Bygga förugn/minipanna

Skriv svar
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Bygga förugn/minipanna

Inlägg av stingray »

Har som jag nämt i en tidigare tråd viewtopic.php?t=7591 problem med en ineffektiv pelletsanläggning. Helt enkelt så att min panna (Diom topp) inte passar något vidare för pellets eldning.
Har nu börjat fundera på om man skulle kunna bygga nån form av minipanna/förugn som man kan fästa brännaren i och sedan från den leda rökgaserna in i oljebrännarhålet på pannan. Tror detta skulle öka effektiviteten ganska mycket på min panna.

Är det nån som har några erfarenheter eller ide´ om hur en sådan skulle kunna svetsas ihop?
Kanske bara en dum ide´ men tycker att åtminstone tanken verkar god då ju rökgaserna skulle få gå en betydligt längre väg i pannan än vad de gör nu.

Vad tror ni?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Är detta en så dum ide att ingen vill svara eller är det så att ingen har testat det? :oops:
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan ju alltid testa med å göra en förugn, det kan ju bli bra eller så har du testat iaf.
jag kan inte komma ihåg att jag har läst nån som har gjort en än
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Oj :lol: det var länge sedan jag hade då Kenjonugnen 50 cm bredd då 1992-1998 kopplade till ved nedre lucka till kombi dimplomat panna men år tror jag var början av 70 tal. Inte detta här huset utan annat före det här jag köpte huset. Hus byggde 1946, eternit hus. inga isolering på ovanvåning.

Kollade om finns kvar tillverkar, ja kul finns på http://www.kenjonugnen.se/text1_3.html

Och kollade på blocket och hittade likadan jag hade http://www.blocket.se/vi/14959729.htm?ca=2_s

Litet jäv med det, men annars haft fungerat bra.
Men talar ärlig. att man måste tänka noga och att förugn måste sitta fast koppla med panna. Det väger runt 300 kg minns jag och den har hänt brandback och det flyttade ut förugn ca 20 cm ifrån pannan :shock: stark tryck.

En mycket litet fel kan rökutveckla sig och jobbigt luktsinne.
Alltså som sagt noga och täta runt ovanluckan.

Mkt viktiga att man veta om den förugn att arbeta med innan man stoppas mer ved i, så måste veden tar slut först innan fylla på och självklart ska finns glödet kvar så slipper starta upp, och när man öppnar lucka ska bara öppnar lite gläns och invänta en minut så att inte man få branddback kan skada sig brända sitt håret eller rökutveckla.

Även försiktig att lägga (staplar) veden att fylla nere från botten några staplar sen lastar på snabbare och stäng.

Men lite lurig där spjäll vid ingångluft lucka ( Glömde vad det kallas man det) Om det råkar lite sne, då panna kan börja buller hög varm. har råkade två gånger att mitt huset var jordskalv. Då ingångluft var inte stäng tät så att man fyr ska dämpa när pannan är vid rätt grader.

Sen det blir jätte varm i källare då behöver man inte ha torkskåp. det räcker med att hänga tvättad kläderoch torka inom 2 tim.

Ovanpå där lucka är väldig varm (HET) t.o.m man kan steka ägg. Jag har provat för skoj skull . Sant funger.

Mitt huset då var 170 kvm 2 -plan + källare saknar element. Då hade inte acktank. Stoppar ved varje 12 timmar under vinter men höst och vår fyllde jag bara halv av volym. under mellan vår och höst kör jag bara elpatron. då var inte elen dyrt som idag.

Jag brukade köpe ved av min farbrors bekant som han ägde skogbruk, skit billigt 50-100 kr/m3 då. o förbrukade fördetta mitt hus ca 30 m2/år.

Jag glömmer aldrig det äventyret med förugnen.

Ps. skulle jag välja förugn eller pellets, föredrar jag mig ny pelletsbrännare = mindre jobb och mindre riske. Ds
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Får väl kanske göra en liten förtydling. Det är snarare förbränningskammare än förugn som är rätt benämning på min ide'.
Ska behålla pelletsen.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Varför krångla till det när det finns jättebra pelletspannor att köpa, ta en Biomatic U.B tex, passar alldeles utmärkt till den brännaren du har.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Tanken är att få det jag har nu att funka någorlunda, finns lite lösa planer på att de ska dra fjärrvärme här om ett till två år och då vill jag inte stå där med en massa nya fina dyra saker tex en ny panna.
Ugnen är tanken att jag ska bygga själv, har tillgång till plåt å svets mm. Saknar bara kunskapen om hur jag skall göra.. iof inget lite problem..

Så kunde jag bara få ordning min anäggning så att jag kan köra på ett par år till vore jag nöjd.
Sen är det ju förståss vara kul om man skulle lyckas svetsa ihop något som verkligen funkar!
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Det finns en del annat du skall tänka på oxå tex brandsäkerheten, jag vet inte om man bara kan tillverka något det skall brinna i utan att få det godkänt.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Jo har tänkt den tanken också var lite därför som jag försöker få lite tips och idee'r.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Oddman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 11:58

Inlägg av Oddman »

Jag håller på med något liknande, jag har en diom panna och en Flex-A som inte kommer in i oljebränar hålet
och sätter jag den i service luckan över oljebrännar hålet så finns det ingen plats i mellan brännare och taket i pannan
så jag har gjort en "låda" utanför pannan som jag sticker in bränaren i
på brännaren har jag satt på en lågriktare som Janfire kalla EBK-lågriktare
På service luckans nederkant har jag gjort ett 165x65mm hål som matchar motsvarande hål i "Lådans" överkant
När brännan är monterad så sticker endast EBKn in i pannan
Det fungerar riktigt bra

/Odd
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Du har inte möjlighet att skicka någon bild på detta bygge och gärna lite info vad du har byggt lådan av, tex plåtsort och plåttjocklek. Är exakt något sådant här som jag är ute efter. :D
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Oddman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 11:58

Inlägg av Oddman »

Skall försöka fota i helgen
För själva lådan så är material valet inte så noga har själv valt 4mm vanlig svart plåt (bonnjärn)
och för EBKn så har jag använt 3mm syrafast rostfritt
om du vill kan jag maila dig en DXF ritning på låda/EBKn

/Oddman
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Då vi inte har likadana brännare har jag nog ingen glädje av en exakt ritning men tack för erbjudandet! Däremot kort vore guld värt!

Kul å höra att det faktiskt kan fungera!! :)
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Skriv svar