Pellets luktar lösningsmedel?

Skriv svar
Markus_H
Späd planta

Pellets luktar lösningsmedel?

Inlägg av Markus_H »

Hittar ingen annan förklaring än att det luktar lösningsmedel (aceton, lacknafta el likn) när jag eldar (m pellets). Är det någon som varit med om något liknande eller är jag helt ute och cyklar?

(Har givetvis kollat så att det inte är någon behållare som läkt osv)

/MH
ronald
Pannrumstomte!

Re: Pellets luktar lösningsmedel?

Inlägg av ronald »

Markus_H skrev:Hittar ingen annan förklaring än att det luktar lösningsmedel (aceton, lacknafta el likn) när jag eldar (m pellets). Är det någon som varit med om något liknande eller är jag helt ute och cyklar?

/MH
Jag brukar skoja och säga att jag är beroende av lukten...Brukar alltid titta in i övre pannluckannär brännaren går och ta mig en "sniff".....Tycker det luktar syrlig färsk piptobak....mmmhh
Så min näsa säger att du cyklar....Fast min näsa kanske har varit på fel ställe ,,i snusdosan för många år ,,Man har kanske dåligt luktsinne?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Markus_H
Späd planta

Inlägg av Markus_H »

mja, efter att ha letat lite noggrannare på det här forumet upptäckte jag trådar där man beskrev samma sak. Mao så verkar det dessvärre vara ett vanligt problem som kommer av att handlaren kränger på oss konsumenter pellets som inte legat tillräckligt länge.

/MH
Rayyan
Pannrumsnisse!

Re: Pellets luktar lösningsmedel?

Inlägg av Rayyan »

Markus_H skrev:Hittar ingen annan förklaring än att det luktar lösningsmedel (aceton, lacknafta el likn) när jag eldar (m pellets). Är det någon som varit med om något liknande eller är jag helt ute och cyklar?

/MH
Kan det vara så att det är terpentin från tall i råvaran vid tillverkningen?
Jag har inte märkt något sådant men var ska annars doft av lösningsmedel komma från?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Markus_H skrev:mja, efter att ha letat lite noggrannare på det här forumet upptäckte jag trådar där man beskrev samma sak. Mao så verkar det dessvärre vara ett vanligt problem som kommer av att handlaren kränger på oss konsumenter pellets som inte legat tillräckligt länge.

/MH
Var ligger det stora problemet. :?: Är pelletsen färsk så är det väl en tillgång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Jag har själv haft problem vid båda mina fyllningar tidigare i livet. Vid båda tillfällena har det luktat starkt av terpentin. Pelletsen har alltså vari färsk. Senast var det så det rann ur ögonen om man var hemma en hel dag. Och då är förådet längst in i källaren med tre stängda dörrar innan doften når bostadsutrymmet.
Lukten har försvunnit efter två-tre veckor.

Det kanske inte är från pannan alltså, utan från ditt förråd. Och det blir ju lite rörelser i det när du eldar.

Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Skriv svar