Viking Bio -dålig kvalite!!!!!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Evald
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 19:09

Viking Bio -dålig kvalite!!!!!!!

Inlägg av Evald »

:evil: Ska nu byta roster och inre brännar rör efter knappt 4ra pall pellets. OBS inget fel på pelletsen. Brännaren injusterad efter konstens alla regler. Min röris sa att Värmebaronen har haft mycket problem med deras brännare. Det har gått så långt att han har slutat instalera fler brännare tills värmebaronen har fått upp kvaliten. Jag är riktigt lack på värmebaronens skit. :evil:
hanke
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 07 jan, 2007 12:36

Inlägg av hanke »

håller fullständigt med evald,finns nog ingen brännare som är så förbannat dålig,brukar köra pellets och frågar då kunderna vilken brännare dom har,och nästan alla med viking har eller haft problem, även jag ,att dom får sälja sån skit
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det här bör definitivt vara garantiåtgärder som VB bör stå för.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har för mig att det är två års garanti på brännarröret.
Rostret är det nog sämre med.
deleted
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Ring VB , 2 års garanti på brännarrör, enl samtal med VB, när jag beställde mitt , för ca 1 månad sen. Roster är mer som förbrukningsmatrial.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Evald
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 19:09

Re: Viking Bio -dålig kvalite!!!!!!!

Inlägg av Evald »

Evald skrev::evil: Ska nu byta roster och inre brännar rör efter knappt 4ra pall pellets. OBS inget fel på pelletsen. Brännaren injusterad efter konstens alla regler. Min röris sa att Värmebaronen har haft mycket problem med deras brännare. Det har gått så långt att han har slutat instalera fler brännare tills värmebaronen har fått upp kvaliten. Jag är riktigt lack på värmebaronens skit. :evil:
Röris kommer imorgon för att byta ut rör,ruster. Det blir en garantiåtgärd.
Men vad gör man när garantin är slut?
Känns inte så kul att kanske beöva bekosta reparationer för flera tusen varje år.Då brinner ju vinsten liksom upp :(
Nä jag kan bara säga, skärpning Värmebaronen :!:
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag tänker vill bara tala ut om det som utsöker på när ni ska byta nytt brännrör så undrar varför inte slänga med extra insatsrör i brännröret. Sparsam hoppas jag tror verklig på extra årtal längre liv ... inte sant? Jag ska låta kvar här röret tills det deformeras. Jag hoppas på minst 5 år.

Exempel som jag har bytt nytt brännrör efter har använt 31 månader då förra året juni och hittade en rör som passade diameter och kapade en längd och såga en bit bort för plats till rostret. Plåttjock är 2.2 mm satt in dit i juli förra året.
Så här ser ut http://pici.se/pictures/KqNOGRJRC.jpg

Och efter har kört strax 8 månader nu ( ca 1800 kg) så ser det ut orginal röret här utan insats. Verkar rent brännröret eller hur. http://pici.se/pictures/lHLULiRII.jpg

Har funkat bra ända idag som i början, inga aska i mellanslag rör mot rör, funger precis som utan insatsrör.
Så här ser ut http://pici.se/pictures/plnkUrjNN.jpg
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
hakank
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 11 aug, 2007 21:52
Ort: Åmål

Inlägg av hakank »

Verkar intressant.Kan du lägga ut en bild då det vore kul att se hur det ser ut?

Håkan
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Klickar på länk blå text :salut:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Vet inte vad du har för panna men om du inte har en av värmebaronens egna pannor så MÅSTE du ha distansen mellan pannan å brännaren...har åxå haft stora problem med sönderbrända roster å brännarrör å efter två helvetesvintrar så har jag fått reda på att distansen skall monteras i 95% av fallen.Installatören har även varit hos mig ett ex antal gånger å kliat sig i huvudet...(amatör i mina ögon) men jag hoppas att problemet är löst nu :).
Utan distansen så blir det på tok för hett åt rör å roster pga nära till bakre vägg i eldstaden.Hoppas att detta kan vara en lösning åt dig
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Var på byggvaror för att shoppa några så såg ja där uppställde en Nibe Pellux med Green Energy pelletsbrännare. Jag gjorde bara direkt drog ut brännare och kollade vad har det för brännrör. Jag blev överraskade, att det gjorde av riktigt kraftiga brännrör som va ca 3 mm tjocklek jämföra med vikingbio va det 1,4 mm om jag minns rätt.

Verkar att Green Energy har råd att göra ett riktigt bra brännrör. medan VB snåla eller gör så tunna med material. Varför ... VB borde haft ett riktigt bra brännrör så hade aldrig uppstår problem.

Som jag har extra rör och forfaran hur bra än, oförändring.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är ett typiskt "mängdproblem", man inser att man säljer många brännare, om man kan spara 10 spänn per brännare, multiplicera med antalet, pengar!!!!

Speciellt vanligt förekommande inom bilindustrin, där man tyvärr säljer så många bilar så att det oftast lönar sig att helt skita i att rätta till fel eftersom eventuellt rättsligt trassel som kan uppstå i stort sett alltid är billigare än att åtgärda felet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Roster och brännarrör ännu en besviken

Inlägg av xrf »

Hej!

Har kört med Viking Bio i en Joker panna i två år nu. Har bytt roster 2 ggr , tredje har gått nu, Dessutom har brännarröret några stora blåsor och något litet hål dessutom.

Har försökt svetsa ihop rostren, de går ju sönder på samma ställe varje gång, men det är svårt att inte elda upp plåten då den är så himla tunn. :evil:

Man får bara fortsätta betala för sån klen skit som VB skickar ut.
Roster har jag för mig ligger på ca 400 kr? Någon som vet vad original brännarrör ligger på?

Om man vill vara otrogen och köpa ett rör med större godstjocklek, någon som vet var man handlar? :?

Min kompis har en Iwabo och det rostret är stort och av kraftigt gods det!
Köpte fel verkar det som. Kan inte VB ta sitt ansvar och ersätta oss med bra grejor istället - det kallas goodwill.... :P
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
clbe
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 28 nov, 2006 18:02
Ort: Stockholm

Inlägg av clbe »

Vet inte om jag bara har tur eller vad det jan bero på.
Jag har kört med Viking bio sedan April 2004, snart 4 år.
Har bytt 3 st rooster och har aldrig haft problem med
inner rör eller dyligt.
Kör ca 4-4,5 ton om året
sotar och gör rent 2-3 ggr/mån
Panna: Comet 2004
Brännare: Viking bio 2004
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Roster och brännarrör ännu en besviken

Inlägg av GoForIt Pellets »

xrf skrev:Hej!

Har kört med Viking Bio i en Joker panna i två år nu. Har bytt roster 2 ggr , tredje har gått nu, Dessutom har brännarröret några stora blåsor och något litet hål dessutom.

Har försökt svetsa ihop rostren, de går ju sönder på samma ställe varje gång, men det är svårt att inte elda upp plåten då den är så himla tunn. :evil:

Man får bara fortsätta betala för sån klen skit som VB skickar ut.
Roster har jag för mig ligger på ca 400 kr? Någon som vet vad original brännarrör ligger på?

Om man vill vara otrogen och köpa ett rör med större godstjocklek, någon som vet var man handlar? :?

Min kompis har en Iwabo och det rostret är stort och av kraftigt gods det!
Köpte fel verkar det som. Kan inte VB ta sitt ansvar och ersätta oss med bra grejor istället - det kallas goodwill.... :P
Hej,

Nu framgår inte din förbrukning exakt, men din rosterförbrukning verkar onormalt hög. VB har satt upp 5 ton som en gräns för vad ett roster skall klara. Förusett att det inte finns några onormala förutsättningar och brännaren är korrekt injusterad. Annars skall det reklameras.

Är din brännare injusterad med instrument?
Vilken effekt går brännaren på?

Att svesta ihop det inre röret är nog väldigt svårt, precis som du skriver. Jag skulle föreslå ett byte, innan du skadar det yttre röret också. VB gräns för det inre röret är 15 ton, med samma krav som för rostret.

Ett roster kostar idag på ex. www.dinvvsbutik.se 247,50.
Det inre bränarröret (utan gavel) 825 kr.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar