Janfire NH Askskrapning fel brännare död..
Janfire NH Askskrapning fel brännare död..
Så har min NH stannat med medelande fel askskrapning. askskrapan har stannat halvägs in/ut. vid omstart sker inget men det låter som den skulle börja skrapa men stopper efter några sekunder.
Någon som har några förslag på eländet ringt vvs installatören som skulle kontakta janfire för 2 dgr sen 0 respons så elmätaren tickar på.. har haft brännare 10 månader..
Någon som har några förslag på eländet ringt vvs installatören som skulle kontakta janfire för 2 dgr sen 0 respons så elmätaren tickar på.. har haft brännare 10 månader..
Har du skakat skraparen och avlägsnat vad som blockerar?
Eller sitter den lös så att du kan föra den fram och tillbaka "fritt"?
Om den sitter löst är det installatören direkt, annars ska det vara nog att rensa och slå på.
Eller sitter den lös så att du kan föra den fram och tillbaka "fritt"?
Om den sitter löst är det installatören direkt, annars ska det vara nog att rensa och slå på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det har hänt att axeln som kommer ur växellådan har vridit av gängbiten så att "allting fungerar" förutom att "vevarmen" som flyttar askskraparen fram och tillbaka inte sitter fast på växellådan. Då kan man föra askskraparen fram och tillbaka "fritt".
Lagas vid att byta växellåda.
Lagas vid att byta växellåda.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tjo!
Jag har erfarenhet av två olika fel med detta...
Det ena, precis som IceCap skriver, att axeln har gått av. Men inte samma axel som han beskriver. Det var axeln som sitter på vevarmen som i sin tur ligger i spåret på askskraparen... Då kan man som sagt skjuta askskrapen för hand...
Andra felet var att microbrytaren som känner av vändläget för askskraparen flyttat sig lite. Det gjorde den i samband med bytet av axeln - eller snarare ett par timmar senare. Då stannade askskrapan i uppstarten ungefär halvvägs. Detta åtgärdades genom att justera microbrytaren.
Jag har erfarenhet av två olika fel med detta...
Det ena, precis som IceCap skriver, att axeln har gått av. Men inte samma axel som han beskriver. Det var axeln som sitter på vevarmen som i sin tur ligger i spåret på askskraparen... Då kan man som sagt skjuta askskrapen för hand...
Andra felet var att microbrytaren som känner av vändläget för askskraparen flyttat sig lite. Det gjorde den i samband med bytet av axeln - eller snarare ett par timmar senare. Då stannade askskrapan i uppstarten ungefär halvvägs. Detta åtgärdades genom att justera microbrytaren.
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
En liten uppdatering i saken efter att janfire service varit här, Det var växelådan till askrapan som var trasig. samt var det lagret till skruven som matar fram pellets i brännaren som skurit ihop det gjorde att den fikk lite pellets och reducerad effekt.., Så nu fungerar det hela igen.
Tack för all information och alla råd i saken....
Tack för all information och alla råd i saken....
Är inte helt säker , men skulle gissa på c:a 8-900 :- i
delar + arbete . Om man inte gör det själv . En askskrapa
motor med växellåda verkar kosta lite över 700:- Vet inte
om det går att bara byta växellåda? Förutsätter att det bara
var ett lager det handlade om till skruven i brännaren , kan
väl inte vara så dyrt?? Kollade bara lite för skoj skull . Vet
inte om siffrorna stämmer ? men det verkar luta däråt .
Enligt min mening inte så himla dyra resrvdelar . Det som
är surt är om det inte håller så länge ????? Verkar ju inte
som tdiswe utrustning är så gammal ?? Pajar det
det inom garanti tiden ska det åtgärdas snabbt tycker jag.
Dom märkena jag kört med innan , om det varit strul inom
garanti tiden , visserligen har jag gjort arbetet själv ,
men grejerna har kommit dagen efter .
Wepe
delar + arbete . Om man inte gör det själv . En askskrapa
motor med växellåda verkar kosta lite över 700:- Vet inte
om det går att bara byta växellåda? Förutsätter att det bara
var ett lager det handlade om till skruven i brännaren , kan
väl inte vara så dyrt?? Kollade bara lite för skoj skull . Vet
inte om siffrorna stämmer ? men det verkar luta däråt .
Enligt min mening inte så himla dyra resrvdelar . Det som
är surt är om det inte håller så länge ????? Verkar ju inte
som tdiswe utrustning är så gammal ?? Pajar det
det inom garanti tiden ska det åtgärdas snabbt tycker jag.
Dom märkena jag kört med innan , om det varit strul inom
garanti tiden , visserligen har jag gjort arbetet själv ,
men grejerna har kommit dagen efter .
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Om prylarna pajar under garantitiden så på dom och kräv att dom förlänger garantin, inte för att det funkar så ofta men det kan ju vara värt ett försök i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jaha då var det dags då! Efter dryg 1 1/2 år problemfri uppvärmning med NH så kom askskrapningsproblemet.
Kände på skrapplåten och den glappade betänkligt, misstänkte direkt att gränsläget inte blir påverkat. Demonterade höljet och askskrapningsmotorn och gissa vad jag fick se!! Jo tappen på "vevaxeln" är nästan av pga förslitning inte undra på att den glappar. Om nu inte Janfire har hittat på en annan lösning på detta så kommer nog dom flesta brännare att råka ut för detta problem efter 2-3års drift. Det är definitivt ingen bra mekanisk lösning. Ska ringa min installatör imorgon och höra om jag får hjälp eller om jag måste fixat det själv.
Lurade igång brännaren genom att manuellt påverka gränsläget under aksskrapningssekvensen i uppstarten.
Kände på skrapplåten och den glappade betänkligt, misstänkte direkt att gränsläget inte blir påverkat. Demonterade höljet och askskrapningsmotorn och gissa vad jag fick se!! Jo tappen på "vevaxeln" är nästan av pga förslitning inte undra på att den glappar. Om nu inte Janfire har hittat på en annan lösning på detta så kommer nog dom flesta brännare att råka ut för detta problem efter 2-3års drift. Det är definitivt ingen bra mekanisk lösning. Ska ringa min installatör imorgon och höra om jag får hjälp eller om jag måste fixat det själv.
Lurade igång brännaren genom att manuellt påverka gränsläget under aksskrapningssekvensen i uppstarten.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Har du den modifierade brännaren, det var ju problem med skrapan i början så dom ändrade pressningen och mjukvaran för att det skulle gå bättre ?
Annars är ju det ett typiskt problem när man sätter rörliga delar i ett förbränningsutrymme som rör sig mellan 50 grader när den är kall och runt 1000 grader när det är varmt så har du mycket som rör på sig och kan gå trögt tidvis osv.
Men brännaren går väl att köra även om askskrapan är defekt hoppas jag ?
Annars är ju det ett typiskt problem när man sätter rörliga delar i ett förbränningsutrymme som rör sig mellan 50 grader när den är kall och runt 1000 grader när det är varmt så har du mycket som rör på sig och kan gå trögt tidvis osv.
Men brännaren går väl att köra även om askskrapan är defekt hoppas jag ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Problemet är bristfällig lagring mellan "vevaxel" och skrap-plåt.
Enligt min installatör så har Janfire ändrat detta på nyare brännare så det
ska sitta ett lager där nu istället för den tidigare lösning.
Han skulle försöka tittta förbi i eftermiddag så då får jag den se nya lösningen.
Enligt min installatör så har Janfire ändrat detta på nyare brännare så det
ska sitta ett lager där nu istället för den tidigare lösning.
Han skulle försöka tittta förbi i eftermiddag så då får jag den se nya lösningen.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH