Tillverka egna slingor i koppar

Skriv svar
toysoldier
Prima virke

Tillverka egna slingor i koppar

Inlägg av toysoldier »

Kollade runt och hittade 25m glödgat kopparrör 15x1 för under 1700:-http://www.dinvvsbutik.se/kopparror-glo ... ml?sort=2a

Om man delar denna på tex 10+15m så har man ju förutsättningen att göra två slingor om man bygger egen ack.tank.
Frågan är bara hur man bockar/rullar rören utan att skada materialet :?: :?
Någon som provat och lyckats?
Våga vägra värmepump.....
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

oopps...
Hamnade under fel rubrik :oops:

Edit: Har flyttat det till allmänt ! (Mitt första "modererande"...../Roli)
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Toysoldier,

Jag har inga svar till dig, bara frågor.
Hur fixar du genomföringen i tanken?
Standardtankar har 22mm rör, räcker det med 15mm?

Och så ett tips. Biltema tar bara 1300:- för en rulle plastad kopparör. Det är inga problem att skära bort plasten och spara 400:-

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den tor 24 jan, 2008 10:53, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

De rör som normalt sitter i acktankar som slingor är inga "vanliga" koppar rör utan rör som är "ytförstorade" s.k kamrör, dvs det sitter en massa vågade kammar fast monterade på röret för att det lättare skall överföra värmen. Det går nog med "vanliga" rör också men då med längre längd än vad de ytförstorade rören har.
Kan se ut så här:Bild
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Kolla på skroten. I t.ex Uppsala finns en skrot som sorterar alla olika metaller och där har jag sett många färdiga slingor "22 mm kamrör" som bara väntar på att bli återanvända. Kostar bara kilopriset.
Förmodligen både billigare och bättre.

Med vanliga rör så måste du förmodligen ha så mycket rör att du till slut har byggt en förrådsberedare av rör med mycket stort flödesmotstånd.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Shakespeare skrev:
Jag har inga svar till dig, bara frågor.
Hur fixar du genomföringen i tanken?
Standardtankar har 22mm rör, räcker det med 15mm?

Och så ett tips. Biltema tar bara 1300:- för en rulle plastad kopparör. Det är inga problem att skära bort plasten och spara 400:-

mvh
Genomföringen borde fixas med hårdlödning.
Nu när jag tänkt efter så är det mycket jobb med att göra eget kamrör. Blir att kolla på skroten.
MULTI HEAT
Späd planta

Inlägg av MULTI HEAT »

Genomföringen borde fixas med hårdlödning.
Nu när jag tänkt efter så är det mycket jobb med att göra eget kamrör. Blir att kolla på skroten.
Svetsa en gängad kuts i tanken,i kutsen kan man sätta en skärringskoppling som tätar mot kamröret.
Baxi Multi Heat 4.0 F (40 KW)
2 st 750L Strömsnäspannan 90 mm PUR isolering. 9.5 m + 15 m kamrörslingor för varmvattenproduktion i en av tankarna.
6 m Isokern roundo.
Uppvärmd yta: 255 m2 + 100 m2.
Håkan S
Lärjunge!

Kamrör.

Inlägg av Håkan S »

Jag byggde en sån slinga i rostfritt en gång. Klippte ut fyrkantiga plåtbitar och borrade hål i mitten på dem. Man kan borra en bunt i taget så det tog inte så mycket tid som man kan tro. Trädde på plåtarna på ett rostfritt rör och TIG-svetsade dit dem. Hade dock dåligt flöde först, visade sig bero på att det bildats glödskal eller dy i röret vid svetsningen så jag fick spola rent ordentligt innan det fungerade som tänkt. Fungerade sedan utmärkt. Orsaken till att jag lade ned arbetet var att jag ville ha rostfritt stål i värmeväxlaren, koppar till dricksvatten som står stilla långa tider är ju igentligen inte så bra. MVH HSE.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nu ska man väl i och för sig inte använda varmvatten som dricksvatten i vilket fall som helst....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Håkan S
Lärjunge!

Slinga

Inlägg av Håkan S »

Nej men om man har engreppsblandare som jag och inte separata kranar för varm och kallt vatten har man ingen kontroll över vad man har i vattnet man dricker. Spelar kanske inte så stor roll men eftersom jag hade tillgång till rostfritt och svetsutrusning så var det roligt "hobbyarbete" Tigsvets är suveränt till rostfritt och Aluminium... MVH HSE.
Skriv svar