Få bort spånet ur pelletsen
-
- Ungskog
Få bort spånet ur pelletsen
Jag vill minnas att det var någon som hade testat att borra en massa små hål i matningsrörets undersida. På så vis skulle spånet få en chans att rinna ut. Fungerar det? Vilka andra metoder använder ni får att få väck spånet?
Jag har numer ränna och dämpduk i förrådet, men det verkar inte hjälpa. Pelletsen är av märket Agrol, vilket förmodligen spelar sin roll. Är Agrol särskilt smuligt?
Jag har numer ränna och dämpduk i förrådet, men det verkar inte hjälpa. Pelletsen är av märket Agrol, vilket förmodligen spelar sin roll. Är Agrol särskilt smuligt?
Nibepanna pellux, KMP 21-brännare, Bulkförråd med flexiskruvmatning.
Dom är nog inte mycket sämre än några andra, utan det beror på hur dom blåser in pelletsen. Blåser oftast för hårt och man får spånbildning.
3 ton pellets ska ta cirka 35 -40 minuter att fylla på, då har dom rätt tryck.
Många skyndar på för då kan dom leverera till fler samma dag.
Sedan kan det vara din flexskruv som också i sin tur maler sönder pelletsen ytterligare.
Om du ser med ögat i förrådet att du upplever mycket spån så be dom skicka dit en gubbe som tar ett prov på spånmängden. Är det över 4% så är det bara för dom att byta ut pelletsen åt dig. Då skickar dom en specialbil som både suger in skitpelletsen och sedan fyller på nytt.
3 ton pellets ska ta cirka 35 -40 minuter att fylla på, då har dom rätt tryck.
Många skyndar på för då kan dom leverera till fler samma dag.
Sedan kan det vara din flexskruv som också i sin tur maler sönder pelletsen ytterligare.
Om du ser med ögat i förrådet att du upplever mycket spån så be dom skicka dit en gubbe som tar ett prov på spånmängden. Är det över 4% så är det bara för dom att byta ut pelletsen åt dig. Då skickar dom en specialbil som både suger in skitpelletsen och sedan fyller på nytt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om pelletsen levererades från bilen så kan den va omblåst från släpen en sväng först, Om det går komma fram till huset med släp ska man tala om det för leverantören vid beställning..
Då blir båda parter nöjdare..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo det vet jag, har t.o.m försökt vid beställning att inte få "omblåst" pellets men det tycks inte hjälpa. Hade jag haft bättre möjligheter att komma in i förrådet och ta prover på den inblåsta pelletsen så hade jag nog varit "ökänt" hos pelletsleverantörerna vid det här laget. Tror inte att de blir så glada om de måste tömma ett fullt pelletsförråd.André skrev:Om pelletsen levererades från bilen så kan den va omblåst från släpen en sväng först, Om det går komma fram till huset med släp ska man tala om det för leverantören vid beställning..
Snart är det dock dax att fylla på mitt förråd. Denna gång skall jag försöka att vara hemma och ta tiden på hur länge de håller på med fyllningen. Skall också prova en för mig ny leverantör av pellets som enligt hörsägen skall ta god tid på sig att fylla förrådet, bara för att kunna lämna en bättre pelletskvalitet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Ungskog
Jag var hemma och jag tog inte tid, men jag kan säga att det INTE tog 30-40 minuter. Snarare ca en kvart.
Sprid gärna ryktet om leverantörer som förstår och respekterar problematiken, och därför tar längre tid på sig. Det är ju värt att betala någon summa för!
Nu har jag fått stopp i flexiskruven. Som tur är har den inte gått av denna gång, och snart är förrådet tömt. Då blir det rengöring med grovdammsugare som jag även använder för askningen - rekommenderas! Därefter tänker jag plocka ut röret och ca 30-40 cm efter kärnröret avser jag att såga upp ett antal korta skåror i rörets undersida, ca 4 mm breda, där spånet kan trilla ut. Vad tror ni om det?
Sprid gärna ryktet om leverantörer som förstår och respekterar problematiken, och därför tar längre tid på sig. Det är ju värt att betala någon summa för!
Nu har jag fått stopp i flexiskruven. Som tur är har den inte gått av denna gång, och snart är förrådet tömt. Då blir det rengöring med grovdammsugare som jag även använder för askningen - rekommenderas! Därefter tänker jag plocka ut röret och ca 30-40 cm efter kärnröret avser jag att såga upp ett antal korta skåror i rörets undersida, ca 4 mm breda, där spånet kan trilla ut. Vad tror ni om det?
Hur ser inloppet på skruven ut? Har du ett eller flera? Har du någon böj på skruven eller är den helt rak? Hur är skruven placerad i förrådet?
Ligger den i en låda under fallvinklarna i förrådet?
Det vanligaste är att skruven fylls till 100% och då i samband med spån så går det ännu tyngre att mata fram pelletsen.
Det bästa vore om du kan lösa det med att dosera i inloppet så att skruven fylls endast till ca 50%.
En skruv som fylls till 100% producerar då även spån, och du är inne i en ond cirkel om du även har mer spån vid leveransen.
Ligger den i en låda under fallvinklarna i förrådet?
Det vanligaste är att skruven fylls till 100% och då i samband med spån så går det ännu tyngre att mata fram pelletsen.
Det bästa vore om du kan lösa det med att dosera i inloppet så att skruven fylls endast till ca 50%.
En skruv som fylls till 100% producerar då även spån, och du är inne i en ond cirkel om du även har mer spån vid leveransen.
-
- Ungskog
Förrådet är ca tre meter långt och i botten, i en låda, ligger intagningsröret. Det har tre intagninghål, men jag har bara haft ett hål öppet från början. Någon gång före jul ryckte jag bort plattan över det andra, mittersta hålet. Av utrymmesskäl har jag ingen lutning av golvet mot intagen, så nu på senare tid har jag fått gå in och kratta pellets i groparna som bildats. Inuti spiralen har jag ett kärnrör. Utanför förrådet fotsätter röret i ca en meter (i ett förrum), där jag alltså tänkte såga springor så att spånet kan falla ut. Utanför förrummet (utomhus) går röret vidare i en 90-graders böj som är vinklad uppåt i ca 40 grader. Därefter fortsätter det ca två meter innan det mynnar ut i ett mellanförråd av veckostorlek.
Hur åstadkommer man en begränsning av fyllnadsgraden i matningsröret? Det verkar troligt det som du, Karla är inne på, att allt för mycket pellets i röret gör att skruven börjar mala.
Hur åstadkommer man en begränsning av fyllnadsgraden i matningsröret? Det verkar troligt det som du, Karla är inne på, att allt för mycket pellets i röret gör att skruven börjar mala.
Hej Ingvar,
Jag har nästan samma typ av skruvmatning som dig och har haft en hel del problem. Det fastnade och gick trögt till en dag då motorn vred av spiralen. Som tur är så går spiralen vanligtvis av just vid fästet till motorn (enligt montör). Så det gick ganska enkelt att fixa till. Jag har nu ändrat lite på min flexikonstruktion. Det vill säga jag börjar med lutning direkt i förrådet. När jag sedan kommer till böjen så blir det en plan böj. Det vill säga ingen stigning i böjen. Min erfarenhet var att det packade i böjern där spriralen samtidigt vrider sönder pellets. Hos mig funkar det mycket bättre nu men tiden får väl utvisa om det löst sig. Jag har självklart också bara ett hål öppet i taget. När förrådet är tomt ska jag minsta hålen rejält så att man kanske får en fyllnadsgrad på max 40%.
Jag har nästan samma typ av skruvmatning som dig och har haft en hel del problem. Det fastnade och gick trögt till en dag då motorn vred av spiralen. Som tur är så går spiralen vanligtvis av just vid fästet till motorn (enligt montör). Så det gick ganska enkelt att fixa till. Jag har nu ändrat lite på min flexikonstruktion. Det vill säga jag börjar med lutning direkt i förrådet. När jag sedan kommer till böjen så blir det en plan böj. Det vill säga ingen stigning i böjen. Min erfarenhet var att det packade i böjern där spriralen samtidigt vrider sönder pellets. Hos mig funkar det mycket bättre nu men tiden får väl utvisa om det löst sig. Jag har självklart också bara ett hål öppet i taget. När förrådet är tomt ska jag minsta hålen rejält så att man kanske får en fyllnadsgrad på max 40%.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Jag körde med att borra hål i skruven metoden. Det kom ut en massa spån den vägen. Men likt förbannat så blev det stopp av o till.
Man riskerar ju samtidigt att plast röret blir försvagat så om det blir stopp så kan ju röret spricka där.
I dag skulle jag nog välja att hälla i olja i början av skruven så det binder spånet som då enklare följer med skruven hela vägen.
några droppar per minut, Rapsolja eller vad man nu får tag på som är billigt.
Samtidigt smörjs ju hela skruven så det borde inte bli samma slitage mot plast rören.
Man riskerar ju samtidigt att plast röret blir försvagat så om det blir stopp så kan ju röret spricka där.
I dag skulle jag nog välja att hälla i olja i början av skruven så det binder spånet som då enklare följer med skruven hela vägen.
några droppar per minut, Rapsolja eller vad man nu får tag på som är billigt.
Samtidigt smörjs ju hela skruven så det borde inte bli samma slitage mot plast rören.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- Ungskog
Först: tack för alla kloka och engagerade svar!
Att luta röret från början verkar vara en bra idé, frånsett att det komplicerar förrådsutnyttjandet en del. Mitt förråd är bara ca 170-180 cm högt, så ska man bygga fall mot en punkt för intag försvinner mycket utrymme. Nåja, i ett förråd som mitt, med plan botten, skulle man i och för sig kunna ha den principen. Då får man tillfoga någon slags tunna som man regelbundet går ned och skottar full, med intagningsröret i, när det börjar bli mindre pellets kvar.
Att göra intagningshålen mindre... Jag vet inte, men jag inbillar mig att att röret ändå tenderar att fyllas upp mer och mer allt eftersom skruven matar. Men skruven snurrar med en viss hastighet och förutsatt att en mindre mängd pellets ramlar ned genom hålet/hålen, kanske det trots allt blir en mindre mängd pellets hela vägen genom röret... Som sagt, jag vet inte.
Att luta röret från början verkar vara en bra idé, frånsett att det komplicerar förrådsutnyttjandet en del. Mitt förråd är bara ca 170-180 cm högt, så ska man bygga fall mot en punkt för intag försvinner mycket utrymme. Nåja, i ett förråd som mitt, med plan botten, skulle man i och för sig kunna ha den principen. Då får man tillfoga någon slags tunna som man regelbundet går ned och skottar full, med intagningsröret i, när det börjar bli mindre pellets kvar.
Att göra intagningshålen mindre... Jag vet inte, men jag inbillar mig att att röret ändå tenderar att fyllas upp mer och mer allt eftersom skruven matar. Men skruven snurrar med en viss hastighet och förutsatt att en mindre mängd pellets ramlar ned genom hålet/hålen, kanske det trots allt blir en mindre mängd pellets hela vägen genom röret... Som sagt, jag vet inte.
Jo, man tappar en del i komfort genom att göra lutningen i förrådet. Jag har pallkragar runt ett av hålen, typ 2 stycken. När pelletsen börjar bli slut bygger jag upp med fler pallkragar och skottar pelletsen i den så att den koncentreras på ett ställe. Det är i alla fall planen. 

CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hej Birgitta,
Fint om du i din profil kan lägga in vad typ av utrustning du har och beskriva vad typ av fel du har på skruven.
Det finns en del förklaringar på vad som kan orsaka fel på skruvar i tråden:
"Min matning är usel..."
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4520
Fint om du i din profil kan lägga in vad typ av utrustning du har och beskriva vad typ av fel du har på skruven.
Det finns en del förklaringar på vad som kan orsaka fel på skruvar i tråden:
"Min matning är usel..."
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4520
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Ungskog
Nu har jag funnit vad som var det egentliga felet. En lina från en av plattorna som jag lagt över intagshålen hade dragits in i skruven och åstadkommit stoppet! Jag fattar inte riktigt hur det gått till, eftersom jag försökt dra linorna så att de inte skulle hamna fel.
Nåja, det var ganska mycket spån i pelletsen som fanns i röret. Nu håller jag på att dra om röret så att det stiger direkt från förrådet och planar ut sedan. I mitt fall får jag en bättre dragning där röret inte är lika mycket ivägen längre. Jag bygger en fyrkantig kon i botten som rymmer ca 100 liter, vars sidor jag kan bygga på när det blir mindre pellets kvar.
Nåja, det var ganska mycket spån i pelletsen som fanns i röret. Nu håller jag på att dra om röret så att det stiger direkt från förrådet och planar ut sedan. I mitt fall får jag en bättre dragning där röret inte är lika mycket ivägen längre. Jag bygger en fyrkantig kon i botten som rymmer ca 100 liter, vars sidor jag kan bygga på när det blir mindre pellets kvar.
Var i dagarna och tittade på en fjärrvärmeanläggning här i Ale och där kan man snacka om spån i tanken
Men de har aldrig haft driftstopp på grund av spån...de körde både med 6 och 8 mm.
Det verkar vara bulkanläggningar , här på forumet som har problem, ffa. de med flexiskruv.
Själv var jag orolig för detta till en början, mest för det jag läst på forumet och då jag kör med Svanpelletsen, som kan vara lite smulig.
Men idag är jag nöjd att jag inte byggde mig ett bulkförråd, fast min brännare verkar även gilla att bränna spån
Det måste vara frustrerande att hela tiden lägga en massa energi och oro på om det funkar eller ej, jag hoppas innerligt att det löser sig för er och att ni tar kamp mot leverantörer som blåser in med för högt tryck, där är det största problemet, verkar det som.
MVH// Dave

Men de har aldrig haft driftstopp på grund av spån...de körde både med 6 och 8 mm.
Det verkar vara bulkanläggningar , här på forumet som har problem, ffa. de med flexiskruv.
Själv var jag orolig för detta till en början, mest för det jag läst på forumet och då jag kör med Svanpelletsen, som kan vara lite smulig.
Men idag är jag nöjd att jag inte byggde mig ett bulkförråd, fast min brännare verkar även gilla att bränna spån

Det måste vara frustrerande att hela tiden lägga en massa energi och oro på om det funkar eller ej, jag hoppas innerligt att det löser sig för er och att ni tar kamp mot leverantörer som blåser in med för högt tryck, där är det största problemet, verkar det som.
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring