http://www.ariterm.fi/index.php?page=16&lang=swe
Orsaken är inte pellletsdelan av pannan för den funkar klanderfritt. Däremot Veddelan av pannan fungerar väldigt beroende av sitt eget humör. Som idag till exempel, vädret var i stort sett perfekt och uppstarten gick hur fint som helst. Brukar alltid starta upp med "rakt" drag med några klena pinnar så att man får en fin glödbädd. Efter att jag fyllt pannan med ved och kastat om till omvänd förbränning så gick allt åt

Nåja det här får fungera som ett exempel på hur dåligt en panna med omvänd förbränning kan funka trots att jag startade upp allting rätt. Till saken hör att under det år jag haft pannan i användning så har dessa problem kommit och gått med jämna och ojämna mellanrum. Det finns veckor då allt funkar bra...det räcker med att man besöker pannrummet med 1! !!! timme i mellan och rör om så att träna inte skall haka upp sig.
Min fråga nu är detta vanliga problem hos pannor med omvänd förbänning? eller förekommer det även hos pannor med underförbänning?
Och ja jag har tillräckligt med drag skorstenen är ca 8,5 m lång 20 cm i diam. tilläggsluften fås....
Veden är "överårig" björk och delvis blandved