Ny brännare till ctc1100
Ny brännare till ctc1100
Hej
Är sedan ett år ägare till hus med en ctc1100 panna med Janfire Flex brännare. Pannan 8 år och brännaren ca 4 år gamla.
Har aldrig haft så mycket strul med något som med denna eldning.
Värmesystemet i huset är av högtemperaturtyp så det skulle kosta en hel del att få in värmepump. Tänker därför fortsätta med pelletseldning men vill ha en brännare som fungerar bättre, nu kör jag halva tiden på el. Har bytt termokontakt, roster, värmespiral och har haft serviceman hemma några gånger för att få riktiga inställningar på brännaren. Ytterligare något dyrt var på gång att ge upp i brännaren vid senaste besöket av denna erkänt duktiga kille på pelletsbrännare.
Det får bli slutpunkten och en ny brännare ska in. Som det är nu kostar det bara pengar.
Har tittat runt i forumet på all info. men blir ändå inte klok på vilken brännare man ska välja.
Vill ha en brännare som passar pannan, är hållbar, lätt att ställa in utan att behöva kosta på något hembesök.
För närvarande är 4 av 6 turbulatorer borttagna men vad jag förstår så är detta inte bra ekonomi. Dragregleringslucka är nyligen installerad.
Är sedan ett år ägare till hus med en ctc1100 panna med Janfire Flex brännare. Pannan 8 år och brännaren ca 4 år gamla.
Har aldrig haft så mycket strul med något som med denna eldning.
Värmesystemet i huset är av högtemperaturtyp så det skulle kosta en hel del att få in värmepump. Tänker därför fortsätta med pelletseldning men vill ha en brännare som fungerar bättre, nu kör jag halva tiden på el. Har bytt termokontakt, roster, värmespiral och har haft serviceman hemma några gånger för att få riktiga inställningar på brännaren. Ytterligare något dyrt var på gång att ge upp i brännaren vid senaste besöket av denna erkänt duktiga kille på pelletsbrännare.
Det får bli slutpunkten och en ny brännare ska in. Som det är nu kostar det bara pengar.
Har tittat runt i forumet på all info. men blir ändå inte klok på vilken brännare man ska välja.
Vill ha en brännare som passar pannan, är hållbar, lätt att ställa in utan att behöva kosta på något hembesök.
För närvarande är 4 av 6 turbulatorer borttagna men vad jag förstår så är detta inte bra ekonomi. Dragregleringslucka är nyligen installerad.
Det är som du säger bara att titta runt i forumet på olika problem som blir. Man lär sig nåt nytt man har nytta av varje dag
Hur många turbulatorer som ska vara isatta beror på skorstensdraget och effekten. Där är det bara att prova sig fram.
Jag tror att de flesta framåtriktade brännarna fungerar bra i ctc 1100, en del kan behöva en lågriktare.
Jag har haft TB-Mini brännare och nu har jag Viking B16. Båda sorterna har fungerat bra och varit lätta att ställa in.
TB-Mini hade 7 inställningar på matningen och fläkten ställdes sedan in så det passade till vald matning. B16 har lite modernare inställningar med en digital display där både matning, fläkt, hysteres och underhållseld kan ställas in.
Hjälpte en kompis att få in en Viking B16 brännare i hans ctc 1100 panna för några månader sedan. Fungerar utan några problem fast det installerades av två glada amatörer. I hans panna har vi kapat tre turbulatorer och de andra sitter i okapade.
Övrigt har jag sett till ett par familjers Roslagsbrännare under deras vintersemestrar. Det verkar också vara mycket driftsäkra brännare som gått flera år utan annat än byte av tändelement.
Tre skapliga alternativ men det kanske finns fler!

Hur många turbulatorer som ska vara isatta beror på skorstensdraget och effekten. Där är det bara att prova sig fram.
Jag tror att de flesta framåtriktade brännarna fungerar bra i ctc 1100, en del kan behöva en lågriktare.
Jag har haft TB-Mini brännare och nu har jag Viking B16. Båda sorterna har fungerat bra och varit lätta att ställa in.
TB-Mini hade 7 inställningar på matningen och fläkten ställdes sedan in så det passade till vald matning. B16 har lite modernare inställningar med en digital display där både matning, fläkt, hysteres och underhållseld kan ställas in.
Hjälpte en kompis att få in en Viking B16 brännare i hans ctc 1100 panna för några månader sedan. Fungerar utan några problem fast det installerades av två glada amatörer. I hans panna har vi kapat tre turbulatorer och de andra sitter i okapade.
Övrigt har jag sett till ett par familjers Roslagsbrännare under deras vintersemestrar. Det verkar också vara mycket driftsäkra brännare som gått flera år utan annat än byte av tändelement.
Tre skapliga alternativ men det kanske finns fler!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
-
- Fröträd
- Kontakt:
Letar själv efter en brännare,har fastnat för Baxi Eurofire som har allt jag vill ha plus lite till.
Men titta på Tb-Mini och Viking Bio också,dom finns fortfarande med på min favoritlista,ska bestämma mej till söndag kväll och beställa brännare på måndag.
Tag tid på dej och fundera ut vad du vill ha ut av din brännare(inte bara varmvatten)utan ekonomi,underhåll,reservdelar,service mm.
Läs trådarna i märkes forumena så kan du snart bilda dej en uppfattning om vad varje enskilt märke har för plus och minus.
Lycka till
Men titta på Tb-Mini och Viking Bio också,dom finns fortfarande med på min favoritlista,ska bestämma mej till söndag kväll och beställa brännare på måndag.
Tag tid på dej och fundera ut vad du vill ha ut av din brännare(inte bara varmvatten)utan ekonomi,underhåll,reservdelar,service mm.
Läs trådarna i märkes forumena så kan du snart bilda dej en uppfattning om vad varje enskilt märke har för plus och minus.
Lycka till
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Hej och tack för input. Ja Roslagsbrännaren finns på min lista, tryckluftsuraskning är ett plus ,svårt bara att hitta en klar beskrivning på inställningsfunktionerna, vill ju ha avancerade inställningsmöjligheter på modernt sätt med digitalreglering så man lätt kommer tillbaks till en tidigare inställning. TB-Mini är klart intressant men Viking bio står jag nog över, potentiometerinställningar är värdelöst.
Högst på listan står nog Viking B16 GL med tryckluftsuraskning. Ringde för säkerhets skull deras service och den verkade vara igång normalt trots rykten om motsatsen. Har tittat lite hos en kille med den brännaren och där kunde man enkelt ställa in allt man behöver.
Eurofire är det svårt att få något grepp om, säkert bra, men kan jag få tryckluftsuraskning så väljer jag nog hellre en brännare med det.
Jag funderar vidare men måste sno mig innan den gamla ger upp helt.
Högst på listan står nog Viking B16 GL med tryckluftsuraskning. Ringde för säkerhets skull deras service och den verkade vara igång normalt trots rykten om motsatsen. Har tittat lite hos en kille med den brännaren och där kunde man enkelt ställa in allt man behöver.
Eurofire är det svårt att få något grepp om, säkert bra, men kan jag få tryckluftsuraskning så väljer jag nog hellre en brännare med det.
Jag funderar vidare men måste sno mig innan den gamla ger upp helt.

Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
grannen har en baxi , bara problem. en annan i samhället hade en baxi den kom dom och hämta till baks för kunden tyckte det var för mkt strul. jag kör med en roslagsbrännare i en ctc 1100 från 01.en turbolator är borta.
funkar kanon förutom ett par tändrör men det får man ju nya på garantin, och nu med 4 års garanti, vem av dom andra har det???
funkar kanon förutom ett par tändrör men det får man ju nya på garantin, och nu med 4 års garanti, vem av dom andra har det???
1 planssutteräng 108m2 boyta 96 biyta-66
allt uppvärmt
ctc1100 -00
roslagsbrännare-06
2 vuxna 2 barn
allt uppvärmt
ctc1100 -00
roslagsbrännare-06
2 vuxna 2 barn
Janfire flex i CTC 1100
Intressant att läsa om denna problematik!!!
Har en Janfire flex i en CTC 171b och den bara går och går.Sotar efter var 1/2 pall (drygt 400 kg) men gör det ordentligt då inkl "kanalen" i pannan.
Brännaren är av äldre konstruktion men rubust , inga mekaniska delar som brister trots åldern.
Är ändå lyhörd för om det finns någon pelletsbrännare som klart och entydigt är bäst och jag har lagt ner mkt tid på att läsa på men det verkar inte minst här på detta forum som att alla brännare har både för och nackdelar.
Har fått intrycket av att CTC 1100 aldrig var konstruerad för någon form av fast bränsle (trång i kanalerna) och därför, oavsett vilken pelletsbrännare, behöver sotas ofta ( var 200 kg?)
Intressant om det nu är så att vissa kombinationer panna/pelletsbrännare inte fungerar överhuvudtaget!
Intressant tråd verkligen!
Har en Janfire flex i en CTC 171b och den bara går och går.Sotar efter var 1/2 pall (drygt 400 kg) men gör det ordentligt då inkl "kanalen" i pannan.
Brännaren är av äldre konstruktion men rubust , inga mekaniska delar som brister trots åldern.
Är ändå lyhörd för om det finns någon pelletsbrännare som klart och entydigt är bäst och jag har lagt ner mkt tid på att läsa på men det verkar inte minst här på detta forum som att alla brännare har både för och nackdelar.
Har fått intrycket av att CTC 1100 aldrig var konstruerad för någon form av fast bränsle (trång i kanalerna) och därför, oavsett vilken pelletsbrännare, behöver sotas ofta ( var 200 kg?)
Intressant om det nu är så att vissa kombinationer panna/pelletsbrännare inte fungerar överhuvudtaget!
Intressant tråd verkligen!
4 års garanti på allt! Tror knappast det är sant. När andra tillverkare kör med ett år och i något fall två år. Gäller garanin tändrör också?lmob skrev:grannen har en baxi , bara problem. en annan i samhället hade en baxi den kom dom och hämta till baks för kunden tyckte det var för mkt strul. jag kör med en roslagsbrännare i en ctc 1100 från 01.en turbolator är borta.
Bra funktion, enklaste installationen av alla, gratis telefonsupport, 4 års garanti - låter som ett koncept för att bli marknadsledande.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
Roligt att det funkar bra på en ctc1100.lmob skrev:grannen har en baxi , bara problem. en annan i samhället hade en baxi den kom dom och hämta till baks för kunden tyckte det var för mkt strul. jag kör med en roslagsbrännare i en ctc 1100 från 01.en turbolator är borta.
Fyra års garanti är ju värt tusenlappar. När man hör folk snackar om pellets så låter det som att det är många och dyra reparationer.
Har läst allt jag hittat men inte någonting om hur man reglerar fläkten på roslagsbrännaren. Matningen är steglöst inställbar i PLC men fläkten måste väl också anpassas.

Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Stor entusiast!
Fläkten är inställd från fabrik,ock skall ej ändras,det går dock mekaniskt
precis som på en oljebrännare
När luckan i fallröret öppnar ca 10 mm vid varm panna ca 70 gr är allt ok
man justerar detta med effeckt på brännaren,skorstensspjäll, motdragslucka,funkar hundra.
precis som på en oljebrännare
När luckan i fallröret öppnar ca 10 mm vid varm panna ca 70 gr är allt ok
man justerar detta med effeckt på brännaren,skorstensspjäll, motdragslucka,funkar hundra.
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Du har inte funderat över en IWABO Villa S1X eller S2 brännare.
Här finns lite info om dem: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=311
Är också en väldigt säker och pålitlig brännare som bara går och går.
Här finns lite info om dem: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=311
Är också en väldigt säker och pålitlig brännare som bara går och går.

- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Det har skrivits åtskilliga inlägg i detta forum ang. CTC 1100 lämplighet som pelletspanna.
Klart är att denna panna är konstruerad för en oljebrännare.
Det fungerar dock i de flesta fall bra med en pelletsbrännare bara man väljer rätt sort.
Den måste vara frammåtbrinnande och gå att ställa ner effekten till 10-12 kW.
T.e.x Viking bio på enbart lågfart. KMP PX 21 helst med processor 7.xx och endast på en hastighet.
Om jag själv skulle sätta in en brännare i denna panna skulle jag välja en KMP.
Klart är att denna panna är konstruerad för en oljebrännare.
Det fungerar dock i de flesta fall bra med en pelletsbrännare bara man väljer rätt sort.
Den måste vara frammåtbrinnande och gå att ställa ner effekten till 10-12 kW.
T.e.x Viking bio på enbart lågfart. KMP PX 21 helst med processor 7.xx och endast på en hastighet.
Om jag själv skulle sätta in en brännare i denna panna skulle jag välja en KMP.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- Stor entusiast!
Ang ,IWabo så går den enligt info ej att ställa lägre än 12 KW ,hur gör man om pannan ej kan ta emot så stor matning??
Vi har sett åtskilliga fall här på forumet där oljepannor har för hög rökgastemperatur i många fall beroende på för hög matning
R B har en steglös ställbar matning nästan hur låg o hög som helst
dessutom separat styrbox som ej blir överhettad eller skadad
Vi har sett åtskilliga fall här på forumet där oljepannor har för hög rökgastemperatur i många fall beroende på för hög matning
R B har en steglös ställbar matning nästan hur låg o hög som helst
dessutom separat styrbox som ej blir överhettad eller skadad
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2