pelletsförbrukning

Skriv svar
Chrysler
Ungskog

pelletsförbrukning

Inlägg av Chrysler »

tjena alla o god jul på eder
har en fråga vårt hus (170kvm)har förbrukat 104 säckar pellets på
ca 3.5 månader undrar om det verkar okay :lol:
Har en viking B16 brännare o CTC 1100 panna
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Beror ju på lite var du bor, men om du räknar de senaste 3.5 månaderna med rätt "svalt" väder så blir det ju ca en säck om dan vilket låter helt ok tycker jag, jag använder ungefär 1-1.5 säckar om dagen på vintern beroende på hur kallt det är, på sommaren räcker en säck 3-4 dygn för varmvatten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jag har förbrukat 98 säckar på 112 dagar, kanske lite mindre än dig men vi bor i Småland och eldar en brasa i kaminen varje morgon det är kallare än +3 grader eller så.
Bostadsyta mm nedan.
Jerjo

Fröträd

Inlägg av Björne »

detta med förbrukning har ju diskuterats många gånger på detta forum. det finns lika många svar som brännarinstallationer tyvärr... hur många säck om dagen de går åt för mej är väldigt olika beroende på temp och luftfuktighet. men årsförbrukningen är ca 7 pall med småsäck. ja har 170m2 boyta plus delvis uppvärmd källare. och jag FUSKAR INTE med braskamin :D
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Att ha en förbrukning på två pallar á 52 säckar/832kg pall är en riktigt bra förbrukning på 3,5 månader. Det gör ca 30 säckar i månaden eller ca 475kg.
Alla jag har pratat med räknar med ca 1 pall per månad som riktmärke för "normalförbrukning".

Har själv sedan nästan en vecka stängt av min luft/luftpump och eldar sparsamt i min kammin för att mäta förbrukning gör av med nästan två säckar per dygn vilket ger en förbrukning på just ca en pall i månaden. Dock så har det nog gått lite extra för att grundvärma upp huset/källare då pannan stog ifrånslagen stora delar av dagen med användning av pump/kammin vilket gjorde källaren och allt vatten i systemet kallt.

Bor då nästan i mitten av skåne i ett 170m2 ifrån -38 som är i behov av tilläggsisoering och har en gammal ytterdörr som behöver bytas/läggas igen som står för ett stort kallras plus en oisolerad källare på ca 100m2 som värms av pannan och har elementen på underhållsvärme där nere men där är runt ca 15c så källaren gör sitt bästa för att kyla ner pannan. Har shuntautomatik med innegivare ställd på 20c och 50c max ställd på framledningen.

Har i augusti satt in en Janfire NH och Combifirepanna och kör i nuläget på 12Kwh med underhållseld.
Deeds
Frö
Kontakt:

Inlägg av Deeds »

Jag har en förbrukning som jag tycker är lite hög. Just nu går det 20 säck i veckan. Det är just nu 3 grader kallt men har varit milt i det hela stora.

Jag har ett hus på 90 kvadrat uppe, 40 kvadrat källare samt 60 kvadrat garage som värms upp av pelletsen.

En annan sak jag har tänkt på är att pannan aldrig kommer upp i 80 grader. Alltid när jag kikar in i pannrummet så ligger den precis på 60 grader och skall starta.

Låter inte detta som om något är fel ?

Jag har en PellX och en CTC 1100 Family.

Tack på förhand

Tobias
Newbee
Späd planta

Inlägg av Newbee »

Såg denna tråd och tänkte bara göra ett litet inlägg med en fundering. För mig går det ca 700 kg / måndaden just nu, och tycker väl att det är ok, verkar inte få ner det i alla fall... men men, det jag undrar över är allt detta prat om vart värmen tar vägen, oisolerade fönster mm.

Mitt hur är från 1950, och har självdrag, viket gör att det finns en massa ventiler ( minst 1 i varje rum ) som släpper in en massa kallut nu när det är kallt ute, dessa går ju att ha mer eller mindra öppna, men kallt är det.

Är det så att man måste ha dessa öppet över huvudtaget???
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, man MÅSTE inte. På sommaren kan det vara en annan sak men på vintern stänger man dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Måste och måste... självdraget bygger ju på att det kommer in luft genom ventilerna, men du behöver inte ha alla öppna/fullt öppna, det är egentligen bara att prova sig fram.

Ta och stäng alla till-luft ventiler och håll en tändsticka framför valfri från-luftventil så se du ju om du har bra luftflöde i alla fall.

Ofta kommer det in mer än väl tillräckligt med luft runt fönster osv, vad det gäller dåliga fönster så är det bara att känna på insidan av glaset när det är några minusgrader ute, mina är svinkalla, stäng eventuella persienner på natten, dom isolerar rätt bra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Newbee skrev:Såg denna tråd och tänkte bara göra ett litet inlägg med en fundering. För mig går det ca 700 kg / måndaden just nu, och tycker väl att det är ok, verkar inte få ner det i alla fall... men men, det jag undrar över är allt detta prat om vart värmen tar vägen, oisolerade fönster mm.

Mitt hur är från 1950, och har självdrag, viket gör att det finns en massa ventiler ( minst 1 i varje rum ) som släpper in en massa kallut nu när det är kallt ute, dessa går ju att ha mer eller mindra öppna, men kallt är det.

Är det så att man måste ha dessa öppet över huvudtaget???
Min källare har ventiler i varje rum(5 rum) utom i hallen och jag stänger dessa ventiler under höst vinter tid samt så stänger jag inte dörrarna till 4 rum i detta är pannrummet inräknat så det blir en väldigt bra cirkulation i hela källaren och i tvättstugan så sitter det en ventilationslucka på skorstenen så att det blir en fin rundgång från pannrum till tvättstuga och väldigt behagligt nere i källaren.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar