Lågans färg?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

Lågans färg?

Inlägg av Pellabella »

Jaha, nu kommer jag med mina frågor igen :) Hoppas någon av er därute vill svara.

Lågan ska ju vara ljusgul - så står det i alla fall i manualen.
Är den för vit är tydligen inte det bra och är den för röd så är det fel.

Men då undrar jag: Om lågan har i princip samma färg som den lilla lampan som indikerar "låga" på brännaren? Är det fel färg?

Tycker det är mycket svårt att få till en ljusgul låga - antingen är den ganska vit eller så blir den som jag beskrev ovan.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det kan variera mellan vit,,,,gulvit beroende lite på pelletsmatningen så det är normalt...Kolla så det är grå eller brunaktig aska ,,,inte svart sotigt ......är det lätt att sota gråvit aska på väggarna har du bra förbränning(Lite förenklad förklaring :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Ok, ska kanske inte vara så petig då! :)

Antagligen är förbränningen ok för askan är grå, ganska mörkt grått dock men med en liten brun nyans i också. Vit aska finns på väggarna inne i pannan ja.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Pellabella skrev:Ok, ska kanske inte vara så petig då! :)

Antagligen är förbränningen ok för askan är grå, ganska mörkt grått dock men med en liten brun nyans i också. Vit aska finns på väggarna inne i pannan ja.
Du ser!Du har så gott som en proffsinställning :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pellabella
Entusiast!

nytt om lågan .........

Inlägg av Pellabella »

Nu har jag lite nya frågor om lågan och annat som hör till det. :)

Att lågan ska vara ljusgul och att det inte ska synas någon rök i skorstenen vet jag men nu funderar jag på en annan grej angående lågan.

När brännaren kommit igång ordentligt och driftlampan börjat blinka så ska ju lågan vara ljusgul men har det någon betydelse hur lågan ser ut annars?

Dvs storleken på lågan - när man tittar i det lilla tittglaset hur mycket av lågan ska man då se? (om glaset är nyputsat! :) )

Ska man precis se lågan sticka upp över kanten från brännarröret eller ska man helst se lågan i hela tittglaset, om ni fattar vad jag menar? Har detta någon betydelse?

Jag fick ju till slut brännaren att starta och gå bra, i alla fall beträffande lågans färg, rökgastemperatur, rökens färg etc. Men i min glädje över detta kollade jag inte så noga vad som hände vid uppstart efter någon dag.

Det var ju inga problem när rostret var nyrensat men tyvärr upptäckte jag för ett tag sedan att den fortsatte med beteendet att när rostret varit i bruk någon dag så gjorde den nytt startförsök trots att den tänt lågan bara någon minut tidigare. När den gjort sin nystart gick den sedan bra hela programmet.

Har funderat mycket på detta och gjorde ett litet "experiment" idag.

Tänkte som så att det blir ju låga utan problem men sen verkade det som att den inte hann få tillräckligt med pellets för att etablera en hållbar låga så jag drog upp doseringen en bra bit men lågan vart väldigt "gnistig" och ganska vit och man såg den bara korta stunder när den tittade fram över kanten till brännarröret.

Så jag drog ner luften - först en bit och väntade på resultatet och sedan drog jag ner en liten bit i taget tills jag nu har en gul fin låga men den syns i hela tittglaset vilket den inte gjorde tidigare.

Detta låter ju bra men något som förvånar mig lite är att jag har dragit ner luften ganska rejält mot vad den var innan och samtidigt har jag ju ökat pelletsdoseringen en del! Ändå är lågan fint gul och rökgastemperaturen är vid lågeffekt ca 145 grader.

Kan också nämna att när jag gjort detta så startade brännaren utan problem trots att jag inte gjort rent rostret.

Någon som har några funderingar om detta?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Re: nytt om lågan .........

Inlägg av Torsten »

Pellabella skrev: Detta låter ju bra men något som förvånar mig lite är att jag har dragit ner luften ganska rejält mot vad den var innan och samtidigt har jag ju ökat pelletsdoseringen en del! Ändå är lågan fint gul och rökgastemperaturen är vid lågeffekt ca 145 grader.

Någon som har några funderingar om detta?
Det betyder att du hade för mycket luft i förbränningen tidigare.
Tror det är otroligt svårt att få någon mer exakt inställning genom att titta på lågan. För mycket luft så bränner det fast på rostret och ekonomin blir dålig. För lite luft så sotar man ned både panna och skorsten.
Det enda som fungerar tycker jag är att någon dag med vindstilla minska på fläkten tills det börjar komma mörk rök ur skorstenen. Sedan öka fläkten lite i taget lite tills det inte kommer mörk rök. Sedan öka fläkten en aning till "för säkerhets skull".
Inte så lätt heller för vanligtvis hinner brännaren stanna innan man är klar med allt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Pellabella
Entusiast!

Re: nytt om lågan .........

Inlägg av Pellabella »

Torsten skrev:

Det betyder att du hade för mycket luft i förbränningen tidigare.
Tror det är otroligt svårt att få någon mer exakt inställning genom att titta på lågan. För mycket luft så bränner det fast på rostret och ekonomin blir dålig. För lite luft så sotar man ned både panna och skorsten.
Det enda som fungerar tycker jag är att någon dag med vindstilla minska på fläkten tills det börjar komma mörk rök ur skorstenen. Sedan öka fläkten lite i taget lite tills det inte kommer mörk rök. Sedan öka fläkten en aning till "för säkerhets skull".
Inte så lätt heller för vanligtvis hinner brännaren stanna innan man är klar med allt.
Tack för tipset med röken! :) Ska kolla det.

Det där med att det bränner fast på rostret om man har för mycket luft - menar du då att förbränningstemperaturen i brännaren varit för hög? Så att askan liksom smält? För jag har ju haft problem med att rostret "begat" igen väldigt snabbt!
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja är det luftöverskott så blir det varmare än normalt på rostret och askan kan då bränna ihop i stället för att flyga iväg in i pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Torsten skrev:Ja är det luftöverskott så blir det varmare än normalt på rostret och askan kan då bränna ihop i stället för att flyga iväg in i pannan.
Tusen tack! :D

Nu börjar jag förstå en hel del! Kanske min tid som permanent boende i pannrummet snart är över! :bounce:
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Skriv svar