Kostnad för bulkförråd?

Skriv svar
Basshunter
Prima virke

Kostnad för bulkförråd?

Inlägg av Basshunter »

Vad bör det kosta att bygga ett bulkförråd? (Ska gå över från flis till pellets och har idag ett flisrum på 8m2 vägg i vägg med pannrummet).

Vill inte göra något själv utan ha de färdiggjort och installerat?
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

15 000 - 25 000 är väll ganska rimligt tror jag, finns lite olika varianter att välja på men dom som är av bäst kvalite skulle jag tro är Mafa.
deleted
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Nu har jag ingen aning om skillnaden mellan ditt "flisrum" och ett pelletförråd....

Men hur matade du flis tidigare och hur fyllde du på med flis?
Låter som att du eventuellt inte behöver så mycket mera än en matningsskruv eller vacummatning om du fortfarande ska använda hela rummet.

8m2 ger ett saftigt pelletsförråd. ;)
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Basshunter
Prima virke

Inlägg av Basshunter »

Lager skrev:Nu har jag ingen aning om skillnaden mellan ditt "flisrum" och ett pelletförråd....
Inte jag heller, då jag aldrig sett ett pelletsförråd :D
Det är ett stort plåtskjul helt enkelt kan man väl säga.

Idag har jag typ en 600 liters plåtsilo som man stoppar i flisen i varje m h a tunnor, i botten finns en skruv som drar till brännaren. Men det går väl inte att använda samma förråd och matare till pelletsbrännare har jag fått höra?!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du läst den här tråden?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=48
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Basshunter skrev:Idag har jag typ en 600 liters plåtsilo som man stoppar i flisen i varje m h a tunnor, i botten finns en skruv som drar till brännaren. Men det går väl inte att använda samma förråd och matare till pelletsbrännare har jag fått höra?!
Varför skulle det inte gå ? Vem sa det ?

Det kanske inte går att mata brännaren direkt, men det kanske är möjligt att använda befintliga grejer till att mata ett litet mellanförråd precis bredvid pannan.

Lägg upp lite bilder så är det lättare för "oss" här på forumet att lämna en "dom". Ett utrymme med en golvyta på 8 m² ger ett rejält bulkförråd.

Läs också länktipset som Taxen tipsade om högre upp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Basshunter
Prima virke

Inlägg av Basshunter »

Tack för infon!
Skriv svar