Pellets från Byggmax

Skriv svar
Rookie
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 29 jul, 2007 09:29

Lantmännen

Inlägg av Rookie »

Snackade med Lantmännen och de verkade helt kallsinniga till att överhuvudtaget förstå varför den senast leveransen av 2 ton blåstes ut till noll under mindre än 5 veckor. Vid tidigare tillfällen med samma sämre förutsättningar då jag haft de sämsta möjliga inställningar på brännaren och det varit snorkallt ute så har 2 ton i alla fall räckt i 2½ månad.

De hävdade att man måste klaga med en gång för att de överhuvudtaget skall ta upp frågan om skadestånd.

Jag påpekade att det för mig är omöjligt att bedöma hur mycket damm deras pellets innehåller innan mitt slutna bulkförråd är ganska tomt. Att resterna som mest bestått av pulver då brinner upp på i princip nolltid. Att det är p.g.a. detta jag senast tvingades att göra en beställning efter 4 veckor och att det under väntetiden tvingade ner mig att köpa Rindi från Byggamax.

De hävdade att de har rätt att leverera 80 kg rent pulver om man beställer 2 ton med hänvisning till lagen. Jag frågade om de trodde att jag ljög men i såfall bad jag dem också att spekulera i om varför en perfekt leverans på 2 ton försvunnit på mindre än 5 veckor.

Jag frågade om de misstänkte att jag tömde pelletsrummet på något mystiskt sätt och sedan grävde ner pellets i trädgården eller sålde dem på svarta marknaden för värdelösa pellets.

De uppskattade inte min svarta humor men lovade att skicka en expert som tidigare arbetat åt Ecotek för att på hans uppgifter sedan göra ett ställningstagande om de överhuvudtaget skall gå emot sina egna principer och beakta en retroaktiv kompensation. Det var för 4 veckor sedan och jag har inte hört ett smack sedan dess.
Cold day in hell
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Köper min baltpellets i Avesta ca:1,7 mil enkel resa,men priserna har gått upp betydligt.
Betalade 1700 för en pall a 832kg för 2 år sedan,idag får jag betala 2100 med hemkörning,Lantmännens försäljare här tar 2285 med hemkörning.
Helt nöjd med kvaliten på baltpelletsen men prisskillnaden mot svensk pellets börjar bli för liten.
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Inlägg av Lasse.T »

Nån mer än jag som har provat att väga säckarna från byggmax? Köpte 5 säckar på byggmax i växjö innan jul i väntan på att få min leverans från okq8. Tyckte det såg ut att vara mycket luft säckarna så jag vägde dom på badrumsvågen. 15kg visade den. Det var 16kg säckar alltså. Provade väga säckarna från okq8 när jag fick dom, och det var 16 kg som det stod på säckarna..
KMP Solberga kamin
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Galne-Gurra skrev: Helt nöjd med kvaliten på baltpelletsen men prisskillnaden mot svensk pellets börjar bli för liten.
Men 1722 kr/pall är väl inte så dåligt om man lastar av det själv.
Tjatar på min lokale leverantör om de här pelletsarna men han är långsam att ta hem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Köpte 10 säckar på prov från Byggmax,den verkar mycket bra

Kontrollvägde säckarna först på badrumsvåg men det blev olika värde varje säck,kollade sedan med en gammal hederlig köksvåg
det var exakt 16 kg i säckarna
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tror inte att badrumsvågen är den bästa våg man kan använda om man vill kolla mängden pellets i en säck. Viktdifferanser plus/minus 0,5-1 kg är inte ovanligt på en normal badrumsvåg. Dessutom är det nog svårt att få en säck att ge ett jämnt tryck på vågen.

Om man har en badrumsvåg av "balanstyp" (sådana som finna på t.ex vårdcentralen) så lär man nog få bra värden, men en vanlig badrumsvåg har nog tyvärr för stor felmarginal för att gå att använda ordentligt.... för viktkontroll.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Inlägg av Lasse.T »

Roli skrev:Tror inte att badrumsvågen är den bästa våg man kan använda om man vill kolla mängden pellets i en säck. Viktdifferanser plus/minus 0,5-1 kg är inte ovanligt på en normal badrumsvåg. Dessutom är det nog svårt att få en säck att ge ett jämnt tryck på vågen.

Om man har en badrumsvåg av "balanstyp" (sådana som finna på t.ex vårdcentralen) så lär man nog få bra värden, men en vanlig badrumsvåg har nog tyvärr för stor felmarginal för att gå att använda ordentligt.... för viktkontroll.
Nej. En badrumsvåg är väl kanske inte så exakt. Kan ju vara mer i säckarna från okq8 ;-)
KMP Solberga kamin
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Torsten skrev:
Galne-Gurra skrev: Helt nöjd med kvaliten på baltpelletsen men prisskillnaden mot svensk pellets börjar bli för liten.
Men 1722 kr/pall är väl inte så dåligt om man lastar av det själv.
Tjatar på min lokale leverantör om de här pelletsarna men han är långsam att ta hem.
Väldigt bra pris men jag har 7 mil enkel resa till Borlänge och inget lastbilskort så det får bli pellets från Avesta. :(
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Rookie
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 29 jul, 2007 09:29

Badrumsvågar

Inlägg av Rookie »

Ok! Om de inte är exakta de där badrumsvågarna så kanske det förklarar varför jag bara blir mer och mer besviken varje gång jag själv ställer mig på en sån. De pekar ju bara uppåt.

Kanske skulle börja käka pellets, de är kanske kalorisnåla!
Cold day in hell
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Mmm destillerat vatten och pellets,kanske en ny viktväktar meny...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Nån som vet om Byggmax har bytt leverantör permanent? Sist jag köpte var det inte Rindi, pelletsen låg i omärkta säckar och längden på dem varierade KRAFTIGT. En del var bara cirka 5mm långa, andra nästan som cigaretter :x Jag köpte på Byggmax i Hisings Backa (Göteborg).
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Vad sa de i affären? Har du kollat med Byggmax kundtjänst? Jag hade tänkt åka förbi till våren och köpa...har annars köpt hos Guddeby gård , har du köpt där någon gång (Frisse)? Vi är ju nästan grannar :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Frisse Frisén skrev:Nån som vet om Byggmax har bytt leverantör permanent? Sist jag köpte var det inte Rindi, pelletsen låg i omärkta säckar och längden på dem varierade KRAFTIGT. En del var bara cirka 5mm långa, andra nästan som cigaretter :x Jag köpte på Byggmax i Hisings Backa (Göteborg).
Svängde förbi Byggmax på lunchen och slängde in 30 säckar. De var inte heller märkta. De sade att det var Rindi. Har inte packat ur dem än men när jag tittade så var de mer gula typ furumöbler och inte så grå som tidigare Rindi. Tror ändå att det är Rindi, de märkta påsarna kan ha tagit slut.
Edit: Nu har jag tittat på några påsar. En del pellets var också här bara 5 mm långa. Kvaliteten var inte alls lika bra som tidigare pellets från Byggmax.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Nån som provat dessa?Verkar vara bra pris.
http://www.blocket.se/vi/14355313.htm?ca=10_s
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Taxen skrev:Nån som provat dessa?Verkar vara bra pris.
http://www.blocket.se/vi/14355313.htm?ca=10_s
Tack! Verkar ha blivit en underleverantör till. Den jag tjatat på kommer visst aldrig till skott. Borde man alltså gasa till Heby och köpa några lösa säckar först innan man gör en full beställning. En del som kör ut dessa pellets verkar inte ha kran utan man får sköta avlastningen själv men här slår man till med hela mälardalen så förhoppningsvis är avlastningsproblemet löst.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar