Ny brännare till ctc1100

Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Tutte Gustav skrev:Ang ,IWabo så går den enligt info ej att ställa lägre än 12 KW ,hur gör man om pannan ej kan ta emot så stor matning??
Går man in i menyn på brännaren under avancerat så kan man ställa ner den lägre, inga problem. Bara att be installatören attändra de tre förvalda värdena till något lägre värde istället. Avancerat menyn är till för installatören nämligen.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

På Roslags. behövs ingen avancerad meny
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Ingen installatör heller för den delen
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Tutte Gustav skrev:På Roslags. behövs ingen avancerad meny
Hehehe, har väl ingen betydelse om den behövs eller ej. Funktionen finns ju där. Har du väl en gång valt vilka effekter du vill ha, så har du en snabb tillgång till de olika effekterna med en enkel knapptryckning. Ville bara ge abene några fler brännartips här. Iwabon får väl ändå ses som en av de mest pålitligaste brännarna på marknaden. De har ju varit med sen början av 80 talet. Men ett råd till abene, hör med dina lokala installatörer och säljare. Man vill ju gärna kunna ha en snabb kontakt för service om något skulle hända oavsett märke.

Vill även tillägga att en Viking Bio är utprovad flera gånger i tester monterad i en CTC1100 med mycket fina resultat.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Jag tror också att 11kW är lagom att köra på men blir det 25 grader kallt räcker nog inte det till riktigt. Inte ska man behöva tillkalla installatör för att ställa om effekten och visst ska man kunna komma tillbaka enkelt till ett tidigare värde. Det är därför jag är intresserad hur det funkar. Pelletsinstallatörer blir dyrt att anlita därför vill jag kunna ställa in själv.

Potentiometrar är ett avslutat kapitel för mig men nu börjar jag ana varför en servicekille som var här va så ivrig att sälja på mig potentiometerbrännaren kmp. På fackspråk kallas det eftermarknad. Dvs. fixa så kunden inte själv kan göra någonting så får du komma tillbaka flera gånger och fakturera.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

abene skrev:Jag tror också att 11kW är lagom att köra på men blir det 25 grader kallt räcker nog inte det till riktigt. Inte ska man behöva tillkalla installatör för att ställa om effekten och visst ska man kunna komma tillbaka enkelt till ett tidigare värde.
Du kan ställa in tre olika effekter i snabbvalsmenyn. Fabriksinställningen är 12, 15, 18kW. En installatör kan ändra så att du kan ha tre olika snabbval. Du kan välja att ha tre val allt mellan 10 - 20kW. Som jag skrev innan är det helt valfritt.
Men av erfarenhet från kollegor så kan jag rekommendera en Viking Bio till din panna.

Utdrag från Värmebaronens hemsida:

Villapannan CTC 1100 blev bedömd som olämplig för pelletseldning i Råd & Rön:s test av pelletsanläggningar. Vi på Värmebaronen vet dock sen tidigare att vår pelletsbrännare Viking Bio fungerar bra i pannan och att många nöjda villaägare finns runt om i landet. För att utplåna alla tvivel har vi tillsammans med CTC låtit Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP), ett ackrediterat testorgan, utprova kombinationen.

Tvärtemot Råd & Rön:s test (utfört av ÄFAB) uppmätte SP en hög verkningsgrad och utsläpp som ligger mycket långt under gränsvärdena. Visserligen är CTC 1100 konstruerad för att eldas med olja och kräver därmed större arbetsinsats än Värmebaronens pelletspannor COMET, JOKER och STAR, men att döma ut den helt är orättvist. Den kräver dock en pelletsbrännare som kan hantera trånga rökgasvägar, ett problem för många andra pelletsbrännare. Med Viking Bio pelletsbrännare monterad kan man använda samtliga turbulatorer i pannan. Det gör att verkningsgraden stiger och pelletsförbrukningen sjunker.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

abene Köp en R B så får du en brännare som du lätt själv kan trimma,o ställa matningen steglöst, får du trots allt problem ring RB support hjälper dom dig direkt o det kostar inte mer än telsamtalet

Hur många gånger skulle en installatör justara in det avancerade systemet,som finns i en del brännare o till vilken kostnad ???
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Byggsmén skrev: Utdrag från Värmebaronens hemsida:
Med Viking Bio pelletsbrännare monterad kan man använda samtliga turbulatorer i pannan. Det gör att verkningsgraden stiger och pelletsförbrukningen sjunker.
Rena nyset. Hur många turbulatorer man kan ha instoppade beror på hur stor effekt som brännaren avger.
Int är det väl många av dom som får välja själva idag som frivilligt väljer en manick som verkar vara så känslig.
Tänkte inte anlita någon installatör utan en kille med mycket tekniska kunskaper ska hjälpa mig att slänga in en brännare.
Ska man blanda in installatörer osv. är det likaså bra att gå på varmepump direkt, med det här ska bli billigt! :?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

abene skrev:
Byggsmén skrev: Utdrag från Värmebaronens hemsida:
Med Viking Bio pelletsbrännare monterad kan man använda samtliga turbulatorer i pannan. Det gör att verkningsgraden stiger och pelletsförbrukningen sjunker.
Rena nyset. Hur många turbulatorer man kan ha instoppade beror på hur stor effekt som brännaren avger.
Int är det väl många av dom som får välja själva idag som frivilligt väljer en manick som verkar vara så känslig.
Tänkte inte anlita någon installatör utan en kille med mycket tekniska kunskaper ska hjälpa mig att slänga in en brännare.
Ska man blanda in installatörer osv. är det likaså bra att gå på varmepump direkt, med det här ska bli billigt! :?
Vilket av ovanstående skulle vara rena nyset. Läs vad både Danne82 och Torsten skrev tidigt i denna tråd. De kör ju båda med Vikingbrännare i en CTC 1100. Varför skulle de skriva att de var nöjda om det nu inte skulle vara sant ?????
Att installera en brännare e inte så svårt. Behövs inte stora tekniska kunskaper. Men att få den till att bränna bra och att ha vettiga värden efter munstycket, om man nu kan säga så, det är en helt annan skillnad.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Det är absolut inga problem med R B,det är bara att använda sunt förnuft,o se till att den brinner rent rätt avgatemperatur mm

Det behövs inga dyra instrument o experter till denna brännare,till skillnad från många andra

Är en brännare så komplicerad att man behöver anlita experter varje gång den behöver justeras,tex efter pellets eller pannbyte, då är det bättre att elda med något annat

Detta har nämnts tidigare men tål att upprepas
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Tutte Gustav skrev:Det är absolut inga problem med R B,det är bara att använda sunt förnuft,o se till att den brinner rent rätt avgatemperatur mm

Det behövs inga dyra instrument o experter till denna brännare,till skillnad från många andra

Är en brännare så komplicerad att man behöver anlita experter varje gång den behöver justeras,tex efter pellets eller pannbyte, då är det bättre att elda med något annat

Detta har nämnts tidigare men tål att upprepas
Menar du på fullt allvar att man inte behöver göra något med en R B efter pelletsbyte eller pannbyte. Bara att fylla på med ny sorts pellets och bränna på. Eller att byta panna och köra på med samma inställningar. Isåfall så vill jag bara säga att då e du ute på fel spår.
Har kört med en IWABO Villa S innan i ca 6 år. Den modellen är nästan identisk, nästan sa jag nu, med en R B. Skillnaden är att all elektronik är inbyggd på Villa S. Vart jag vill komma är att vid tex pelletsbyte så behöver kanske man justera matningen eller luft lite. Det gäller för R B också. För något inbyggt rökgasinstrument är där inte, så den justerar inte det själv. Eller hur. Hur man gör detta på olika brännare är ju istort sett samma. Justera antingen matningen eller luft.

Vilka brännare menar du att man skulle behöva experter och dyra instrument för att justera ???? Det e ju helt och hållet upp till ägaren hur bra sin brännare skall förbränna pelletsen ju. Vill man vara noga så tar man ju ett rökgasinstrument till hjälp.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Byggsmen om du läser vad jag skriver,så har jag alldrig påståt att RB inte behöver justeras vid pelletsbyte pannbyte o dyl. (Hur skule det annars funka)

däremot skriver ja det behövs inga dyra insrument o experter för att göra detta på RB

På iwabo kan man ju inte själv ändra avancerade inställningar eller hur,det är ju förbehållet installatören
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Visst är det en skillnad. Ska man installera själv ska man inte vara så bombad att man köper en brännare som är avsedd att installeras via återförsäljarkedjor. Då har man ingenstans att vända sig där man får hjälp och rådgivning om t.ex. elektoniken börjar bete sig konstigt.

Blir det sedan något fel som kräver reservdelar är det hur lätt som helst för företaget att hänvisa till att installationen inte gjorts på ett fackmässigt sätt. Då är det bara att hiva upp pengar och betala, för då gäller inte garanin.
Jag skulle aldrig våga installera något annat själv än Bionordic Viking B16 eller Roslagsbrännaren, för där vet jag att garantierna gäller.

Begagnat är en annan sak, skulle gärna vilja trycka in en beg. EcoTec och hamna bland de stora grabbarna, men måste ju ha en lämplig panna först. :wink:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Andreas 0499
Frö

Inlägg av Andreas 0499 »

Hej Abene,

Nu när du skaffat dragavbrott borde det funka bättre! Dragavbrott + ta bort en el flera av turbulatorerna är helt nödvändigt om du vill ha bra pelletsdrift i en oljepanna, typ CTC 1100. (kör själv med 7/9 turbulatorer)

Har själv en Blueflame, med ett lite mer avancerat styrsystem än övriga märken, som jag är mycket nöjd med. Kostar lite mer ieförsig. Men när den väl är avskriven ångrar man sig definitivt inte! Den jobber normalt på 9,5 KW men går upp till 13,5 vid behov. 9,5 Kw räcker gott till uppvärmning av stor villa m källare(och högtemperatur). Dock sackar den när man tar mycket varmvatten, så klart. Den går upp o kompenserar rätt bra på 13,5Kw, men det är naturligtvis inte jämförbart med oljebrännarens 35KW... Plattvärmeväxlaren i CTC 1100 är ju egentligen designad för en högre brännareffekt.

CTC 1100 är annars mycket bra att köra med pellets, trots att vissa tidskrifter hävdat motsatsen. Jag kör ca 350kg pellets problemfritt mellan uraskningarna. Och då är det brännaren i sig som sätter gränsen, inte askutrymmet!

Problemet med denna o andra pelletsbrännare är att du definitivt vill minimera antalet tändningar och förlänga brinntiderna. För att göra det bör du ha ett stort temperaturspann i pannan, minst 20 grader. Och då är det inte längre ett högtemperatursystem hela tiden... :(
Blueflame -06+CTC1100 35KW -95+Toshiba l/l vpump -04+Flexit ventilationsanl. m v-växlare -95, 90+90+45 kvm.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det är bättre att kapa en eller flera stycken turulatorer än att ta bort dom.
deleted
Skriv svar