Jag har en äldre dubbelpanna (olja/ved) Exonom A20FR från tidigt 70-tal
som jag vill prova med pellets,eldyta 1,8 m2 Vattenvolym 160 lit.Huset är
enplan med inredd källare 2 x 96 m2.Var kan jag hitta allmän information
om pelletseldning.Är tacksam för alla tips.
Vilken typ av pelletsbrännare??
Börja att kolla på Äfabs hemsida:
http://www.afabinfo.com/
Vilken brännare man ska ha är jättesvårt att säga, det verkar som om de flesta är övertygade om att den de själva använder är det bästa som går att få. Det är lika illa med mig
Först får man nog reda ut om man ska ha uppåt- (EcoTec och Ariterm, i princip) eller framåtbrinnande (de flesta andra) brännare. Kan man ha uppåtbrinnande, alltså om förbränningsutrymmet är tillräckligt högt, tycker jag personligen att man ska ha det, men det finns andra som tycker annorlunda.
http://www.afabinfo.com/
Vilken brännare man ska ha är jättesvårt att säga, det verkar som om de flesta är övertygade om att den de själva använder är det bästa som går att få. Det är lika illa med mig

/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
De flesta tillverkarna har uppgifter på sina hemsidor om vilka mått som behövs för att deras brännare ska funka så det är bara att mäta, om jag minns rätt så har Baxi med en Exonom panna i sin lista över vilka pannor som deras brännare funkar i, men jag kan ha fel där.
Så jag skulle föreslå att du kollar upp vilken brännare du helst skulle vilja ha och ser om den går att använda i din panna.
De flesta brännarna på marknaden idag är bra så länge du inte köper någon skum pryl som kan dyka upp på internet eller liknande, väl en brännare av känt fabrikat så blir du säkert nöjd.
Sen hänger det lite på vad du vill ha, en enkel brännare utan finesser (oftast billig) eller en mer "avancerad" brännare med fräcka finesser (blir ju då dyrare).
Så det är nog mest en fråga om vad du vill ha och hur stor plånbok du har.
Så jag skulle föreslå att du kollar upp vilken brännare du helst skulle vilja ha och ser om den går att använda i din panna.
De flesta brännarna på marknaden idag är bra så länge du inte köper någon skum pryl som kan dyka upp på internet eller liknande, väl en brännare av känt fabrikat så blir du säkert nöjd.
Sen hänger det lite på vad du vill ha, en enkel brännare utan finesser (oftast billig) eller en mer "avancerad" brännare med fräcka finesser (blir ju då dyrare).
Så det är nog mest en fråga om vad du vill ha och hur stor plånbok du har.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Vilken typ av pelletsbrännare??
Jag föredrar märke Janfire eller Ulma pelletsbrännare är framåtbrinnande som passar din panna bäst.leax skrev:Jag har en äldre dubbelpanna (olja/ved) Exonom A20FR från tidigt 70-tal
som jag vill prova med pellets,eldyta 1,8 m2 Vattenvolym 160 lit.Huset är
enplan med inredd källare 2 x 96 m2.Var kan jag hitta allmän information
om pelletseldning.Är tacksam för alla tips.
Det är upp dig själv vad ni tycker om annan märke finns framåtbrinnande.
Tror du att du kommer att bli pelletsbiten och senare vilja uppgradera till en "riktig" pelletspanna så är det ju bra att välja en uppåtbrinnande direkt om det finns plats i din nuvarande panna. Vill du bara köra med den nuvarande pannan så finns det en del extrapriser på nya brännare just nu, titta på Blocket, och en del brännare kan du installera själv om du har lite teknisk vana.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.