ,med den vattenvolymen du har så räcker det väl länge med 85 gr i toppen på tankarna o 50 i botten,som jag ser det är allt extra ilägg mest värmespill

Beror väl på vad man tycker är bekvämt. Det ligger många kWh mellan dom temperaturer du anger och fulla tankar. Många gånger kan det nog handla om ifall tankarna räcker exempelvis 30h eller 48h. I 30 timmars fallet är det möjligt att huset får stå kallt en halv dag tills man kommer hem. Då kan det va bra att kunna fylla fullt om det hjälper. Och det är ju alltid bättre att utgå ifrån en redan varm panna när du ska fylla tankar, då slipper du ju uppstarts brasan som oftast inte har fullständig förbränning.

Spillet kan bara komma ifrån otillräcklig isolering och pyrro har väl inte berättat hur hans isolering ser ut.

Sen är det nog som du säger Tutte Gustav.
Ta det lugnt när pannan är varm(läs mycket glöd och 85° in i botten) om du inte har möjlighet att styra flåset i primären.
min isolering av tankarna är ett stående ämne som jag jobbar mest på hela tiden känns det som ... nu är jag inne på att köra med frigolit och lösull... men vi får väll se hur det blir.

men det kanske är som du säger , över 85 i topp är det bara spill som går. för det går rasande fort mellan 100 ner till 85. men jag ska fortsätta att läsa vad som händer med grejerna ,
och tackar ödmjukast för hjälpen.

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Skriv svar