Håller fortfarande på att försöka få till min installation. Nästa steg (om jag nu någonsin löser av/tillslag på brännaren) är att komma tillrätta med rökgastemperaturen.
Som det är nu så fick brännaren sättas i den nedre luckan i pannan då jag inte hade en längre matarskruv att tillgå. Problemet är att brännaren sitter väldigt långt ner och brinner rakt mot uttaget för rökgaserna till turbulatorerna.
Övre luckan på Vedex1000 har ett hål i sig för intag av luft. Detta fick pannan att arbeta omvänt. Rökgaserna steg i temperatur när jag öppnade spjället för att gå igenom turbulatorerna. jag löste detta genom att byta den övre luckan med den som normalt sett sitter längst ner och har en glasskiva för detta hål. Pannan jobbar nu rätt, dvs jag kan ha spjället ute för att släppa röken förbi turbulatorerna.
Nåväl. Problemet är att jag ändå har på tok för höga rökgastemperaturer. När brännaren går på låg effekt har jag 250-70 grader och när den går upp i hög effekt så toppar jag 350 grader. Alla fyra turbulatorer sitter i pan nan.
Jag har ännu inte fått dit en draglucka (är beställd). Pannan är nysotat sen igår.
Finns det fler sätt att sänka sin rökgastemperatur än genom turbulatorer? Hjälper motdragluckan till att sänka temperaturen? Är det ett effektivt sätt att lösa det på. Kan det hjälpa att flytta brännaren till den övre luckan?
På tol för höga rökgastemperaturer Nibe Vedex1000 +vikingbio
Dragbegränsaren sänker inte rökgastempen.
Om du inte kan använda turbulatorerna så vet i hundan, tempen borde ju bli lägre om rökgaserna går genom turbulatorerna men jag har ingen koll på hur din panna ser ut, går kanske att få ner lite till med en baffel någonstans.
Om du inte kan använda turbulatorerna så vet i hundan, tempen borde ju bli lägre om rökgaserna går genom turbulatorerna men jag har ingen koll på hur din panna ser ut, går kanske att få ner lite till med en baffel någonstans.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Skall bara ge ett litet tips från egen erfarenhet. Stirra dig inte blind på rökgastermometern. Nu tycker ni att jag e tosig i huvet antagligen. Men är du säker på att temometern visar korrekt. Jag hade själv en termometer i min gamla panna som visade nästan 100° fel. Det visade sig att man kan justera vissa genom att vrida på sprötet. Jag hade antagligen varit på den för den visade som sagt helt fel. Kan du kolla om den visar korrekt eller kanske prova med en annan. Det är en början iallafall.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Kanske uttryckte mig otydligt, givetvis kan temperaturen bli lägre om draget genom pannan är större än vad som behövs, med ökat drag så ökar ju också temperaturen, men dragbegränsaren i sig sänker ju inte tempen ut från pannan.åt mej märker jag att rökgas tempen stiger om jag stänger motdragsluckan
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Stor entusiast!
Flytt av brännaren till övre luckan borde hjälpa
Problemet med brännaren i nedre luckan är att den brinner under det ställe veden har sin eldhärd
Vistt är det så att motdragslucka sänker draget i pannan o därmed sänker rökgastempen ut ifrån pannan
har man jättebra drag i skorsten suger den ut värmen o tar heta rökgaser med sig
Tubulatorer sänker rökgserna
Problemet med brännaren i nedre luckan är att den brinner under det ställe veden har sin eldhärd
Vistt är det så att motdragslucka sänker draget i pannan o därmed sänker rökgastempen ut ifrån pannan
har man jättebra drag i skorsten suger den ut värmen o tar heta rökgaser med sig
Tubulatorer sänker rökgserna
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25