Ide att återvinna pannrumsvärmen i ett FTX-system
Ide att återvinna pannrumsvärmen i ett FTX-system
Idag fick jag en ide som jag kanske provar någon gång i framtiden.
I mitt pannrum som är ganska varmt så finns ett utsug till FTX-systemet som är stängt när jag eldar.
Om jag bygger ett spjäll som styrs av max-termostaten på pannan så att det öppnar FTX-ventilen och eventuellt stänger kalluftventilen i väggen när brännaren släcker så kan jag sprida pannrumsvärmen i hela huset trots att dörren till pannrummet är stängd.
Jag hoppas jag kan vinna något på konstruktionen och det borde inte vara särskilt komplicerat att testa. Eller vad tror ni andra på forumet?
I mitt pannrum som är ganska varmt så finns ett utsug till FTX-systemet som är stängt när jag eldar.
Om jag bygger ett spjäll som styrs av max-termostaten på pannan så att det öppnar FTX-ventilen och eventuellt stänger kalluftventilen i väggen när brännaren släcker så kan jag sprida pannrumsvärmen i hela huset trots att dörren till pannrummet är stängd.
Jag hoppas jag kan vinna något på konstruktionen och det borde inte vara särskilt komplicerat att testa. Eller vad tror ni andra på forumet?
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
Rören är isolerade men min brännare verkar fungerar som ett hyfsat element.Icecap skrev:Jag tror att du vinner mer vid att isolera rören så att pannrummet inte blir onödigt varmt.
Hmmm... låter inte imponerande!
Låter även lite osannolikt om inte du har en mycket kass brännare, har du ett långt oisolerad rör mellan brännare och skorsten?
Hela grejen är att det är fel väg att gå att "suga ur" värmen från utrymmet där den inte ska vara, det är mycket bättre att den inte samlas där till att börja med.
Låter även lite osannolikt om inte du har en mycket kass brännare, har du ett långt oisolerad rör mellan brännare och skorsten?
Hela grejen är att det är fel väg att gå att "suga ur" värmen från utrymmet där den inte ska vara, det är mycket bättre att den inte samlas där till att börja med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Undrar om du inte också kan få problem vid framtida brandskyddskontroller om du hämtar luft från pannrummet till en FTX-anläggning.
Jag skulle inte våga, även med ett brandskyddsspjäll i kanalen...
Jag skulle inte våga, även med ett brandskyddsspjäll i kanalen...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag var nere och mätte temperaturen i pannrummet precis. Det är 30 grader när brännaren är färdig. Varmast i rummet är givetvis röret mellan panna och skorsten. Skorstensstocken har ganska stor area i detta rum.
Pannan är ganska varm men brännaren är sval så det är givetvis inte den som värmer rummet
Det som fick mig att undra lite är att det blåser ut en hel del varmluft från denna brännare när den är igång.
Jag får nog avfärda det com en tokig ide och som Roli säger så blir konstruktionen nog inte godkänd vid inspektion.
Skorstenen värmer ju ialla fall upp en liten del av huset.
Pannan är ganska varm men brännaren är sval så det är givetvis inte den som värmer rummet

Jag får nog avfärda det com en tokig ide och som Roli säger så blir konstruktionen nog inte godkänd vid inspektion.
Skorstenen värmer ju ialla fall upp en liten del av huset.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Lite nyfiken på vad du har för rökgastemperatur. Jag har också en liten bit mellan panna och skorstenstocken, men där blir inte varmare än jag kan lägga handen på rökgasröret.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Pannan står ganska nära skorstenen och jag hade 200-220 grader sist jag var nere och tittade. Sotade tuberna för 5 dagar sen. Det går nog nästan att lägga handen på rökgasröret. kanske borde trycka ett par till turbulatorer i alla fall. Har 3 av 6 just nu.Byggsmén skrev:Lite nyfiken på vad du har för rökgastemperatur. Jag har också en liten bit mellan panna och skorstenstocken, men där blir inte varmare än jag kan lägga handen på rökgasröret.

Hej
Det borde ju gå att sätta ett brandspjäll nått liknade som finns på http://www.ekovent.se/brandspjall.html för att få det godkänt...?
Nino
Det borde ju gå att sätta ett brandspjäll nått liknade som finns på http://www.ekovent.se/brandspjall.html för att få det godkänt...?
Nino
1hus med IVT jordvärme 140m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
Jag monterade resten och sköt in brännaren lite mer i samband med uraskning i fredags. Nu har jag 120-130 grader och under 30% matning (reglerar sig själv på Biona Active) samt att det luktar rök i pannrummet så jag ska nog ta ur en eller två av dem och dra ut brännaren igen för att minska motståndet lite.OPEC skrev:Har du över 200 grader i rökgaserna så är det nog lämpligt att pilla i dina turbulatorer tror jag.
Vet inte vad jag tappar i temperatur till toppen på skorstenen än. Jag har insatsrör så det tål kanske lite kallare gaser men ska nog sätta en termometer en halvmeter ner från toppen för att trimma in en bra temperatur.
De ser dyra ut men man borde kunna styra dem med någon signal från styrsystemet till brännaren. Har redan en brandvarnare som kan stänga av brännaren så om den stänger spjället också kanske det kan bli en godkänd konstruktion i alla fall.nino skrev:Hej
Nino
Kommer väl alltid att vara onödigt varmt i pannrummet så om man kan sprida den värmen till andra rum automatiskt så är det ju bra.