Överhettning

Skriv svar
Fritz
Fröträd

Överhettning

Inlägg av Fritz »

Hej!

Jag skulle behöva goda råd om följande:

Jag har en Albin Futura med BioNordic Viking 16. Anläggningen har fungerat i stort sett felfritt i över två år. Men idag har pannan lagt av. Den är helt död - inte ens displayen lyser. Om man trycker in värmesäkringskontakten på pannans vänstra sida lyser displayen till, men slocknar efter ett par sekunder. Pannan har stått stilla så pass länge nu att den är kall, och trots detta går det inte att få igång den igen. Strömmen bryter direkt.

Kan givaren till överhettningskyddet vara skadad? Var sitter den i så fall?

Andra tips? Alla uppslag välkomna!

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Martin1973
Späd planta

Inlägg av Martin1973 »

Hej!

Nu är jag inte alls hemma på just din anläggning men börja med att kolla att du har 3 hela faser in (3st 400volt) dvs kolla säkringarna vid elcentralen. Sen kan du ju kolla alla eventuella manöversäkringar du kan hitta på pannan och brännaren.

Martin
Janfire Flex-A -03 med förlängningsram 200mm och EBK
CTC Regent -94, 7 meter skorstensrör 125mm
Värmer 220m2
Fritz
Fröträd

Inlägg av Fritz »

Martin1973 skrev:Hej!

Nu är jag inte alls hemma på just din anläggning men börja med att kolla att du har 3 hela faser in (3st 400volt) dvs kolla säkringarna vid elcentralen. Sen kan du ju kolla alla eventuella manöversäkringar du kan hitta på pannan och brännaren.

Martin
Säkringarna har jag kollat. Jag har också mätt spänningen på den ingående strömmen under frontpanelen, och det finns ström i faserna. Jag misstänker överhettningsskyddets givare.

Spontant tycker jag att spänningen är lite hög, strax över 400 volt. Är det problem med spänningen? Vi ska hämta diskmaskinen från reparatör i morgon - där hade ett kretskort tagit skada och måst lödas om. Inget kul om pannans styrsystem bränt ihop. :?

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Martin1973
Späd planta

Inlägg av Martin1973 »

Det låter misstänkt om flera apparater har gått sönder samtidigt, eventuellt har det varit fel tidigare men som nu är avhjälpt, inget kraftbolagen erkänner i första hand.

Om det är möjligt så prova att koppla förbi överhettningsskyddet en stund för att se om pannan går.

Martin
Janfire Flex-A -03 med förlängningsram 200mm och EBK
CTC Regent -94, 7 meter skorstensrör 125mm
Värmer 220m2
Fritz
Fröträd

Inlägg av Fritz »

Martin1973 skrev:Det låter misstänkt om flera apparater har gått sönder samtidigt, eventuellt har det varit fel tidigare men som nu är avhjälpt, inget kraftbolagen erkänner i första hand.

Om det är möjligt så prova att koppla förbi överhettningsskyddet en stund för att se om pannan går.

Martin
Även det är testat - ingen reaktion.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Fritz
Fröträd

Inlägg av Fritz »

Jag har tagit ut kretskortet, och det är bränt på ett ställe. I kväll ska en reparatör titta på det.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Om elapparater börjar gå sönder "utan vidare" kanske det är läge att kolla nollskruven i elcentralen. Glappande nollskruv kan ställa till mycket elände.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Fritz
Fröträd

Inlägg av Fritz »

Fritz skrev:Jag har tagit ut kretskortet, och det är bränt på ett ställe. I kväll ska en reparatör titta på det.

Fritz
Enligt reparatören är kortet troligtvis helt. De något mörka ställena berodde enligt honom att dioderna där blev varma under användningen och därför missfärgade, men de var hela och hade inte bränt.

Gunnar: Tack för tipset om nollskruven. Jag ska kolla den.

Men jag får nog erkänna att jag inte begriper detta något vidare. Jag får nog leta reda på en reparatör som kan Albinpannan.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om kortet är missfärgat så har det blivit ordentligt varmt och då lär nog en del komponenter behövs bytas i vilket fall som helst, livslängden på dom har minskat avsevärt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fritz
Fröträd

Inlägg av Fritz »

Nu har jag fått lite andrum och slipper ha byggfläktar gående i huset. Brännaren, shuntventilen och cirkulationspumpen går på extern el från kabel. Det gör att det blir varmt i huset, men vi är än så länge utan varmvatten. Den saken är dock hanterlig.

Jag återkommer med rapport om utvecklingen så småningom.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Skriv svar