Öka startdosen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nu hoppas jag att du kan se även mina nytagna bilder längre upp i tråden. Som du kanske ser så har jag alltså ändrat vinkeln på fallröret (det som slangen ansluter till) från kl 8 till kl 6. Detta borde ju inte ha någon betydelse tycker man, och det samma säger VB..
Men mina tester visar att det har det visst!

Tidigare hade jag driftstopp redan efter mindre än 30 kg förbränd pellets med det nya röret/gaveln. Och ett närmast helt igensatt roster.
Nu går det en hel silo som vanligt, och rostret är lika rent som det var tidigare.

Fallröret är ju enkelt att byta vinkel på och testa om det blir någon förändring. Det sitter bara i de två skruvarna man ser uppifrån.

Infästningen för fallskyddet (den lilla läppen som hänger baktill, uppe i taket på brännarröret) har flyttats fram på senare generationer av brännarrör. Detta påstår jag gör brännaren mer känslig för hur fallröret är inställt, respektive vad skruven har för lutning.

Vad kör du för pellets egentligen? Är det mycket spån?
När rengjorde du silon/skruven senast?

Vi har mycket spån p g a bulk och 20 meter slang vid leverans.
På en silo, 300 liter så dränerar jag ungefär 8-10 liter spån.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

GoForIt Pellets skrev: Vad kör du för pellets egentligen? Är det mycket spån?
När rengjorde du silon/skruven senast?

Vi har mycket spån p g a bulk och 20 meter slang vid leverans.
På en silo, 300 liter så dränerar jag ungefär 8-10 liter spån.
Vi köper Neova på småsäck. Vet tyvärr inte om spånet kan räknas som mycket eller lite. Jag förmodar att man kanske får acceptera en del spån? Men samtidigt har jag läst om andra sorter pellets där det nästan inte finns nåt spån alls t ex Vida.

Men jag tycker att pelletsen blivit sämre än tidigare, det rasslar ner spån tillsammans med pelletsen hela tiden och det är mycket småbitar i också. Pelletsen ser liksom inte hela ut.

Om vi fixar hål i lock och rör så kan man kanske uppskatta lite mer hur mycket det egentligen är.

Silo + skruv rengjordes noga för bara några dagar sedan. Och innan dess gjorde vi det för ca 2 månader sedan. Att vi gjort det så ofta var för att försöka utesluta att det satt en massa skit i skruven och silon.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag tror inte vinkeln på fallröret har så stor betydelse, OM man inte har mycket spån i pelletsen.Jag har fallröret ca kl 8, och det har gått bra ända tills sista pallen Såbi som jag hade kvar, då blev det en askkaka på hö sida på rostret, där spånet hamnar.Man ser även mer spånavlagringar på hö sida av fallschaktet(med brännarn utsvängd). Försökte ställa min i kl6 läge, men slangen var för kort+ att fästet i taket måste flyttas lite. Det får bli sommarjobb. Nu är det mindre m spån och då går det bättre. Verkar som VikingBio är väldigt känslig för spån. Jag kör m småsäck.
Mvh Vatsug
Ps Skulle va kul att veta om dom som har fallröret kl 6 är utan bekymmer med avlagringar.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag har fallröret kl 3 och har ännu inte haft ett enda bekymmer. Har dock bara eldat 5,9 ton i anläggningen.

Askade ur i dag och på rostret fanns bara en jämn kaka på yttersta halvan, alltså ingen synbar förskjutning med aska/sotrest åt någon sida.

Använder fortfarande original roster och brännarrör.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Pellabella
Entusiast!

Uppdatering .....

Inlägg av Pellabella »

Hej igen. :)

Tro det eller ej men nu har brännar-j*vlen gått jättebra i några dagar. :bounce:

Den startar fint och går hela programmet med fin ljusgul låga ....... men jag tycker rökgastemperaturen är lite för låg.

I VB:s rekommendationer står det ju att den i alla fall bör vara 160 - 200 grader men det verkade omöjligt att få upp den!

Den låg på knappt 110 grader vid nysotad panna. Jag provade såklart att justera med bränslet och luften men det ville sig inte riktigt ändå.

Så nu tog jag helt enkelt bort den mittersta turbulatorn, bara som en test, och se på fan! Temperaturen gick upp till exakt 160 grader ( lite mer vid högeffekt) Man skulle nästan kunna tro att temperaturmätaren ställt in sig efter bruksanvisningen! :D

Är allt okej nu då tror ni? Kan man köra med bara två turbulatorer i?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Gör inte samma tavla som jag. Började ställa om allting och sedan var det termometern som hade gett upp och visade fel. :evil: Mycket jobb i onödan.
Sitter termometern klart före dragbegränsaren så att det bara är röken från pannan som mäts. Synd på ekonomin att ta ut turbulatorer om det fungerar annars men 110 grader är för lite.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Fast som jag har förstått det så är det bättre att kapa av ett par stycken än att ta ur dom.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi kör med två turbulatorer i. Tomt i mitten. Jag har testat med att köra med en kort bit i mittentuben, men då protesterar brännaren för "Övertryck i brännkammaren" med jämna mellanrum.

Vår anläggning ligger bara på cirka 120-130 grader nysotad (lågeffekt).
Målet är ju att ha så låg temperatur som möjligt, utan att riskera kondens uppe vid skorstensmynningen. En motdragslucka medverkar ju positivt till denna effekt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Hej - svarar alla:

Jo temperaturmätaren sitter precis före dragluckan och den fungerar. Har testat den och den visar bara obetydligt för lite, ca 5 grader.

Att kapa kan ju vara en lösning men sen såg jag (efter att jag skrivit min nya fråga här) att det i VB:s bruksanvisning står att man ev kan plocka bort turbulatorer om tempen är låg. Det står ju förstås även att man kan korta in dem. :)

Så det borde ju vara okej att göra så :)

Tack för svaren - ni är guld värda! :D
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Skriv svar